Inlägg från: maoliiin |Visa alla inlägg
  • maoliiin

Vill bli gravid efter avbruten graviditet

Hej, Jag beklagar verkligen och känner verkligen med alla som har förlorat sina bebisar! Förra året gjorde jag två avbrytande, ett i vecka 18 och ett i vecka 16, efter andra gjorde dom någon form av undersökning och kom fram till att det KAN röra sig om någon genetisk njursjukdom. I december fick vi träffa läkare där det bestämdes att gå vidare med en utredning kring detta. I februari fick vi en tid, 28 maj skulle vi få komma till allmängenetiska mottagningen och få svar.. Dagen innan avbokades tiden. Idag ringde jag till Uppsala då jag inte hört något mera sen dess.. Fick då till svar att proven inte ens har skickats :( :( Dom skickas förhoppningsvis på måndag och då tar det MINST 12 veckor innan analysen är klar. Det har nu gått 6 månader sedan andra avbrytandet och längtan efter barn börjar ta över rädslan att försöka igen. Men nu lär jag vänta till september innan jag får svar!!! :( så himla tom, ledsen, besviken och arg.. Ibland känner jag bara att jag skiter i, och kör på i alla fall. Jag kan ju inte ha sådan jävla otur tre gånger på rad. Men samtidigt, tänk om jag har den där njursjukdomen och det alltid kommer bli såhär, och det bara är provrör som gör att jag kan få ett barn?! Ville mest bara skriva av mig till några som kan förstå hur jag känner! Detta suger!

• maoliiin
    Charlie40 skrev 2014-06-18 10:27:05 följande:
    Jag har gjort två avbrytande på 6 månader, första pga Trisomi13 och för 3 veckor sedan för Trisomi21. Igår ringde dom och berättade att den fullständiga analysen var klar och det finns inga ärftliga orsaker. Så vi har alltså haft OTUR! Överläkaren hade aldrig varit med om två olika trisomier på så kort tid efter varandra. Jag trodde aldrig jag skulle vilja försöka igen men nu är det den enda jag tänker på. Tydligen är chansen för ett friskt barn ca 95% denna gång och tidigare låg det på 97% det är väl inte möjligt att detta kan ske igen?! Men det trodde vi iofs inte den andra gången heller. Hur som helst så kör vi på direkten igen. Har slutat blöda men igår visade cb på gravid 2-3 v :( så tydligen finns en del hcg kvar i kroppen. Det känns som jag har äl nu men äl testet blir ju missvisande eftersom servicen regerar på hcg:t. Men kan man bli gravid trots att hcg inte gått ur kroppen än?

Vad skönt för dig att du har fått svar, även om det är riktigt riktigt trist att du haft den oturen TVÅ gånger. Vi är ju i samma sits, med två avbrytanden och väntan på svar, och har följts lite i andra forum. Tyvärr har ju vi tydligen glömts bort, så proverna skickas på måndag, trots att dom skulle ha skickats i februari. Det tar minst 12 veckor innan analysen är klar :( Så jag är alldeles tom igen, känns som att jag skiter i livet!! Vet inte alls vad jag ska ta mig till.
    Lycka till på din resa till en ny graviditet och jag hopppas jag snart får läsa om din lycka här på familjeliv! :)
  • maoliiin
    Charlie40 skrev 2014-06-18 14:18:50 följande:
    Jo vi har ju träffats lite här och där på FL. Snart är det vår tur, det lovar jag!! Jag tror ni har lite annan variant äv. Kromosomfel eftersom analysen tar 12 veckor, det räckte med fullständig analys för oss för att se om det var ärftligt eller inte. Vad är det dom letar efter i er analys? Har dom rått er att inte försöka tills den är klar?
    Vet bara att de ska göra en analys för att se vad som kan vara fel.
    Nej, dom har inte rått oss till det rätt ut. Men igår när jag pratade med läkaren så jag att jag snart inte orkar vänta längre, då sa hon bara att hon förstår det och att hon är ledsen över att det har dragit ut på tiden.. tolkar det som att vi inte bör försöka innan.. men jag tolkar allt så himla konstigt just nu :p

Jag känner mig så fruktansvärt jävla frustrerad. Har ingen aning om vad jag ska göra, hur jag ska tänka.. Om vi ska försöka ändå.. men tänk om provet visar att det är något fel som gör att det alltid kommer bli såhär.. då är det ju dumt att ha blivit gravid! :/
  • maoliiin
    Charlie40 skrev 2014-06-18 15:17:23 följande:
    Jag tycker du ska ringa till läkaren och fråga om ni ska vänta eller om ni kan försöka. Vilken avvikelse hade ni?

