Inlägg från: straw2008 |Visa alla inlägg
  • straw2008

Lön för barnvakt på natten

Jag skulle vilja säga MINST 20 000 svart. MINST MINST. 40h är ju som sagt heltid. Även om du skulle kunna sova någon timme då o då.

I kinamockaskogen.....
  • straw2008

Vet vi om dessa föräldrar är sjuka eller friska ? Om de har barn sen tidigare o ev hur deras situation på dagen ser ut ? Har båda barnen kolik osv ? Haka inte upp er på att vissa har råd att köpa sig fria från jobbiga nätter, barnen får nog igen det genom att ha en pigg o glad mamma om dagarna. Jag har vaktat en nyfödd from dag 1, varje dag 8h. Absolut att jag har förstått i efteråt at folk stör sig något fruktansvärt på att de hade råd att ha mig, men det handlar ju bara om avundsjuka. TS återkom gärna, jag är supernyfiken på vad dessa föräldrar anser att detta är värt.

I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    viseversa skrev 2014-02-11 10:29:03 följande:
    Varje DAG ja. Men dom vill att ts ska ta dom på nätterna vilket är skillnad. Visst ts kan ju ha dom från 07-14 på dagarna så hinner mamman sova i kapp och ts får sova hemma på nätterna. Men mamman vill att ts tar HELA nätterna 5 dagar i veckan så hon själv kan göra saker på dagarna pigg och utvilad. Fräckt enligt mig! 

Vad är skillnaden ? Nästan VÄRRE i mitt fall, mamman i mitt fall hade barnet då den sov.. jag hade barnet 8h av dess vakna tid. Tror det hade gynnat deras anknytning mer att vara närvarande då barnet är vaket som sagt.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008

Finns det något stort o heligt i att vara så trött o sliten som möjligt ?

I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    viseversa skrev 2014-02-11 12:48:17 följande:
    Ja och då är det okej att lämpa över ALLA nätter i stort sett på någon annan som då sliter ut sig i stället??

Men DET är ju upp till den som tar jobbet? Många jobbar natt inom vården tex...
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    viseversa skrev 2014-02-11 12:47:05 följande:
    För den som passar barnet är det värre såklart. Vad trodde du jag menade? Att jobba NATT 5 dagar i veckan är ju betydligt jobbigare än att jobba dag 5 dagar i veckan ellerhur??

Trodde till 110% att du menade att det var en dålig mamma o pappa som lämnade över nätterna. Tar man ett nattjobb får man ju "skylla sig själv" många jobbar natt inom vården. Tycer ABSOLUT lönen ska spegla ansträngningen så 25 000 Svarta kr minst i månaden.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    viseversa skrev 2014-02-11 13:32:17 följande:
    Ja och ts ska begära minst 25 000 för det jobbet. Vilket jag har svårt att tro att dom vill betala. Sen tycker jag man är slö som mamma om man tycker att någon annan ska ta ens bebisar 5 nätter i veckan när man själv är fl. Sen är jag ionte det minsta frustrerad men jag tycker väl att vakennätter är något man får leva med när man har spädbarn. Och inte lämpa över det jobbiga på någon annan. Och så tror jag små barn behöver sina föräldrar även på nätterna. Dom egna föräldrarna är ju den största tryggheten trots allt.

Oj här drar vi på stora växlar, lets agree to disagree. Jag skulle LÄTT köpa mer barnvakt om nätterna om jag hade stålar, face it :) Vi gav alltid ersättning då våra barn sov som SROCKAR hela nätterna av det, dåliga föräldrar ? Tja beror ju på vad man jämför med. Vi var nära i vardagen o på all vakentid, röker inte o har mkt tålamod (vi har ju sovit hela nätterna liksom).
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    mamaleona skrev 2014-02-11 14:53:09 följande:
    Som bm och med fokus på barnens  anknytning skulle jag inte heller rekommendera att sköta alla fem nätter, på sin höjd tre. Det hör till att få knyta an till sina föräldrar och man ÄR trött, men klart man även ska ta emot hjälp vb för att själva orka. Att ha någon annan som sköter 5 av veckans 7 nätter låter rätt absurdt, man minns ju ingenting i efterhand om sina barns babytid.....

Man minns väl dagarna ? Hjlp vad svart eller vitt. Tror de som köper mkt barnvakt har MER fina minnen med sina barn då de iaf är VAKNA o orkar saker dagtid. De har liksom en finare bild av hur småbarnstiden såg ut, tror absolut de är bästa är att vara pigg o närvarande. Kan man vara det utan barnvakt så fine.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    viseversa skrev 2014-02-11 15:42:21 följande:
    Ja och? Nu sover uppenbarligen inte dessa barn på nätterna. Så vad ni gjorde när era barn sov hör inte hit liksom! Men OM era barn vaknade på nätterna antar jag att ni gick in och tröstade dom?

