Inlägg från: viseversa |Visa alla inlägg
  • viseversa

Lön för barnvakt på natten

"En blå giraff" exakt min tanke. Skaffar man barn får man räkna med att få störd nattsömn. Visst är det skönt att lämpa över "skitgörat" på någon annan men slött som satan är det. Det innebär att denna mamma tycker hennes hälsa är viktigare än ts som kommer få en störd dygnsrytm och ta hand om två bebisar som inte är hennes medans den FÖRÄLDRALEDIGA mamman sover hela nätterna? För vad? För att kunna gå på stan shoppa och dricka latte med sina kompisar på dagarna när det är lite gulligt och mysigt med spädbarn medans ts själv måste hem och stupa i säng och kanske sova bort nästan hela dagen för att HON gjort en annan mammas jobb VARJE vardagsnatt.

• viseversa
    Anonym (20-25 000?) skrev 2014-02-10 23:39:35 följande:
    Japp. Jag förstår. Fast jag vet inte om jag ändå tycker att det spelar någon roll egentligen. Jag tror inte att barnen far illa av att ha en annan (samma, inte olika) person varje natt som tröstar och matar. Om familjen väljer det för att mamman ska få sin "skönhetssömn" eller om det är för att hon jobbar/är slutkörd, spelar ingen roll tycker jag. Huvudsaken är ju att barnen inte far illa. Har man råd med det så är det väl "lyx"?

Jag ser inget egenvärde i att fixa en massa saker själv om man inte måste. Det viktigaste för mig är att barnen är trygga och mår bra. Och helst ska mamman och pappan må bra också.

Dock bör ju föräldrarna i den här familjen förstå vilket arbete TS gör så hon får det hon är värd.
    Jag tror ioförsig att så små barn behöver sina föräldrar även på nätterna. Nej jag tror inte dom får men för livet eller psykiska sjukdomar MEN jag tror att dom behöver sin mamma även på nätterna.

Sen ÄR det slött att lämna över det "jobbiga" med bebisar på någon annan så att ts istället kommer braka ihop för att denna mamman som dessutom är föräldrarledig anser sin sömn viktigare än alla andras däribland ts söömn.

Visst hade jag kunnat ta om dom ville ha hjälp 2-3 nätter i veckan men 5 nätter i veckan och då 40-45 TIMMAR natt ÄR väldigt mycket begärt. Det är väl inte ts som skaffat barn? '

Varför ska dom som föräldrar inte ta sitt eget ansvar för sina bebisar även på nätterna? Det är så det ÄR att ha bebisar som inte sover. Dom är ju knappast ensamma heller. ALLA som har bebisar som itne sover vill sova. Men ibland biter man ihop helt enkelt. 
  • viseversa
    Anonym (20-25 000?) skrev 2014-02-10 23:39:35 följande:
    Japp. Jag förstår. Fast jag vet inte om jag ändå tycker att det spelar någon roll egentligen. Jag tror inte att barnen far illa av att ha en annan (samma, inte olika) person varje natt som tröstar och matar. Om familjen väljer det för att mamman ska få sin "skönhetssömn" eller om det är för att hon jobbar/är slutkörd, spelar ingen roll tycker jag. Huvudsaken är ju att barnen inte far illa. Har man råd med det så är det väl "lyx"?

Jag ser inget egenvärde i att fixa en massa saker själv om man inte måste. Det viktigaste för mig är att barnen är trygga och mår bra. Och helst ska mamman och pappan må bra också.

Dock bör ju föräldrarna i den här familjen förstå vilket arbete TS gör så hon får det hon är värd.
    Visst ska pappan och mamman må bra men itne när det riskerar en annan människas mående(TS) som får vara uppe ALLA nätter med DCERAS bebisar. Då är det något tokigt enligt mig. Jag sa 20 000:- i månaden men jag ökar nog till 25-30 000:- just för att det ÄR JOBBIGT att ha hand om spädbarn som inte sover! Det är jobbigt med ETT spädbarn jag kan bara tänka mig hur det är med två.

Sen kommer ts sitta i ett litet rum med barnen hela nätterna. Inget ombyte utan ett och samma ställe eftesom resten av familjen anser sin sömn viktigast kommer ju itne ts kunna röra sig fritt i hemmet med skrikiga bebisar då det kommer väcka dom andra. 
  • viseversa
    straw2008 skrev 2014-02-11 10:25:49 följande:
    Vet vi om dessa föräldrar är sjuka eller friska ? Om de har barn sen tidigare o ev hur deras situation på dagen ser ut ? Har båda barnen kolik osv ? Haka inte upp er på att vissa har råd att köpa sig fria från jobbiga nätter, barnen får nog igen det genom att ha en pigg o glad mamma om dagarna. Jag har vaktat en nyfödd from dag 1, varje dag 8h. Absolut att jag har förstått i efteråt at folk stör sig något fruktansvärt på att de hade råd att ha mig, men det handlar ju bara om avundsjuka. TS återkom gärna, jag är supernyfiken på vad dessa föräldrar anser att detta är värt.
    Varje DAG ja. Men dom vill att ts ska ta dom på nätterna vilket är skillnad. Visst ts kan ju ha dom från 07-14 på dagarna så hinner mamman sova i kapp och ts får sova hemma på nätterna. Men mamman vill att ts tar HELA nätterna 5 dagar i veckan så hon själv kan göra saker på dagarna pigg och utvilad. Fräckt enligt mig! 
  • viseversa
    straw2008 skrev 2014-02-11 11:37:47 följande:

Vad är skillnaden ? Nästan VÄRRE i mitt fall, mamman i mitt fall hade barnet då den sov.. jag hade barnet 8h av dess vakna tid. Tror det hade gynnat deras anknytning mer att vara närvarande då barnet är vaket som sagt.
    För den som passar barnet är det värre såklart. Vad trodde du jag menade? Att jobba NATT 5 dagar i veckan är ju betydligt jobbigare än att jobba dag 5 dagar i veckan ellerhur??
  • viseversa
    leehlo skrev 2014-02-11 12:18:00 följande:
    Jag håller helt och hållet med dig i allt du skrivit. Ser absolut inget fel i att man får hjälp under nätterna, speciellt när man har tvillingar. Kan bara föreställa mig.. 
    En kompis mamma berättade att hon inte minns något av det första året med sina tvillingar för hon var helt slutkörd. När en sov vaknade den andra. Jag hade slitit av mig håret! Cool
    Ja och då är det okej att lämpa över ALLA nätter i stort sett på någon annan som då sliter ut sig i stället??
  • viseversa
    straw2008 skrev 2014-02-11 11:37:47 följande:

Vad är skillnaden ? Nästan VÄRRE i mitt fall, mamman i mitt fall hade barnet då den sov.. jag hade barnet 8h av dess vakna tid. Tror det hade gynnat deras anknytning mer att vara närvarande då barnet är vaket som sagt.
    Och om nu dessa tvillingar SOVER på nätterna så hade hon ju inte bett ts om hjälp på nätterna ellerhur?
  • viseversa
    leehlo skrev 2014-02-11 13:28:15 följande:
    Ouch, din frustration känns genom skärmen, take a chillpill. Cool
    Men det är ju ett jobb. Gillar man det inte har man ju ett val - ta det eller säga tack och hej! 
    Föräldrarna slipper slita ut sig totalt genom betala någon för att slippa nätterna, jättebra! På dig låter det som att föräldrarna ger ts barnen och säger tack och hej för all framtid. 
    Det viktiga är väl snarare hur mycket ts tycker att det är värt för att göra jobbet. 
    Ja och ts ska begära minst 25 000 för det jobbet. Vilket jag har svårt att tro att dom vill betala. Sen tycker jag man är slö som mamma om man tycker att någon annan ska ta ens bebisar 5 nätter i veckan när man själv är fl. Sen är jag ionte det minsta frustrerad men jag tycker väl att vakennätter är något man får leva med när man har spädbarn. Och inte lämpa över det jobbiga på någon annan. Och så tror jag små barn behöver sina föräldrar även på nätterna. Dom egna föräldrarna är ju den största tryggheten trots allt.
  • viseversa
    Poison82 skrev 2014-02-11 13:53:41 följande:
    Äsch, du är bara sotis på att vissa faktiskt har råd med detta ;) .
    Tänk vad pigga föräldrarna sen är på dagen att orka göra saker med barnen :)
    Nej då=). Dock skulle jag inte lämna bort mitt spädbarn 5 nätter i veckan även fast jag hade råd. 2 nätter kanske för att ta igen sig om man hade ett kolikbarn vilket vi haft men att lämpa över alla nätter på någon annan är lite konstigt.

Men tydligen är jag ensam om att tycka att vakennätter är något man får räkna med när man har små små bebisar. Hade jag inte kunnat ta vakna nätter hade jag itne skaffat 4 barn själv eller??
  • viseversa
    Skruttelito skrev 2014-02-11 13:53:27 följande:
    Att ha ett spädbarn åt gången som sover dåligt går INTE att jämföra med att ha tvillingar. Mitt första barn sov jäkligt kasst första två åren och det var ett helvete. Men det var fortfarande ETT barn. När hen sov kunde jag sova (även om det var sällan). Det fanns då inte ett jämngammalt barn som vaknade istället. Jag har full förståelse för att man vill ha barnvaktshjälp nattetid. Särskilt när man har tvillingar!