Vi har inte fått ngåot svar på någon avvikelse. Moderkaksprovet visade ju på att det inte var några avvikelser. Det dom tror är att det är någon form av genetisk njursjukdom, och det är väl det som ska kollas nu. Eller skulle ha kollats i februari :(

Jag har kollat i min journaler, där syn ingenting dokumenterat förutom i oktober/november när ja var där och gjorde moderkaksprovet. Sen syns det inget mer, bara att dom är i "loggrapporter", där syns det att dom är in rätt så ofta i men journal, men inget mer.

Ja, det har alltid strulat för oss. När jag gjorde moderkaksprovet på en måndag skulle dom höra av sig på fredagen samma vecka. På fredagen veckan efter hade jag inte hört något, då ringde jag till laboratoriet och fick reda på att provet var för litet så dom var tvugna att odla mera, vilket skulle dröja minst tre veckor från den fredagen. Men det var det ingen som sagt. Och det som är nu, i februari begärda dom tydligen någon komplettering från läkaren i Falun, den har dom ju fått men ändå inte skickat några prover. Så har mailat läkaren i Falun och frågat när han skicakde kompletteringen, om det visar sig att han gjorde det på en gång och Uppsala har haft den kompletteringen liggandes i flera måander - då ligger dom risigt till!!  

Jag skrev ett argt mail igår efter samtalet som jag inte blev klok på. Läkaren där skulle ringa idag igen, för att reda ut "missförståndet". Men det är ju inget missförstånd, dom har slarvat, det bra är så! :(

Ja, jag ska fråga idag om hur det blir om jag blir gravid innan jag har fått något svar. För jag orkar fan inte vänta längre!

Fy fan vad arg jag är.
  • maoliiin
    Charlie40 skrev 2014-06-19 10:58:07 följande:
    Åhhhh jag förstår det! Om/när jag åker dit för mkp så kommer jag KRÄVA att dom ringer mig oavsett resultat INOM 4 dagar!! Har dom inget resultat då får dom ändå ringa och berätta det!

Man måste stå på sig, vilket är jobbigt i den utsatta situation man befinner sig.

Ja, men man trodde ju att dom skulle höra av sig som dom sagt. I fortsättningen vet man ju att man uppenbarligen lär ställa krav för att slippa gå runt i ovisshet. Ja, det är ju jobbigt när man i är i situationen, men nu har jag blivit så arg och besviken, så nu bara kör jag på, nu SKA jag har svar!! om inte annat på varför dem inte ens kan höra av sig och berätta vad som händer. 
  • maoliiin
    Charlie40 skrev 2014-07-06 12:29:07 följande:
    Åh vad jobbigt, sa dom ngt om att försöka igen innan det?

Nej, jag tog upp det och hon pratade om annat. Hon skulle ringa upp igen, men har inte gjort det på två veckor. Har en fin liten anmälan här som kuratorn ska hjälpa mig att skicka iväg på onsdag! Fy för detta, man tro man ska bli hjälpt av sjukvården.. men icke!!
  • maoliiin
    Hej,

Nu var det ett himlans tag sen jag skrev här. Men jag har liksom lagt ner tankarna på det här med barn eftersom vi aldrig fått något svar, plus att jag hat gift mig så har varit helt uppe i det blå med det. I slutet på förra året fick vi i alla fall ett någorlunda svar, vi kan ha en form av Meckels Syndrome, som det inte finns någon forskning på alls, överhuvudtaget, i hela världen, så helt plötsligt är vi med i en forskningsstudie också!
    Hur som, i dag gjorde jag ett test, den där magkänslan ni vet, och det visade positivt. Vi har inte fått något svar på vad som gått fel om andra två gångerna ännu.. Men jag känner mig förhoppningsfull. Tredje gången gillt och det kommer gå bra :)
Svar på tråden Vill bli gravid efter avbruten graviditet