viseversa skrev 2014-02-10 22:24:37 följande:
Klart alla vill sova men man biter ihop och tar sitt ansvar som förälder. Jag har haft ett barn med kolik och VET hur jobbigt det är att inte få sova ALLS i stort sett. Vi höll också på att gå under men inte hade vi en tanke på att lämpa över det på någon annan. Sen var det VÅRT barn och då står man ut lättare. Tror det är jobbigare när det är barn man inte har det känslomässiga bandet till.
Fast med facit i hand tror du nog inte att barnet hade tagit skada av att ha en barnvakt nån natt så att ni hade fått sova ut? (Jag vet, har haft mer än kolik med mitt barn, och vi fixade det, men hade jag gjort om hade jag lätt anlitat hjälp)
Och om nu TS är där varje natt. Då blir det ju som en extra "förälder". Eller tänker du att man måste ha blodsband för att kunna tillgodose barnens behov när de är ledsna/hungriga?
Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-10 22:31:21 följande:
Nja en barnskötare ligger på 21000kr/månad i vår kommun och sedan ska du ha nattob för alla arbetade timmar. Sedan ska en nattarbetare aldrig jobba 100% pga att det sliter för mycket utan man brukar hålla procentsatsen på 65%-75%. Så skulle du ha en nanny mellan 19-7 är det 12 timmar och-operation jobbar denne kanske bara 3 dagar i veckan för att komma upp i sin procentsats.
Mitt råd är att kontakta en aupair firma och hitta någon ung tjej som vill komma och jobba ett år i Sverige. Då får hon bo hos er, ni står för husrum och mat och sedsn får hon några tusen 3000-5000kr i fickpengar. Många som är tex flygvärdinnor/piloter har detta systemet och då kan de vara borta veckovis. Sedan ska hon kunna studera nån dag i veckan också. Tex svenska språket.
Jag vet inte riktigt vad de som jobbar natt tjänar. Jag tänker mer att TS ska få en skälig månadslön för det arbetet.