Betula74 skrev 2014-02-10 20:41:52 följande:
Är såväl barnsjuksköterska som distriktssköterska. Jag rek barnsjuksköterska om du vill arbeta med barn. Även om det är samma kurser (på KI) som ger behörighet till att jobba på BVC+SHV så får du en fördjupning i omvårdnad inriktad i pediatrik som jag tyckt varit mycket värdefull.
Är du intresserad av vårdcentral så rek jag distriktssköterska dock så är det inte samma sak att bli distriktssköterska som förr. Mycket av hemsjukvården har tagits över av separata enheter. Inte det traditionella från vaggan till graven och även om det talas mycket om att arbeta med förebyggande hälsovård så är det inte mycket av det i verkligheten. För att jobba som dsk med diabetes /allergi på vc så krävs ytterligare utbildning och själv har jag stött på allmänssk som läst dessa kurser och har dessa tjänster.
Tack för ditt svar.
Just nu så känner jag nog mest för barn. Men inte sjuka barn utan BVC, kanske skolsköterska. Det jag tänkte var att det kunde vara bättre med distrikt ändå eftersom den är bredare och det därför finns fler möjligheter till olika sorters arbete eftersom jag kan ha svårt att nöja mig med ett jobb. Vill ofta prova något nytt, men det kan också ha att göra med att jag inte hittat riktigt rätt.
Så då kunde jag ändå ha en kombinerad tjänst på VC om jag läste några fristående kurser? Tycker att det upplägget kunde vara intressant.