Inlägg från: hope27 |Visa alla inlägg
  • hope27

Vill bli gravid efter avbruten graviditet

la vie en rose skrev 2014-05-05 20:25:03 följande:

Har fått en kallelse till gyn för återbesök/uppföljning efter avbrytandet. Har ni varit på nåt sånt? Vad händer där?

jag fick en sån bara någon vecka efter avbrytandet, men det var bara ett samtal. trodde det skulle vara en undersökning. blev lite besviken, men de sa att då de gjorde en skrapning på mig efter förlossningen, så behövdes det ej. de hade ju fått ut allt sa de.
  • hope27
    snerkan skrev 2014-05-05 21:27:16 följande:

Ja ska vänta några veckor till innan jag ringer så man iaf kan se ett hjärta om jag nu skulle få göra ett vul(om jag fortf är gravid då):p
    Förra graviditeten åkte vi 15 mil till nkpg o betalade 700 för ett ul. Men hon såg ju ändå inget fel så känner inte för att göra om det..
    Det är så besvärligt bara att bo en liten stad, det finns bara två barnmorskor:p Men funderar på om jag kanske kan ringa spec mödravården direkt. Vi har ju blivit lovade ett extra ul i v12-13 pga den missbildningen han hade o då skulle jag ringa direkt till dem sa läkaren. Tiden måste gå fort nu några veckor tycker jag!:p
    klart du kommer va gravid då =) 700 kr... helt privat då? jag går på nån privat och det kostade 300 kr tror jag... men det kan vara värt det om man vill ha ett besök utan tjafs :P 

det jobbiga är som du skriver, att vissa saker kan man ändå inte se förrän lite senare =( de sa samma till mig, att tidigast v 12-13 om ens det. men man kan säkert få vul bara för att se så att hjärtat slår =) 
  • hope27
    Mia8302 skrev 2014-06-02 18:41:42 följande:
    Till TS hope27... Jag bor också i Malmö. Avbröt 9 mars på kvinnokliniken. Vi har fortfarande inte fått obduktionssvaren eller blivit kallade till ett återbesök.. Gått snart 3 mån (!). Tänkte kolla om ni också ville ha svar, och isåfall om ni fått det. Till er andra som delat era historier under senaste tiden, ville jag bara skicka styrkekramar. Jag känner med er! Vi har börjat försöka igen lite smått och har BIM till helgen. Men är det bara jag som tappat lite suget...? Känner mig lite nedstämd, och även bekymrad om det skulle hända igen. Kommer aldrig ha den där känslan som det kändes första gången. Då man bara hade tillit till att det skulle gå bra. Man visste ju inget annat. Missförstå mig rätt, jag VILL verkligen ha ett barn..men det känns på ett annat sätt nu. Även min sambo känner så. Jag vill inte gå runt och vara beredd på det värsta under kommande graviditet. Om det blir nån mer gång, det vet man ju inte heller! Känns mer viktigt än nånsin att vara här och nu, hantera eventuell oro och tillåta sig själv att faktiskt hoppas på det bästa!
    Hej.. beklagar att du också råkat ut för detta. finns inga ord för hur hemskt det är =( vi ville också ha svar, men det tog lite tid. Tror vi fick svar ca 2,5-3 månader efter. 

ja det är så mycket känslor inför ny graviditet. tror inte det finns några rätt eller fel utan man känenr det man känner helt enkelt i en sådan situation. jag var helt besatt av att bli gravid igen första månaderna efteråt, men samtidigt kände jag som du skriver att en ny gravidtet kommer aldrig bli "normal". har svårt att se mig själv avslappnad och förväntansfull när ny graviditet kommer att komma. man vill ju ändå njuta lite av att vara gravid... känns som man kommer gå miste om det =( men men, vem vet, det kanske blir annorlunda än vad man tror =)

har du börjat försöka än... ? är inne på vårt 4:e försök nu och har ca 2 veckor kvar till BIM...

kram =)
  • hope27
    snerkan skrev 2014-06-01 06:33:36 följande:
    Åh det här har varit en hemsk natt! Sent igår kväll fick jag som en litelite mörkare flytning. Som att det skulle vara blodblandad. Har inte fått ont, mer än oron som tar död på mig!:( jag har aldrig blödit när jag varit gravid tidigare så det känns som att det är kört. Jag orkar inte detta!:( nu ska jag dessutom bege mig till jobbet för ett 13 timmars pass... var bara tvungen att skriva av mig, så frustrerande när man inget kan göra.
    min kompis blödde jätte mycket i 4:e månaden, precis som en riklig mens, men allt va helt OK. så jag tror att det behöver inte betyda något egentligen. som någon annan skrev, så är nog slemhinnor och annat mycket känsligare under graviditet. finns säkert någon sådan förklaring. Hoppas allt är bra med dig =) Kram!!
  • hope27
    Mia8302 skrev 2014-06-11 11:14:52 följande:
    Hope27, jo de säger att det brukar ta lång tid. Och de har sagt att det bara var en slump att det blev en fosterskada. Jag har bara svårt att acceptera det...tänker att det är nåt jag gjort, även fast jag vet att jag verkligen försökte ta hand om mig under graviditeten och innan. Tillhörde ni också "slumpen"? Vi började försöka lite smått igen denna månaden men fick mens idag. Så jag satsar nu på kommande månader att ge det en god chans. Då blir det en vår/sommarbebis även fast när som är mycket välkommet såklart. Förstår att du blev besatt efteråt, man har ju varit så inställd på att det ska komma en bebis och vill liksom "hoppa på tåget" igen. Jag längtar så efter att få ett barn med min sambo och han också. Och som du säger, det kommer kanske kännas jättebra ändå när det händer. Annorlunda men bra.
    känner igen mig helt i det du skriver. det var också "slumpen" i vårt fall. det har tagit lång tid för mig att släppa tankarna om att det var mitt fel och jag vet inte om jag har gjort det helt än. i början gick jag genom i mitt huvud vecka för vecka när jag var gravid vad jag hade ätit, gjort, om jag hade stressat, ja allt. jag tog ju hand om mig helt under graviditeten, men sen i efterhand började man ju tänka helt extremt, tänkt till och med om det verkligen var bra att jag målade naglarna när jag var gravid... det är nog rädslan och oron som tar över de tankarna. nu efter att ha pratat mycket med läkare och kurator, har jag fått det lite mer bekräftat att det inte var något jag kunde göra. men tankarna hoppar fram ibland igen... 

