• Anonym (Tjockis)

Varför händer inget trots träning och ändrad kost?

Jag fick ett gymkort i julklapp och gav mig tusan på att jag skulle använda det till Max. Jag har sedan dess tränat minst 4 gånger i veckan, oftast 5 gånger och då ca 1 och en halv timme per gång. Jag kör först 10-20 min gång på bandet som uppvärmning, 30-40 min styrke (och då Max vikter jag orkar ökar lite eftersom jämt och i ett tempo så jag håller uppe flåset lite och är svettig) sedan 30-40 min intervaller på bandet. Ca 2 gånger i veckan har jag bytt ut intervallerna med löpning i ca 30 min. Svetten rinner varje gång, och jag darrar i kroppen varje gång jag åker hem sedan. Träningsvärk nästan jämt. Väl hemma så häller jag i mig en proteindrink medan jag gör i ordning lunch. Det har inte hänt någonting alls. Jag slutade amma efter 9 månaders amning i samma veva som jag började träna och gick upp strax över 2 kg ( väldigt irriterande då jag just hade lyckats gå ner mina grav kilon) trots att jag tränat och ändrade kosten samtidigt. Och dom 2 kilona sitter som berget. Jag har också tagit bilder och mätt mig sedan jag började träna. Inte en cm har försvunnit och bilderna ser inte ett dugg bättre ut. Jag vet att kosten också är viktig så jag har så klart ändrat den också. Från att ha druckit flera liter läsk minst 5 dagar i veckan så har jag gå till att dricka på sin höjd kanske Max 2 glas på lördag och då ofta Zero. Annars bara vatten, inge saft eller sådant. Från att ha svullat chips, godis och ute mat fredag, lördag, söndag till att endast äta något gott på lördag, och utemat kanske 1 gång varannan vecka. Dricker ca 1,5-2 liter vatten om dagen, förr kunde det gå en hel dag och jag hade knappt druckit ett glas vanligt vatten. Jag var inte super noga med maten i början, åt mindre gott mest. Men för ca en månad sedan drog jag ner kolhydraterna och bytte ut nästan allt mot grönsaker istället tillsammans med kött/fisk osv. Jag ska erkänna att jag inte varit stenhård. Jag har ätit en liten liten choklad godis om någon bjudit någon gång, och jag har som sagt ätit ute mat någon gång men verkligen inte alls i närheten av som förr. Steker numera bara i olivolja, lite. Förr stekte jag allt i smör eller milda culinesse. Men då inget hände så har mina dagar sett ut ungefär så här dom senaste 2 veckorna: Frukost- protein drink, 1 ägg några matskedar mini keso och vatten. En celsius. Träning 1,5 Tim. Proteindrink. Lunch- tonfisksallad med 2 ägg och en msk lättdressing. El. Omelett på 1 helt ägg, 1 äggvita, skinka, tomat, ost. Grönsaker. El. Värmd köttfärssås tex. Med vitkål, tomat, morot. Kanske lite fullkornsspagetti till men väldigt lite. Mellanmål- en babybell. 1 ägg och några skedar mini keso. Middag- kött/fisk/kyckling med lite lite fullkorns pasta/ris. Grönsaker i massor och kanske lite sås gjord på oatlys lättare havre grädde. Ibland en hårtbröd macka med lite smör. Kvällsfikat- 1 babybell el lite mini keso eller liknande. Jag orkar inte räkna kalorier och väga jämt men har gjort det några gånger och kommer upp i ca 1500 kalorier och då dubbelt så mycket protein som fett och dubbelt så mycket protein som kolhydrater. Fett och kolisar ligger på ungefär samma gram. Ca 130 g protein/dag. Varför händer det inget med kroppen? Är den i obalans efter graviditet och amning? Äter jag fel? Tränar jag fel? Vet att det inte gått lång tid ännu. Men något borde väl ha hänt på 2 månader. Och försöker att liksom inte tänka på vågen och måtten men nej, min kropp känns lika ful som för 2 månader sedan. Det har inte hänt nått. En kompis till mig började också efter jul, hon tränar inte alls lika många gånger i veckan som jag. Äter ungefär lika som jag och på henne syns det långa vägar. Vet att man inte ska jämföra sig med andra men frustrerande att ändra så mycket och kämpa så och inget händer. Jag är ca 160 lång och väger idag 60 kg. Annars kring 57,5 kg. Skulle vela ner till typ 52 men mest vill jag ha en fastare och finare kropp. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Varför händer inget trots träning och ändrad kost?
  • Anonym (Tjockis)

Varför blev texten så ihoptryckt? Jag som hade delat den så bra. Förlåt, men jag förstå inte varför den blev så här.

• Pallas
    Anonym (Tjockis) skrev 2014-02-10 10:04:58 följande:
    Varför blev texten så ihoptryckt? Jag som hade delat den så bra. Förlåt, men jag förstå inte varför den blev så här.
    Du använde FL-appen för iPad eller iPhone? Då försvinner alla styckeindelningar.

