Tipstråd: Så får jag min bebis att somna och sova gott
I den här tråden tänkte jag att vi kunde försöka samla goda råd och tips kring sovrutiner och sömn och diskutera diverse sömnrelaterade frågor.
Så ös på med alla dina bra tips nu!
I den här tråden tänkte jag att vi kunde försöka samla goda råd och tips kring sovrutiner och sömn och diskutera diverse sömnrelaterade frågor.
Så ös på med alla dina bra tips nu!
Ammar till sömns och struntar i klockan.
På förekommen anledning hos oss på sistone:
Kolla upp att barnet inte har springmask!
Förstörde sömnen fullständigt i en månad tills vi upptäckte att barnet hade det. Avmaskning och sen sov han som en prins igen
Fyller på med: snyt förkylda barn ordentligt (nässpray + snorsug) och höj upp huvudändan på sängen i förkylningstider.
Mätta barn sover gott. Amma den lilla babyn precis innan läggning, ge det lite större välling eller gröt så magen är mätt och varm och go.
Ransonera vätska på kvällen så att inte barnet vaknar av att det är kissnödigt flera gånget under natten, alternativt kissar för mycket och vaknar av att blöjan läcker (och trötta föräldrar får duscha barn och byta sängkläder)
Sova i eget rum så att föräldrar och barn inte stör varandra hela tiden. Gjorde stor skillnad med vårt äldsta barn.
Att stryka nedåt med handen över ansiktet (stryka igen ögonlocken) eller lägga en hand på magen och gunga försiktigt brukar kunna få vår bebis att somna/somna om i sängen givet att hon är trött (inte på sprallig bebis). Fungerade på det äldre barnet också som bebis.
Undvika att barnet somnar med nappen i munnen... Då vaknar det inte av att det tappar nappen många gånger per natt.