Lön för barnvakt på natten
Så anknytningen måste bli dålig för att inte mamman tar hand om barnet på natten? Om pappan hade tagit nätterna medan mamma tog dagarna, hade det också varit skadligt? Är det skadligt för ett barn att ha flera anknytningspersoner? Jag ser inte något skäl för oss att döma. Vi vet inget om den här familjens situation. Det känns lite som att det är en tävling i vem som har haft det tuffast. Är det nödvändigt att andra ska slita för att man ska kunna rättfärdiga sitt eget martyrskap? Det finns inget skäl att utgå ifrån att de vill ha avlastning "för att mamman ska orka sitta på café och dricka latte hela dagarna". Det enda vi egentligen vet är att det är tvillingar vilket snarast är ett argument för att ha extra hjälp, iallafall i mina ögon. I stora delar av världen har föräldrar inte möjlighet att vara hemma med sina barn så mycket som vi har här i Sverige. Någon anställd kanske tar hand om dem eller så är det kanske en far- eller morförälder som är med barnet. Det kanske inte är optimalt men är det skadligt? Jag säger inte att föräldrarnas val är rätt, (jag har också lite svårt att förstå), bara att det är svårt för oss att veta vilket. Och oavsett är det inte frågan i den här tråden. Kanske något att starta en annan tråd om?
Om det inte handlar om extremt begränsad tid (2-3 veckor) tycker jag att det är orimligt med fem nätter/vecka. Bättre i så fall med 3 eller 4. Vill du göra den här familjen en tjänst? Är det vänner till dig eller liknande? Då kan du förstås överväga att jobba med rabatt men jag tror att du kommer att ångra det. Det finns inget skäl att begära annan taxa än du skulle gjort för ett vanligt barnvaktsjobb nattetid. Att de tycker att det blir för dyrt med förmedling är inget gott tecken med tanke på att de då kan räkna med en skattereduktion. Om du begär det de skulle fått betala vitt med reduktion svart så får du fortfarande ingen pension mm. Jag tror du ska tänka dig noga för om det här är ett jobb du verkligen vill ha. Vad har du för andra alternativ? Det kommer sannolikt bli tuffare än du anar och risken finns att du kommer att känna dig utnyttjad. Var försiktig med att lova för lång tid om du sedan inte orkar eller känner att det är värt det.