• DenNamnbitne

Vilket småparti är ditt favoritparti?(alternativt det minst dåliga?)

Småpartier har länge varit min passion. Länge har jag gjort långa statistiska sammanställningar av röster och valets geografi och det har varit småpartierna som legat mig varmast om hjärtat. Till årets val har det bildats några nya partier. Jag har valt att ta med några av de småpartier som var med i förra valet. Någon helt korrekt lista över deltagande partier är nog för tidigt för att man skall kunna hitta. Därför finns även ett annat-alternativ som jag hoppas att ingen missbrukar.

ANNAT - betyder alltså INTE att man röstar på åttaklövern, blankt, skriver något påhittigt på en blank valsedel eller att man ligger hemma i soffan. Annat betyder att jag har glömt något reellt alternativ. Då undrar jag förstås vad det är jag har glömt!

Vad tycker ni om det olika? Var gärna anonyma om så önskas. Lycka till och välj småpartier! Förkasta di stora.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket småparti är ditt favoritparti?(alternativt det minst dåliga?)
  • DenNamnbitne

Blir ledsen att det verkar vara så få småpartientusiaster här. Dessutom har något mot vad jag skrev röstat på annat UTAN att nämna vad. Vad fan rör det sig om?

• kaffeamanda
    DenNamnbitne skrev 2014-02-11 21:24:00 följande:
    Blir ledsen att det verkar vara så få småpartientusiaster här. Dessutom har något mot vad jag skrev röstat på annat UTAN att nämna vad. Vad fan rör det sig om?
    Tja, de är väl små för att väldigt få röstar på dem så då är det väl inte speciellt många som är "småpartientusiaster"?
  • DenNamnbitne
    kaffeamanda skrev 2014-02-11 21:28:59 följande:
    Tja, de är väl små för att väldigt få röstar på dem så då är det väl inte speciellt många som är "småpartientusiaster"?
    Ja, det är trist att det är så. Vad är så jäkla intressant med de stora undrar jag då? Jag tycker att alla borde vara småpartientusiaster.
  • kaffeamanda
    DenNamnbitne skrev 2014-02-11 21:31:28 följande:
    Ja, det är trist att det är så. Vad är så jäkla intressant med de stora undrar jag då? Jag tycker att alla borde vara småpartientusiaster.
    Nja, så länge de är små så kan de påverka ytterst lite. Bättre då att satsa energi i tankesmedjor eller lobbygrupper
  • DenNamnbitne
    kaffeamanda skrev 2014-02-11 21:34:44 följande:
    Nja, så länge de är små så kan de påverka ytterst lite. Bättre då att satsa energi i tankesmedjor eller lobbygrupper
    De kan ju bara påverka om folk röstar på dem och jag röstar mycket hellre på ett parti med visioner och starka specifika åsikter än ett stort parti.
  • kaffeamanda
    DenNamnbitne skrev 2014-02-11 21:36:34 följande:
    De kan ju bara påverka om folk röstar på dem och jag röstar mycket hellre på ett parti med visioner och starka specifika åsikter än ett stort parti.
    Men om många röstar på dem så blir det ju ett stort parti, ska man sluta rösta på dem då?
  • DenNamnbitne
    kaffeamanda skrev 2014-02-11 21:40:14 följande:
    Men om många röstar på dem så blir det ju ett stort parti, ska man sluta rösta på dem då?
    Där fick du mig allt. Tja, jag har väl den mentaliteten att då tycka att jag gjort nog för dem och hellre vilja rösta på något litet parti igen. Jag vill hjälpa de svaga serru! Nja, om det fordom lilla partiet har en politik som jag stöttar till 100% vill jag ju att de ska komma till makten och då fortsätter jag rösta på dem, trots att de blivit ett stort parti.
  • Aniiee

Kanske för att  många småpartier är lokala, osynliga eller enfrågepartier. 

Jag väljer Piratpartiet. Dels för att jag själv är aktiv i den debatten (igen, i princip ett enfrågeparti), dels för att det var egentligen det enda i din lista jag hört talas om...

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • lövet2

Jag gillar Kalle Anka-partiet, och det har jag alltid gjort. Skulle aldrig rösta på dem, men tanken är god ...

Svar på tråden Vilket småparti är ditt favoritparti?(alternativt det minst dåliga?)