Vet inte var du vill komma men de har nog vaknat någon gång kan jag tänka mig. O jo då tröstar vi givetvis.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    viseversa skrev 2014-02-11 15:48:09 följande:
    Ja pigg och utvilad på någon annans bekostnad och hälsa. Hoppas det känns bra liksom. Skaffar man barn får man räkna med mindre sömn. 

Äsh klart TS kommer hinna komma ikapp om hon nu blir trött. Orkar hon 4-6 mån är ju det toppen. O Näää har man mkt pengar så kannan köpa sig fri från vakna nätter face it 😘
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Anonym (ca 20 000) skrev 2014-02-11 16:06:19 följande:
    Hej, jag tycker att du ska be om ca 20 000 efter skatt. Känner en tjej som är barnvakt/hemjälp 30 timmar i veckan för ca 9000 efer skatt, men det är på dagtid. Nattjobb är mycket jobbigare, och i ditt fall är det många fler timmar också, så det känns nog som om du borde få dubbelt så mycket. Det är nog ett tufft jobb men det kan ju fungera för dig under en begränsad tid.Annars tycker jag att den här tråden, som alltid på FL, är fylld av helt ointressant moraliserande och trångsynhet, för att inte tala om en tendens att inte alls kunna hålla sig till ämnet. Lycka till, TS!

Klart man ska ha barnvakt om man har råd tror föräldrarna ändå kommer vara de som vårdar sina barn mest eller om inte att det finns de som har det värre, kolla inslaget från nordkorea ang föräldrarlösa barn. Dessa tvillingar har ju DUBBLET upp liksom.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    LillGris skrev 2014-02-11 21:58:53 följande:
    Ja, jag vet. Jag har själv två små barn. Men jag kan lova dig, jag hade absolut inte pallat med det som arbete. Mina egna ungar orkar jag nattvak med för att jag älskar dem mer än något annat i hela världen. Hade det varit någon annans hade jag dragit härifrån för läääänge sen. Fem nätter i veckan med små terrorister som inte är mina? Inte en chans.

Ja du får ju som sagt inte betalt. Är TS arbetslös är det ju en GOD ide o då orkar man.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008

Ni som tycker att man ska "ta hand om sina egna barn" gäller samma sak om man tex får TRILLINGAR ? FYRLINGAR ? Två tvillingpar tätt inpå varandra? När har man offrat sig värst/mest /bäst ? Vem vinner ? En mamma som klarar 1 år med tvillingar o sen läggs in på psyket (o barnen omhändertas för att hårddra) eller en mamma som köper hjälp o klarar dagarna galant o är en sån mamma DU önskar du var? Vem är bäst vem vinner ?

I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Knota skrev 2014-02-12 14:38:54 följande:
    Ifrågasätt inte, det skulle vara väldigt underligt. Då kommer de definitivt hitta någon annan att anställa.

Säger samma sak, vill man ha jobbet så vill man. Jag skulle lätt kunnat ta det i yngre år.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Anonym (AVA) skrev 2014-02-13 08:56:24 följande:
    Sen -nu när man har stora barn redan o allt detdär bakom sig  - måste jag stolt få säga att "det gjorde jag bra" (skilde oss så jag var ensam 90% med 3 st). Känns som en sådan sak som man ska leva genom detdär med trötthet, hormoner, tårar, anknytning - ja hela köret för att sedan få känna denna stolthet att man gjort det o gjort det själv o bra.Tänker ofta - då man läser om kändisar som reser hit o dit me ungarna, gör dittan o dattan - men för 17, dom SKÖTER ju inte om sina barn heller, knappt halva tiden på sin höjd, då tycker inte jag man kan ta åt sig den vinsten - att man uppfostrat x antal barn" då det är nannys som gjort det. Därför skulle inte JAG vilja ha någon som skött, för i efterskott skulle man inte få känna att man klarade det.

Men tar de verkligen åt sig äran över skolgång o uppfostran då ? O ser du en kändis resa en helg kanske den är med barnet non stop sen 2 v? O du låter bitter, att man måste lida för att kunna stolthet ?? VÅra barn sov ju hela nätter from 2v ålder.. .har jag inte lika stor rätt att vara stolt över att jag "överlevt dem" Är det den som lidit mest som får vara stoltast ? Då är väl de sjuka barnens föräldrar stoltast anser jag o knappast du, dvs barn som är sjuka i HIV Diabetes osv.
    I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Lön för barnvakt på natten