MEN Ts, att jobba fem nätter i veckan är mycket. Är det fem nätter eller inga alls som gäller? Annars skulle jag i ditt läge föreslå att du jobbar tre nätter i veckan. Lönesättningen för det har jag ingen aning om. Men det är väl jättebra att ni får träffas och du får höra mer ingående vad jobbet egentligen innebär, hur barnen brukar sova och så vidare.
    Det beror ju på barnen. Vissa bebisar sover som små stockar hela nätterna redan från start medans ansdra barn har party hela nätterna igenom. Jag har en kompis som har tvillingar och dom SOV från start hela nätterna i stort sett. Vaknade kanske 2-3 gr och åt dom första två månaderna och somnade sen om igen på en gång utan ett pip. Sen hade jag ETT barn med kolik som ALDRIG sov på nätterna istället. Så visst antagligen ÄR det jobbigare med tvillingar men det måste inte vara så. Dock tror jag dessa tvillingar är krävande eftersom deras mamma tycker någon annan ska ta alla vardagsnätter. 
  • viseversa
    Poison82 skrev 2014-02-11 13:53:41 följande:
    Äsch, du är bara sotis på att vissa faktiskt har råd med detta ;) .
    Tänk vad pigga föräldrarna sen är på dagen att orka göra saker med barnen :)
    Nu sover mina barn på nätterna så jag får sova oavsett=). men jag har inga små små bebisar just nu. Den yngsta är snart 11 månader=)
  • viseversa
    Poison82 skrev 2014-02-11 14:22:40 följande:
    Nä, jag håller med om att det är något man får räkna med. Men rika folk har ibland en förmåga att tänka annorlunda. Dom tar in folk som ska passa barnen så vad dom behöver göra är typ att föda dom. Sen är där folk som gör allt det jobbiga och föräldrarna gosar lite med dom när det passar in i deras schema.

Verkligen inget sätt jag velat leva på, jag vill finnas där för mina barn även i jobbiga stunder. Kanske avlastning någon natt om det skulle vara rent förjäkligt
    Ja det är lite sorgligt tyvärr. Jag förstår att man vill sova absolut. Det är SKÖNT att sova och att inte få sova pga en bebis tar på psyket.

Men samtidigt ÄR det så att ha barn och även dessa nätter ger mycket vad gäller anknytningen mellan barnet och dess föräldrar.

Jag var som 18 åring på intevjuv hos ett rikt pas som ville ha en barnflicka på heltid till deras bebis som inte ens var 5 månader gammal. För mamman MÅSTE ju börja jobba heltid igen. Att vara hemma med sitt barn fanns inte på kartan. Trots att pappan var den som drog in dom stora pengarna. 

Jag skulle då vara den närmaste människan för detta lilla barn. Jag skulle komma på morgonen när dom gick till jobbet och sen skulle dom komma hem när barnet sov. tyckte även då att det var lite ledsamt=(
  • viseversa
    straw2008 skrev 2014-02-11 15:32:29 följande:

Trodde till 110% att du menade att det var en dålig mamma o pappa som lämnade över nätterna. Tar man ett nattjobb får man ju "skylla sig själv" många jobbar natt inom vården. Tycer ABSOLUT lönen ska spegla ansträngningen så 25 000 Svarta kr minst i månaden.
    Nej jag tror det är jobbigare att jobba natt instängd i ett rum med TVÅ vakna spädbarn än att jobba natt på ett ställe man kan röra sig på samt har andra vuxna att prata med.
  • viseversa
    straw2008 skrev 2014-02-11 15:34:58 följande:

Oj här drar vi på stora växlar, lets agree to disagree. Jag skulle LÄTT köpa mer barnvakt om nätterna om jag hade stålar, face it :) Vi gav alltid ersättning då våra barn sov som SROCKAR hela nätterna av det, dåliga föräldrar ? Tja beror ju på vad man jämför med. Vi var nära i vardagen o på all vakentid, röker inte o har mkt tålamod (vi har ju sovit hela nätterna liksom).
    Ja och? Nu sover uppenbarligen inte dessa barn på nätterna. Så vad ni gjorde när era barn sov hör inte hit liksom! Men OM era barn vaknade på nätterna antar jag att ni gick in och tröstade dom?
  • viseversa
    straw2008 skrev 2014-02-11 15:40:30 följande:

Man minns väl dagarna ? Hjlp vad svart eller vitt. Tror de som köper mkt barnvakt har MER fina minnen med sina barn då de iaf är VAKNA o orkar saker dagtid. De har liksom en finare bild av hur småbarnstiden såg ut, tror absolut de är bästa är att vara pigg o närvarande. Kan man vara det utan barnvakt så fine.
    Ja pigg och utvilad på någon annans bekostnad och hälsa. Hoppas det känns bra liksom. Skaffar man barn får man räkna med mindre sömn. 
  • viseversa

Nej du har uppenbart inte lusläst tråden(give over). För du hoppar på mig för en massa saker för om du läst ALLT jag skrev så ser du att du inte har anledning att hoppa på mig för.

Och jo jag tycker det är slött att lämna över allt det jobbiga på någon annan.. När man dessutom är föräldraledig.

Jag jag hade tagit emot hjälp men jag hade INTE lämnat över min bebis nästan alla nätter i veckan trots kolik. 1-3 nätter möjligen och då kanske inte ens varje vecka för att få sova ikapp. om du LÄSER vad jag skrev vilket du inte verkar göra??

Men det är så att ha spädbarn. Och även om ts får sova på dagen så får hon en störd dygnsrytm. Kul att ligga och sova bort dagarna för att man tar hand om någons bebisar hela nätterna. Att dom vill betala svart är det ts som sagt.

Svar på tråden Lön för barnvakt på natten