Har du kollat dina sköldkörtelvärden efter graviditet/amning? Det låter ju som att något är galet, för på de förändringar du gjort borde det ha hänt något på den ena eller andra fronten (mått/vikt). Det finns en annan vanlig orsak till att inte gå ned fast kosten ändrats, och detta kan vara lite känsligt. Många är otroligt dåliga på att uppskatta vad de faktiskt äter under en dag, dvs de förtränger en massa onyttigheter som de också lyckas stoppa i sig. Men du verkar ju ha mätt och räknat, så det verkar inte vara det heller.
  • Ful Anka

För att seriöst gå ner i vikt måste man röra på sig. Eller måste och måste men, det går mycket fortare om man gör det. Du måste träna mera löpning. Ett bra sätt är att sätta upp som mål är att du ska klara milen under en timme. Tror att du behöver en timmes löpning ca 3-4 gånger i veckan i alla fall för att få bort de där kilona.
    Lycka till.

• tilj75

Har inget bra svar men min spontana tanke är att behöver du verkligen proteindrinkar när du äter varierad och bra kost?

• straw2008

Orkar tyvärr inte läsa men då jag gick ner ordentligt o snabbt åt jag tonfiskröra (tonfisk äggvita majjo salt peppar) till lunch o en kycklingfile eller toskfile till middag. Inga mellanmål eller frukost. Åt så i ca 4 mån o gick ner 9 kg. Vägde 64 innan.

I kinamockaskogen.....
  • Sorbus

Men har det hänt något med träningsresultaten? Märker du att du blivit starkare och/eller snabbare? Hur tränade du innan?
    Det blev lite svårläst när FL gyttrade ihop texten, men spontant tänker jag att om du gått från ingen träning till 4-5 gånger i veckan, tränar långa pass varje gång, och att du skakar efter träningen och har träningsvärk nästan jämt så finns det risk för överträning. Och mängden mat känns liten i förhållande till träningsmängden.

Att gå upp något i vikt i samband med att man börjar träna är inte ovanligt och beror inte på att man blivit fetare utan att vätskemängden i kroppen ökar. (jag läste nyligen en bra artikel, där man också mätt detta men nu hittar jag inte den igen). Om vi lämnar vikten därhän och fokuserar på att målet är att komma i form (vilket jag hoppas är det verkliga målet!) så är det kontraproduktivt att plötsligt börja träna stenhårt och samtidigt dra ner väldigt mycket på maten. Kroppen behöver få vänja sig vid träning successivt, och det är otroligt viktigt med tillräcklig näring och tillräcklig återhämtning. Får kroppen inte tillräcklig återhämtning och näring blir träningen istället nedbrytande och allt fungerar så mycket sämre. Man försöker ju inte precis köra en lång resa med för lite bensin i tanken och ingen olja i motorn. Men ändå tror många att man kan göra så med sin kropp.

Så jag skulle backa lite i träningen och se över maten. Jag föredrar personligen riktig mat framför proteindrinkar och energidrycker. Allsidig mat gör att man automatiskt får i sig alla vitaminer, mineraler, fetter osv som kroppen behöver. Man behöver inte vara jätterädd för kolhydrater heller. Framförallt efter längre och tyngre pass så rekommenderas ett återhämtningsmål med snabba kolhydrater (japp, snabba kolhydrater) och protein inom en halvtimme efter träning. Det behöver inte vara krångligt alls, tex en smoothie på banan och mjölk. Googla återhämtningsmål så hittar du många förslag, och rekommenderade mängder av kolhydrat och protein. Träningsmässigt så skulle jag rekommendera att inte alla pass är så långa och tunga. Något pass i veckan kan vara riktigt utmanande, men inte varenda ett. Se också till att lägga in tillräckligt med tid för återhämtning och vila efter passen, speciellt viktigt är det efter tyngre pass.

• Anonym (Tjockis)

Jag funderade på det där med sköldkörteln. Men känns fånigt att ringa och be om tid för att kolla upp det därför att jag inte går ner i vikt. Ni ska också veta att jag i regel äter mycket bättre nu. Förr kunde jag trycka i mig mackor till lunch, och sedan inte äta förrän till middagen och då ofta ett last med tex spagetti och köttfärssås tex. Anledningen till att jag häller i mig proteindrinkar är för att annars med den här kosten får jag inte i mig nå kalorier. För dem innehåller ju kalorier och jag häller hellre i mig kalorier i form av proteindrinkar är typ mackor. Och visst kunde jag äta ägg eller så istället men det är smidigare med dessa drinkar. Kanske tror/gör jag fel. Men protein är ju bättre än kolhydrater!? Jag tränade inget alls innan jul. Promenerade en timme kanske två gånger i veckan. Och du som tycker jag äter för lite, vart ska jag äta mer? Och i form av vad? Förr åt jag nog samma mängd kalorier, men då i kanske 2 mål mat om dagen så ni förstår nog att det inte var något bra i dem kalorier utan typ kolhydrater och fet. Nu försöker jag äta oftare, och bättre mat. Mycket protein. Regelbundet. Proteindrinkarna är lättast för min del. Då får jag i mig nått, annars är risken att det blir antingen ingenting eller något onyttigt. Proteindrinken innehåller kolhydrater också, dock inte mycket. Dessutom blandar jag den med mjölk efter träningen och där ökar man ju mängden lite också. Kanske är så enkelt att jag övertränat, men Något borde väl ändå hänt? Visst har jag blivit lite starkare. Jag kan ju öka vikterna och så. Och framför allt mår jag bättre psykiskt, sover bättre och sånt och det är jätte bra. Jag tycker det är kul att träna, ta ut mig och känna att jag gjort något. Men jag vill såklart känna att det händer något synligt också. Så vad gör jag nu?

Svar på tråden Varför händer inget trots träning och ändrad kost?