• EmmaLund

3 mån och upphackad, dålig sömn

Jag har en 2-åring och en bebis på 3 månader. Bebisen har tidigare haft kolik men den har tack och lov gått över. Dock kvarstår problem med gaser i magen. Detta är ett problem eftersom han vaknar väldigt ofta på nätterna. Hans första sovpass på natten är ofta det längsta, ca 2-3 timmar. Sen vaknar han och vill äta. Därefter vaknar han ca 1 gång per timme tills det är dags att äta nästa gång, 2-3 timmar efter första gången. Sedan blir det ännu värre och han kan vakna 3-4 gånger på en timme och jämra sig, och man kan höra hur det kurrar och låter i hans mage. Jag vaknar varje gång och försöker lugna honom, och när han somnat om somnar jag om. Men efter 3 gånger på en timme är det inte längre så lätt att somna om igen heller. Särskilt inte när man inte vet om man får sova 10 minuter eller en halvtimme... 
    Han har aldrig sovit bra om nätterna men det känns inte som att det blir bättre. Jag trodde det skulle bli bättre med tiden men just nu känns det hopplöst! Jag är som en zombie om dagarna och det är svårt att ta igen sömnen dagtid med en 2-åring som ska lämnas och hämtas på dagis. 
    Är det någon som känner igen sig? Någon som har några tips på vad man kan göra??!! Jag kan inte minnas att det var så här jobbigt med den store pojken, men det kanske är för att jag då kunde sova på morgnar/dagar på ett annat sätt. Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden 3 mån och upphackad, dålig sömn
  • Flickan och kråkan

Utvecklingsfas och inte minst tillväxtfas vid 3 månader. Amma oftare? Magen kanske kurrar för att han är hungrig? Många 3-månaders vill äta hela tiden. Vid 4-månaderskontrollen brukar de ha skjutit iväg rejält på alla håll och kanter

• EmmaLund

Hmm, ja du har kanske rätt i att det är en utvecklingsfas... Får kanske ha honom i vår säng hela tiden istället några nätter och låta honom äta oftare. Hade ju hellre sett att han började äta mindre ofta! 

• Majken03

När vår lilla var så provade jag att ge ersättning en kväll, och som hon sov och var nöjd sen! Insåg då att min mjölk inte räckte till o drygade ut med ersättning en gång per kväll.

• EmmaLund

Tack för tipset Majken03! Men hur gick det med amningen sen? Blev det inga problem när du började lägga till ersättning? Jag har erfarenhet av att börja ge ersättning som komplement och att amningen då började fasas ut, och vill helst inte råka ut för det igen. Känns lite tidigt att börja fasa ut amningen, om ett par månader har jag inga problem med det men jag vill gärna amma minst till 6 månader den här gången. Hur funkade det för dig?

• Flickan och kråkan

Vid 3 månader har de som sagt en tillväxtfas. De behöver amma ofta och mycket för att öka produktionen. Ger man ersättning istället så luras ju kroppen att tro att mindre behövs = ingen ökning. Ersättning äär mer svårsmält än bröstmjölk och därför sover de ofta längre och tyngre på bröstmjölk. Det är rätt sällan att amma var 2-3 timme under en tillväxtfas. 

Om man vill helamma, delamma eller enbart ge ersättning är ju helt upp till var och en men det är ju viktigt att göra val som man är nöjd med/vill så att man inte gör något förhastat. Vad man kan göra för att snabba på det hela är ju att verkligen intensivamma så att mjölkproduktionen ökar snabbast möjligt :_). Eller så ger man ersättning för att man tycker att det är för jobbigt och känner att det passar en själv bättre .

• Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-11 10:00:54 följande:
     Ersättning äär mer svårsmält än bröstmjölk och därför sover de ofta längre och tyngre på bröstmjölk.
    ÄN på bröstmjölk, ska det så klart stå
  • Majken03

För mig funkade det bra att göra så i ca 2-3 månader. Ett mål på kvällen var ersättning, och då hade brösten hunnit fyllas upp ordentligt till nattmålet.

Svar på tråden 3 mån och upphackad, dålig sömn