• hannis

Vad gör ni när barnen är sjuka?

Båda mina barn är krassliga. 4-åringen är hostig, förkyld och hängig och vill inte gå till förskolan och den yngsta som är 11 månader har hög feber och är förkyld. Det är bara så sjukt tråkigt att vara hemma tycker jag. Vet inte vad vi skall hitta på och behöver tips. Bebisen är jättegnällig och vill bli buren hela tiden och 4-åringen tycker såklart att det är dötråkigt. Han tittar visserligen gärna på tv/film men det känns inte så bra att han skall göra det precis hela dagen. När bebisen sover måste jag passa på att duscha, tvätta och förbereda mat och rasta hundarna snabbt utanför huset. Min man är borta mellan 06-19 alltså 13 timmar så det är lång tid ensam hemma med barnen. Tips på vad man kan hitta på hemma? 

• Svar på tråden Vad gör ni när barnen är sjuka?
  • Lena

Är man hemma sjuk är väl filmtittande utmärkt? Man kan laga någon god kaka eller spela ett spel mellan filmerna.

• Scratt

Vi är också hemma idag, en febrig och hostig fyra-åring med ont i bröstet, och en storasyster som inte var sugen på att gå själv till förskolan.

Det blir mycket film då den minsta verkligen behöver vila, när hon tröttnar på det får vi försöka med lite stilla lekar som play-doh, pussel,baka och läsa böcker.
    Men största delen av dagen kommer nog tillbringas i pyjamas under en filt i soffan

• WSalma

Är inne på dag 8 med magsjuk bebis och frisk 2,5-åring.

Vi har sett mycket film, lekt med lera och så. Har tagit fram gamla leksaker som varit undanställda en tid och någon ny grej också. Vi brukar ha en del gömda skatter i skåpen för sådana tillfällen. Hade det inte varit magsjuka så hade vi bakat, men det känns inte så aktuellt nu...

Krya på er!

• En blå giraff

Om barnen är sjuka så tycker jag det är OK med hur mycket film som helst. Det är väl viktigare att begränsa det om barnen är friska? Så låt 4-åringen titta på film du. 

• anyXX

Är också hemma med dunderförkylning fyraåring. Sexåringen är hemma också, har gärna henne hemma från förskolan (inte förskoleklass än) när det andra barnet är hemma. De har tittar på film och spelar nu bokstavsbetyg på ipaden. Tänker ta en promenad med vår hund om en stund. Är väl perfekt om barnen är sjuka och du kan bädda ner dem i vagn? Om du har vagn till den stora också. Passar på att tvätta lakan... Ibland bakar vi. Men håller med om att det är svårare med så små barn som din lilla. Finns inte mkt de vill göra när de är sjuka :/ bada kanske om ni har badkar? Brukar vara skönt om man är sjuk. Krya på er!

flicka 2008 & pojke 2010
  • cosinus

Jag brukar dra ut ungarna i vagn om de är sjuka och jag frisk. Undantaget om de har väldigt, väldigt hög feber men annars åker de gärna vagn 1-2 timmar som avbrott till att bara vara inne.

• hannis

Går ni ut med febriga barn alltså? Det trodde inte jag att man skulle.

• anyXX

Frisk luft är väl bara nyttigt även om man har feber. Skulle väl inte gått ut med någon som har 40 grader, men annars ser jag inte något problem. Det är ju stor skillnad på att köra barnet i vagn eller låta det rusa omkring på en lekplats....och kanske inte i 20 minus :)

flicka 2008 & pojke 2010
  • LottaF
    hannis skrev 2014-02-11 12:37:44 följande:
    Går ni ut med febriga barn alltså? Det trodde inte jag att man skulle.

Så länge barnet tar det lugnt och vilar så inga problem att vara ute. Men stora barn som inte ligger i vagn har ju svårare att ta det lugnt ute det inte är varmt så man kan sitta ute och pyssla.
  • hannis

Jag tänker att det är otrevligt att frysa. Själv fryser jag när jag har hög feber och en liten bebis kan ju inte säga till om han är kall när han sitter där i vagnen.

• glassen

Spela spel, pärla pärlplattor eller annat pyssel. Jag har alltid ett litet lager med pysselböcker och klistermärken att plocka fram vab-dagar.
    Picknick under köksbordet har vi testat också.
    Läsa böcker för barnen. Kanske sjunga lite sånger. Är de riktigt dåliga är det skönt att bara ligga och mysa också.

• hannis

Glassen: tack för tipsen. Skall spara det till framtiden för nu funkar tyvärr inget av detta en 11-månaders bebis som bara vill bli buren. :-/

• LottaF
    hannis skrev 2014-02-11 20:28:52 följande:
    Jag tänker att det är otrevligt att frysa. Själv fryser jag när jag har hög feber och en liten bebis kan ju inte säga till om han är kall när han sitter där i vagnen.

Men en varm åkpåse se till att det inte blåser in i vagnen så fryser de inte. De säger ju inte till inne heller om de börjar frysa så jag ser ingen skillnad på ute eller inne på det sättet. Oftast har mina haft lättare att somna ute i vagn som rullar i frisk luft framför inne där det lätt blir instängt framför allt när man blir inne längra tid vid sjukdom
Svar på tråden Vad gör ni när barnen är sjuka?