• Anonym (spänd tunga)

spänd tunga..ångest?

Hej!
    Tycker min tunga är så spänd, att den inte får plats i munnen nästan som den känns svullen.
    kan det vara ett ångest symtom? Det är värre när musklerna i axlar, nacke o hals är spända.

Äter abilify men har haft de såhär från o till sedan i somras..sen sist jag testade abilify så tror ej de har med medicinen att göra.

snälla hoppas någon kan hjälpa mig...blir knäpp på det här..

• Svar på tråden spänd tunga..ångest?
  • ranger999

Hej! Lider av precis samma sak med spända nack- och halsmuskler vilket gör att tungan känns spänd och trycks omedvetet upp i gommen. Har börjat med SSRI (Citalopram) i 3 månader men det har tyvärr gjort allting värre med ännu mer spända muskler och kramper även i benen samt små muskelryckningar. Har testat både massage, yoga, naprapat, vetekudde, liniment mm mm men det som hjälper mig mest är faktiskt yogan även om det är svårt de första gångerna då man är spänd i kroppen. Bara att andas djupt med magen har en positiv effekt men det tar lite tid innan man lär sig.

• F444

Jag har samma problem, samt yrsel. Läkarna säger att det beror på ångest. 
    Äter ssri men det hjälper dåligt. Någon som har tips mot dessa besvär?

• Anonym (Le)

Om du äter Abilify skulle jag prata med din läkare om dina symtom. Antipsykotika/ och SSRI påverkar nervsystemet och har man otur kan man utveckla permanenta skador, bland annat Tardiv Dyskinesia som innebär permanenta ofrivilliga rörelser i framförallt tunga, mun och fingrar (utstickande tunga, sidförande rörelser, upprepande smackningar).

Jag vill inte skrämma dig men eftersom Dyskinesia vore hemskt att utveckla då den inte försvinner även om du slutar med medicinen vill jag bara uppmärksamma dig på risken och att du ska prata med din läkare.

Googla Tardiv Dyskinesia eller kolla på youtube om du vill veta mer. Ca 20% procent som tar antipsykotika utvecklar tillståndet och det är få läkare som har koll på att det kan utvecklas även under väldigt kort tid.

Risken finns även med SSRI och SNRI men är betydligt lägre.

Svar på tråden spänd tunga..ångest?