har du fått något svar från sjukhuset än? det lugnade mig lite när jag fick svar.

va kul att ni har börjat försöka igen. rätt som det är så bör det väl ta sig =) var det första barnet för dig med?
  • hope27
    Mia8302 skrev 2014-06-17 23:58:23 följande:

Hope27: Nä vi har inte fått svar ännu från sjukhuset. Förhoppningsvis känns det lättare när de kommer och att få träffa en läkare igen för att få prata lite nu när det gått ett tag. De säger att det är en slump men samtidigt tänker jag att om inte alla provsvaren kommit, hur kan de veta det...? Visserligen visade snabbsvaren på fostervattenprovet inga anmärkningar.. Och de visste ganska mycket om anatomin på vår lille, tror de gjorde 4 UL.. Okej, så det var ditt första också. Vi får hoppas det tar sig snart Jag tror jag kommer vilja göra KUB i v 11-14 helst så tidigt det går, kommer ni också vilja ha fler tester? Nu när man "får" det..jag är bara 31 och fick bara ett rul förra gången. Denna gången vill jag ha mer koll!

jag tror att så länge fostervattenprovet visar okej, så bör det inte vara något ärftligt och är därmed en genetisk "slump"... det är så jag har tolkat och fått det förklarat för mig. om jag nu förstått rätt =) ja de gjorde också en massa ul på vår, bland annat en organscreening där allt visade helt ok. tror de kan se rätt mycket på ul också. oavsett om det är slump...är så rädd att det ska bli något igen... tror inte mitt psyke klarar något mer.... har man en gång råkat ut för "slumpen" så känns det som att varför skulle man inte kunna råka ut för slumpen igen typ =(

jo, jag kommer nog också vilja ha fler kontroller. men sen är jag lite orolig för hur strålning från ultraljud kan påverka barnet... kommer nog bli fler kontroller, men ska försöka att ta det lite lugnt (om det ens går), i alla fall de första 3 månaderna då barnet är som mest känsligt. men jag tror man kommer behöva fler kontroller för klara av att hantera oron... =( vill också göra KUB så fort som möjligt!

var går du någonstans? själv har jag cura kliniken här i malmö, hade tur med de för jag fick redan under första grav tidigt vul och kub. så det är det enda i alla fall som jag är lugnt över, att man kommer få en massa kontroller utan problem....
  • hope27
    RockTheRebell skrev 2014-06-17 21:05:48 följande:

Hej alla! Idag hade vi kub och fick se två små! Livet är bra konstigt! Om 5 dagar är dagen då vi tvingades avbryta lillebror.

åhh två stycken, gud va underbart ju!!! stort grattis :D
  • hope27
    la vie en rose skrev 2014-06-22 10:36:47 följande:

Idag var det min tur! Har haft på känn att kanske kanske var det dags denna gång, men lyckades hålla mig från att testa fram till idag (dag 37). Fick omedelbart ett tydligt tveklöst plus! Både jag och min man är glada, men tyvärr står rädslan i vägen för det stora jublet. Vi får försöka ta en bit i taget och tillåta oss att känna både oro och glädje.

stort grattis :D
  • hope27
    J Hanna skrev 2014-06-23 06:37:11 följande:

Hej fina ni!

Idag plusade jag äntligen. Jag avbröt min förra graviditet slutet av februari. Blödde sedan konstant i en månad och lades in för skrapning slutet av mars. I slutet av april hade mensen kommit igång igen så vi kunde försöka. Så det här blev tredje försöket.
    Hoppas hoppas att den stannar kvar där inne nu.

Trodde att jag aldrig skulle bli gravid igen. Det kändes så overkligt att jag någonsin skulle få en liten bebis. Tyckte så även när jag blev gravid förra gången. När jag sedan tvingades avbryta fick jag vatten på min kvarn (läs på min teori om att jag aldrig kan få en bebis).

Det känns jobbigt att behöva vänta så många veckor innan vi vet att det inte är samma fel igen. Hoppas bara att tiden går fort nu.

Kramar till er alla. Ni har varit ett stort stöd, även om ni inte vet om det.

stort grattis vännen :D vad glad jag blir :D stor kram
  • hope27

Hej på er allihopa,

Börjar kännas riktigt tungt nu med försöken.... 4 försök och INGET. Nästa månad blir det 5 försöket.... och jag har inga förhoppningar alls. låter kanske överdrivet men just nu känns det som att jag aldrig kommer bli gravid :( känns så overkligt.

och inte nog med detta... var hos gyn som säger att det ser ut som att jag har en cysta på ena äggstocken........ det bör inte påverka, men det visste hon inte heller helt.... ska på nytt besök efter mensen.........

någon annan som försökt ett tag nu utan resultat?

skit, skit, skit har jag bara lust att säga GråterSkrikandes

Svar på tråden Vill bli gravid efter avbruten graviditet