Inlägg från: Anonym (20-25 000?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (20-25 000?)

Lön för barnvakt på natten

Jag tänker mig runt 20-25 000/mån (innan skatt). Det är väl som att sitta som "nattvak" alternativt jobba på nattöppen förskola..? Vet inte om jag tänker fel. Men är man barnvakt hela nätterna så orkar man väl inte så mycket mer om dagarna. För man kan ju aldrig veta hur natten blir. Hur mycket barnen är vakna osv.

• Anonym (20-25 000?)

Är det du som har ett jobb på gång, eller är du tvillingföräldern?

Inte för att det spelar nån roll egentligen, svaren hade väl blivit desamma, men jag blev bara nyfiken :)

• Anonym (20-25 000?)
    viseversa skrev 2014-02-10 22:07:20 följande:
    Varför kan dom inte sköta om sina bebisar själva?? Eller tycker dom att sömnen är viktigare än föräldraskapet??
    Vad du tjatar. Det kan väl finnas tusen olika anledningar till det. Det var väl inte det som var frågan. TS har fått förfrågan om att vara barnvakt varje vardagsnatt och undrar hur mycket som är rimligt att få betalt

TS bli inte lurad. Går du skola om dagarna? Eller har du annat jobb om dagarna?
    Det kan bli väldigt tufft. Vissa människor har nattvak som arbete och får en hel månadslön för det. Vissa barn sover hur bra som helst, andra sover knappt något om nätterna. Du kan omöjligt veta hur det blir och därför tycker jag att du ska kräva åtminstone 20.000 i månaden.
  • Anonym (20-25 000?)
    viseversa skrev 2014-02-10 22:15:07 följande:
    Jag har fått mitt svar och dom vill SOVA på nätterna.
    Det vill väl alla...

En nära vän till mig fick en förlossningsdepression. Hennes man höll på att gå under. De fick hjälp av ett fåtal vänner som ställde upp som "natthjälp" så att de skulle få sova och palla med. Och jag är helt säker på att det barnet hade det så mycket bättre när föräldrarna fick sova...

Så nej, skulle man kalkylera med allt som kan hända när man får barn, hade ingen skaffat barn.
  • Anonym (20-25 000?)
    viseversa skrev 2014-02-10 22:24:37 följande:
    Klart alla vill sova men man biter ihop och tar sitt ansvar som förälder. Jag har haft ett barn med kolik och VET hur jobbigt det är att inte få sova ALLS i stort sett. Vi höll också på att gå under men inte hade vi en tanke på att lämpa över det på någon annan. Sen var det VÅRT barn och då står man ut lättare. Tror det är jobbigare när det är barn man inte har det känslomässiga bandet till.
    Fast med facit i hand tror du nog inte att barnet hade tagit skada av att ha en barnvakt nån natt så att ni hade fått sova ut? (Jag vet, har haft mer än kolik med mitt barn, och vi fixade det, men hade jag gjort om hade jag lätt anlitat hjälp)

Och om nu TS är där varje natt. Då blir det ju som en extra "förälder". Eller tänker du att man måste ha blodsband för att kunna tillgodose barnens behov när de är ledsna/hungriga?
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-10 22:31:21 följande:
    Nja en barnskötare ligger på 21000kr/månad i vår kommun och sedan ska du ha nattob för alla arbetade timmar. Sedan ska en nattarbetare aldrig jobba 100% pga att det sliter för mycket utan man brukar hålla procentsatsen på 65%-75%. Så skulle du ha en nanny mellan 19-7 är det 12 timmar och-operation jobbar denne kanske bara 3 dagar i veckan för att komma upp i sin procentsats.

Mitt råd är att kontakta en aupair firma och hitta någon ung tjej som vill komma och jobba ett år i Sverige. Då får hon bo hos er, ni står för husrum och mat och sedsn får hon några tusen 3000-5000kr i fickpengar. Många som är tex flygvärdinnor/piloter har detta systemet och då kan de vara borta veckovis. Sedan ska hon kunna studera nån dag i veckan också. Tex svenska språket.
    Jag vet inte riktigt vad de som jobbar natt tjänar. Jag tänker mer att TS ska få en skälig månadslön för det arbetet.
  • Anonym (20-25 000?)
    viseversa skrev 2014-02-10 22:57:03 följande:
    Anonym(20-25 000) Har jag sagt det? Jag sa att det nog är LÄTTARE att leva med sömnlösheten om man har ett känslomässigt band till barnet.

Klart ts kan tillgodose deras behov. Du är jävligt dryg btw. Du behöver inte hacka på mig. Ja du har haft det såå mycket jobbigare än mig på nätterna med ditt barn så nu vet jag det. Eller vad ville du ha sagt??

Dock måste hon ju ORKA också ellerhur? Det är ingen småsak att jobba 40-45 timmar natt VARJE vecka instängt på en liten yta med två spädbarn som antagligen inte sover något vidare. Att inte få sova en hel natt 5 dagar I sträck kan sänka den starkaste. Som förälder MÅSTE man göra detta. Ts har däremot ingen skyldighet att gå in i väggen för "deras skull" OM hon inte känner att hon orkar och verkligen behöver lönen.
    Jag reagerade bara på att du var så ivrig att förstå "varför" de inte vill ta sina barn själva trots att TS inte handlade om det alls. Varför "sömnen är viktigare än föräldraskapet" (!) Och jag fick en bild framför mig att du är en sån där som "minsann tagit hand om dina barn själv trots att du har flera stycken och de varit skitjobbiga" typ. Och det triggar mig direkt. Präktmorsor är det värsta jag vet och då blir jag tvärtemot direkt.

Jag läste nog mer in i vad du skrev än vad du kanske menade. Sorry om det var så!

Båda tycker vi ju att TS ska ta bra betalt för det, så i huvudfrågan är vi åtminstonen överrens.
  • Anonym (20-25 000?)
    viseversa skrev 2014-02-10 23:30:19 följande:
    Jag ville veta varför dom behövde hjälp på nätter för jag antog att mamman jobbade på dagarna eller något och då behövde sömnen. Men nu är hon föräldraledig men tycker ändå ts ska ta alla nätter utom helgerna? Som sagt lite slö morsa eller? Visst är det skönt att sova men lite får man lägga åt sidan när man får barn. Man kan inte tro att någon annan ska göra det tunga jobbet varje natt eller nästan Barje natt för att man vill ha sin "skönhetssömn" förstår nu vad jag vill komma??
    Japp. Jag förstår. Fast jag vet inte om jag ändå tycker att det spelar någon roll egentligen. Jag tror inte att barnen far illa av att ha en annan (samma, inte olika) person varje natt som tröstar och matar. Om familjen väljer det för att mamman ska få sin "skönhetssömn" eller om det är för att hon jobbar/är slutkörd, spelar ingen roll tycker jag. Huvudsaken är ju att barnen inte far illa. Har man råd med det så är det väl "lyx"?

Jag ser inget egenvärde i att fixa en massa saker själv om man inte måste. Det viktigaste för mig är att barnen är trygga och mår bra. Och helst ska mamman och pappan må bra också.

Dock bör ju föräldrarna i den här familjen förstå vilket arbete TS gör så hon får det hon är värd.
Svar på tråden Lön för barnvakt på natten