Inlägg från: Crash Man |Visa alla inlägg
  • Crash Man

Är du introvert eller extrovert?

När jag gick på högstadiet och gymnasiet var jag en väldigt tystlåten person. Jag sa sällan någonting, hade några få vänner, dock bra vänner, kunde försvinna in i min egen tankevärld, Jag var sällan ute med folk och många uppfattade mig som mystisk. Det kändes som att världen inte var anpassad för mig. Det var många år senare jag insåg att jag var introvert. Introverta är helt klart en minoritet i samhället, men vi finns därute och det finns många fördelar med att vara introvert.

Kännetecken för en introvert person är

* Föredrar att lyssna framför att prata
    * Föredrar att arbeta självständigt framför att arbeta i grupp
    * Ogillar för det mesta att vara i centrum för uppmärksamhet
    * Föredrar att umgås i små grupper framför stora
    * Känner sig ofta utsliten efter att ha umgåtts med människor (även om hen har haft roligt)
    * Gillar att vara i sitt eget sällskap och blir stimulerad av tankar
    * Pratar sällan om det inte finns något viktigt att säga
    * Har få, men väldigt nära vänner och knappast några bekanta
    * Fokuserar väldigt starkt på sina egna känslor

Kännetecken för en extrovert person

* Föredrar att prata framför att lyssna
    * Arbetar hellre i grupp än ensam
    * Gillar att vara i centrum för uppmärksamhet
    * Gillar att ha mycket folk omkring sig och gillar fester
    * Känner sig mer energisk av att umgås med andra
    * Gillar ytligt prat,
    * Har både vänner och bekanta
    * Fokuserar på andra personer

Ingen människa är till 100% introvert eller extrovert, men det är oftast en sida som är överhängande.

Notera att blyghet eller social kompetens har inget att göra med introvert eller extrovert. Det finns både socialt kompetenta och socialt inkompetenta från båda sidorna. En socialt inkompetent introvert sitter framför tv:n hela dagarna och en socialt inkompetent extrovert är påträngande och allmänt jobbig

Det är vanligare att män är introverta än kvinnor, enligt flera psykologer är den bästa parkonstellationen när en är introvert och den andra extrovert.

Jag har av egen erfarenhet märkt att många kvinnor gillar extroverta män (till viss del då givetvis, om man aldrig säger något och är allt för innåtgående så kan man bli svår att ha och göra med)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du introvert eller extrovert?
  • Crash Man
    Fagerlund skrev 2014-02-10 22:33:12 följande:
    Introvert - men detta stämmer inte alls: "Fokuserar väldigt starkt på sina egna känslor". 
    Kanske inte, men introverta fokuserar mer på sina egna tankar och känslor än vad extroverta gör. Med det menar jag dock inte att introverta inte bryr sig om andra människor, eller att extroverta inte fokuserar alls på sig själva.

Introverta har en tendens att försvinna in i sin tankevärld.
Svar på tråden Är du introvert eller extrovert?