Inlägg från: la vie en rose |Visa alla inlägg
  • la vie en rose

Vill bli gravid efter avbruten graviditet

Tack alla ni som delat med er av era berättelser! Önskar såklart ingen att gå igenom dessa helveten, men ensamheten känns mindre svår när vi delar den.

För två veckor sedan avbröt jag min graviditet i v 19 efter att RUL visat vattenskalle, förstorat hjärta och att bebis hade betydligt mindre kropp än han borde. Vi hade fått några extra UL tidigare under graviditeten eftersom vi i höstas hade ett tidigt missfall. Ultraljuden fick vi för att lugna oss, för att vi skulle se att det fanns en liten där inne med ett tickande hjärta. För varje gång vågade vi tro lite mer att denna gången var det vår tur och när vecka 12 hade passerat vågade vi mer och mer slappna av, glädjas och planera för framtiden som en liten familj. Vi såg fram emot RUL en smula nervösa, men eftersom allt verkat så bra hittills så låg fokus mycket på att det skulle bli roligt att få en bild på bebis och kanske få reda på kön.

Att livet gjorde en sån helomvändning den dagen känns så grymt! Tack och lov slapp vi vänta nån längre tid på att få avbryta. Fick komma tillbaka dagen efter för ytterligare ett UL som flera läkare medverkade på och samma dag fick jag de första tabletterna. Har i efterhand förstått att man ska ha socialstyrelsens godkännande när graviditeten gått så här långt, men tror att läkaren gick på storleken på fostret?

De försökte göra ett fostervattenprov, men lyckades inte. De sa att det inte fanns så mycket fostervatten och att man istället kunde försöka göra en kromosomodling på fostret efteråt. Allt kändes kaos den dagen och vi tyckte att informationen var dålig. Jag och min man kunde tydligt se på skärmen de allt för stora mörka områdena i hjärnan och jag med min nålrädsla kände mig inte alls motiverad till något fostervattenprov. Vi såg ju att bebisen inte var stark nog att överleva ändå (när avbrytandet var över förstod jag att en tydlig diagnos kan vara bra att ha för framtida försök, men det var det ju ingen som förklarade då)!

Jag kände mig så utlämnad där på britsen i rummet bland alla vita rockar. Den första läkaren ringde efter både den ena och andra kollegan och mumlade att detta ju faktiskt också kunde ses som ett lärotillfälle. Visst, välkomna att titta på vår missbildade bebis, på vår utfläkta olycka och sorg...

Jag har varit sjukskriven sedan dess, men ska gå tillbaka till jobbet på måndag. Tror inte att jag blir bättre av att gå hemma längre än såhär, utan behöver nog komma tillbaka till en vardag. Men visst känns det tufft, framförallt att ställa om sig... jag ska inte längre gå hem på graviditetspenning i juli och föda mitt första barn i september...

Vi kommer att försöka igen. Vi längtar båda två tillsammans mer än någonsin efter en liten bebis. Läkaren rådde oss dock att vänta med att ha sex till jag haft två helt blödningsfria veckor, pga infektionsrisken.

Hoppashoppas att vår tur kommer!

• la vie en rose

Tack RockTheRebell <3 Första veckan grät jag mig igenom och kände mig väldigt folkskygg. Det är så jobbigt med alla dessa första möten man måste göra, efter det som hänt. Att träffa på bekanta i mataffären som glatt säger "Hej, hur är det? Är allt bra med dig och magen?" Nu har jag samlat ihop mig lite mer, kan oftast prata om det som hänt utan att börja gråta. Sorgen finns ju kvar, men ångesten blir mindre när jag håller mig sysselsatt och därför tror jag att det är bra för mig att börja jobba igen. Chefen har berättat för mina arbetskamrater, så att de är förberedda när jag kommer tillbaka. Det underlättar lite, tycker jag.

Men tror absolut att det är viktigt att känna alla känslor, att ha bra och sämre stunder och att tillåta sig att bryta ihop ibland.

• la vie en rose

Verkar som jag slutat blöda helt nu, efter två veckor. Äntligen! Tycker det har varit psykiskt jobbigt att se det vid varje toalettbesök. Ett steg/delmål på vägen...

Spännande med fertilitetsmonitor, plopp76 och smart att kika efter den på tradera. Jag tänkte börja med ÄL-test när mensen kommit igång igen...

• la vie en rose

Har fått en kallelse till gyn för återbesök/uppföljning efter avbrytandet. Har ni varit på nåt sånt? Vad händer där?

