• Anonym (TS)

Polisanmäla mobbning?

Min son blir mobbad i skolan sedan ett år tillbaka, och vi har nu fått rådet att polisanmäla mobbare samt skolan. Någon som gjort detta?

Hur går man tillväga? Vi känner oss helt lost i detta och behöver råd.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Polisanmäla mobbning?
  • Anonym (Absolut)

Jag vet inte hur man går tillväga. Antar att ni ringer eller går till er lokala polisstation och gör en anmälan.

Tycker att ni gör rätt. Viktigt att mobbare blir polisanmälda OCH skolan.

• Anonym (Tjej)

Jag vet inte hur man går tillväga heller, men jag tycker också att du ska anmäla. Det gör du rätt i.
    Om skolan vet om att ditt barn blivit mobbad och inte gjort något så e de ju nå galet i skallen på de.
    Alltså det beror väl på hur gamla mobbarna är. Om de e under 15 kan väl ingen göra något? Jag har inte så stor koll på det. Varför har inte lärarna gjort nåt åt mobbarna? De träffar samma barn varje dag. Mobbning går ju inte obemärkt till om de nu inte gjort de då lärarna inte sett det. Typ efter skoltid eller före skoltid, på väg till skola eller på väg hem från skolan. Eller om de mobbat under raster och lunchraster borde det ha märkts om ditt barn blivit ledsen och utfryst. De har väl rastvakter?

Jag blev mobbad då jag var yngre och lärarna märkte det för de mesta men de gjorde inget. Jag blev utfryst och fick sällan vara med i lekar. Jag skulle ha anmält då också. För de e ju inte rätt mot ett barn och det lämnar märken för livet. Du gör helt rätt som anmäler. Det är skolan och lärarnas fel som inte agerat.

• Anonym (man)

Nu kommer jag säkert få skit för detta , men skitsamma

Polisanmälan , jo-anmälan , osv hjälper inte ett skit så länge inte skolan och föräldrarna tar det på allvar.
    Skolan brukar försöka hålla sig så neutral som möjligt , de hamnar i en knepig sits , där de antingen kan göra sig ovänner med den mobbades föräldrar eller mobbarens föräldrar. De vågar alltså inte ta i med hårdhandskarna utan hoppas in i det längsta på att prblemet ska tas ur händerna på dem av föräldrarna , eller (som det oftast slutar) genom att det mobbade barnet byter skola så slipper de ta hand om skiten.

Det är alltså oftast upp till föräldrarna att ta itu med det , mitt tips är att du snackar allvar med mobbarens förädrar direkt och inte genom skolan , är de någorlunda friska i skallen snackar de i sin tur allvar med sitt barn , om de är allmänt rubbade (vilket är vanligt bland barn som mobbar , att de kommer från hem med problem) så blir det knepigare. Var INTE konflikträdd , ta upp fajten med mobbarens föräldrar öga mot öga , det är ditt barns välmående vi snackar om och det är fan så mycket viktigare än att göra sig obekväm med andra föräldrar.

Den absolut snabbaste och effektivaste sättet är att ditt barn helt enkelt ger mobbaren en fet smäll , inte speciellt pedagosikt och inte poppis men klart effektivast , en fet smäll tar snabbt och effektivt död på mobbing som annars kan hålla på i åratal med oändliga samtal med skola , etc.

Prata med mobbarnas / mobbarens föräldrar , om det inte hjälper lär ditt barn att stå upp för sig själv

• Anonym (man)

Om du nu ändå ska anmäla så tror jag att en jo-anmälan är första steget , plisanmälan kräver att ett brott begåtts och det kan bli knepigt att bevisa.

Svar på tråden Polisanmäla mobbning?