• Slagathor

neurologen vill träffa min mamma...

För några veckor sen var min mamma, på inrådan av neurologen på magnetröntgen av hjärnan. Igår ringde en sköterska och bad henne komma tillbaka och prata med läkaren om resultatet på torsdag.

Min erfarenhet är att det är någonting, alltid, när de kallar in en. Hon har ingen pågående annan utredning hos neurologen utan allt går via vårdcentralen på annan mindre ort.

För några år sedan påbörjades demensutredning på mitt initiativ där bl.a. Ryggmärgsprov och någon slags röntgen av hjärna ingick. Utan resultat utom de muntliga testen.

Min fråga är i all denna soppa, vad kan neurologen vilja henne? Som sagt kan det inte vara hur de ska gå vidare utan resultat på magnetröntgen eftersom all uppföljning sköts från hemorten. Så röntgen måste ha visat nåt men vad?

Hon är 64 år, sluddrae vid tal, brister i hygien, kör utan omdöme bil, kan inte förstå saker som att tex ett barn på ett år inte får använda vass matkniv, kan ej städa då hon tappat förmågan att se det, upprepar samma saker tätt i följd med bara några ords mellanrum, hittar på egna storys eller fyller i utefter egna inbillningar som hon sen tror stenhårt på.

Tacksam för svar

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • Svar på tråden neurologen vill träffa min mamma...
  • Slagathor

Konkreta exempel:

1. Vid sitt första barnbarns födelse då hon hälsade på timmar senare, fick hon i efterhand för sig att hon varken fått hålla eller fotografera flickan. Hon ringde dagen efter och var ledsen och arg över detta. Den versionen är för henne fortfarande sanningen.

Den riktiga versionen var att flickan sov, och vi befann oss i ett mörkare rum. Jag välkomnade foto men avböjde blixt.

2. Hon ringer mig och talar in ett argt meddelande för att jag har mobilen av. Hon tänker inte i andra banor än ett. Jag har mobilen av enligt henne och det blir hon arg över.

Den korrekta versionen är att jag var upptagen i ett samtal och därför kom hon till mobilsvar. Hon tror fortfarande på sin version.

Detta beteende är ingenting unikt för vår relation men jag tog dessa exempel då de enda jag har full insikt om är sådant som involverar mig. Så här beter hon sig sen ett par år tillbaka mot alla.

Dessutom är hon fixerad vid pengar och misstänksam. Hon vägrar ge ut portkod till och med folk hon är bekant med. Hon skriver ofta på Facebook om bedrägerier och hon vakar över sin plånbok som en mor över sin bebis. Hon är övertygad om att alla vill blåsa henne ekonomiskt och vet aldrig hur pengar hon har i plånboken hamnat där trots att hon verkar föra bankbok.

• JePaLuLi

Tyvärr låter det som en nära släkting till mig som lider av elak hjärntumör :/
    Hoppas att det inte är så för din mamma TS.

• Slagathor

Hon hade atrofi (betyder typ krympt eller mindre än normalt) lillhjärna och hjärnstam. Det är enligt neurologen de ställen som styr bl.a. Koordination och balans vilket hon har stora problem med. Något annat såg de inte just då och jag blir så matt. Atrofi är alltså ett begrepp som används för att förklara att nåt är mindre eller krympt. Hur långa ggr jag och neurologen än förklara det för min mamma så har hon fått för sig att det är en diagnos som är satt på henne som heter atrofi och som förklarar alla hennes problem. Vet inte hur man går vidare. Neurologen säger att det finns så många hjärn"sjukdomar" och att de inte bara kan leta efter nån. Blir matt. Känns som min mamma bara blir värre och ingen bryr sig om att hjälps henne för det är krångligt typ och ingen orkar.

• PetraD
    Slagathor skrev 2014-02-22 19:21:35 följande:

Hon hade atrofi (betyder typ krympt eller mindre än normalt) lillhjärna och hjärnstam. Det är enligt neurologen de ställen som styr bl.a. Koordination och balans vilket hon har stora problem med. Något annat såg de inte just då och jag blir så matt. Atrofi är alltså ett begrepp som används för att förklara att nåt är mindre eller krympt. Hur långa ggr jag och neurologen än förklara det för min mamma så har hon fått för sig att det är en diagnos som är satt på henne som heter atrofi och som förklarar alla hennes problem. Vet inte hur man går vidare. Neurologen säger att det finns så många hjärn"sjukdomar" och att de inte bara kan leta efter nån. Blir matt. Känns som min mamma bara blir värre och ingen bryr sig om att hjälps henne för det är krångligt typ och ingen orkar.

Vad jobbigt!! Hoppas ni hittar någon bra och får bra hjälp/stöd!!
Svar på tråden neurologen vill träffa min mamma...