• la vie en rose

Tack för svar allihopa. Ska bli skönt att få tillfälle att ställa frågor och nysta lite i allt grubbel. Fysiskt har jag hunnit långt i min återhämtning, men psykiskt är det ju tuffare.

• la vie en rose

Ett delmål uppnått efter avbrytandet: i helgen hade vi sex! Vi var båda nervösa och nästan lite blyga för varandra till en början, men sedan var det bara härligt. Vi har varit extra nära och kramiga under den här jobbiga tiden, men det är något speciellt med närheten sex kan ge (när man ännu inte jagar ägglossningar

• la vie en rose
    plopp76 skrev 2014-05-13 21:34:48 följande:
    Ja vad ska man säga? :) Jag fick mens (eller nåt) i lördags och det har hållit i sig. Blödde inte så mycket i lördags, men desto mer i söndags och igår. Idag har det avtagit lite tror jag. Så jag får väl se om jag får nån ÄL här framöver, hoppas det!

Med sorgen kämpar vi på, det börjar ändå kännas lite lättare när vi båda ser att min kropp verkar somma igång. Det enda vi vill är att börja försöka igen. Så nu laddar vi :)
    Grattis till ett viktigt delmål på vägen, kan man väl säga? :) Går själv och väntar på första mensen, det är mitt närmaste delmål.

Sorgen kommer lite som vågor för mig. Jag är igång och jobbar och ibland kan jag hålla mig sysselsatt och må nästan som vanligt. Sedan kan jag se något som påminner, när jag är som minst beredd och då sköljer sorgevågen över mig.

En vikarie på mitt jobb skulle på rutin-ultraljud igår. Jag blev gravid någon månad före henne. Fan vad ont det gör! Hon har dessutom två barn sedan innan. Jag vill inte heller vara bitter, barnlös och obekväm, så jag tvingar mig själv att ställa lite artiga frågor till henne emellanåt och försöker liksom stänga av känslorna...
  • la vie en rose

Delmål nr två uppnått: mensen har kommit! Har väl aldrig varit så glad över det som idag ;D Precis i rättan tid dimper dessutom en 20% rabattkupong från apoteket ned i brevlådan. Reserveras till ägglossningstest.

Ett steg i taget, blicken stadigt framåt...

• la vie en rose
    Ee skrev 2014-05-16 10:38:57 följande:
    Hej!
    Jag hittade nyss den här tråden och det känns väldigt skönt att läsa om fler som varit med om samma sak.. För 6 veckor sedan upptäcktes en grav missbildning på hjärtat på vår pojk i magen. Läkarn gav ingen bra prognos så vi valde att avbryta grav... Sjukt jobbigt beslut och än jobbigare att genomföra det :( Men det kändes som rätt beslut för oss.

I veckan ringde läkarn och svaren från fostervattnetsprovet och obduktionen hade kommit. Ingen kromosomavvikelse, däremot var hjärtat än mer missbildat än han sett på RUL.

Vi mår rätt bra trots allt, vi valde att börja jobba igen rätt omgående efter avbrytandet. Nu har jag haft en mens och vi har planerat att börja försöka på nytt.. Har dock börjat bli riktigt nervös över detta.. Kommer det gå bra den här gången om vi blir gravid igen? Hur kommer det kännas? Innan denna avbrutna grav hade vi ett missfall i v. 14.. Vi vet inte vad som var fel då..

Vi har iaf blivit lovade att få komma på tätare UL undersökningar för att göra hjärtspecifika ultraljud när och om vi blir gravida igen.. Det känns bra, men är så sjukt nervös att börja försöka igen.. Tack så mycket för att ni delar med er. Jag upplever att det är så få som vågar prata om det här. Det är väldigt få som vågar fråga om det..
    Välkommen till tråden Ee! Jag har precis som du ett missfall bakom mig, före avbrytandet. På onsdag ska jag och min man på återbesök och hoppas då få svar från obduktionen samt se om vi kan få extra stöd om vi blir gravida igen. Jag känner igen orostankarna inför att försöka igen. Kommer vi våga glädjas? Men vi vill ju båda så gärna, så att avstå från att försöka igen finns liksom inte.

Skönt att höra att ni blivit lovade extra undersökningar nästa gång. Man går ju aldrig säker, men mesta möjliga stöd på vägen vore ju guld värt och denna gången vore det väl sjutton om det inte var vår tur! Tredje gången gillt ju!

Stor kram till dig och alla andra här som kämpar och hoppas!
Svar på tråden Vill bli gravid efter avbruten graviditet