Anonym (jaha) skrev 2014-02-11 22:13:09 följande:
Upplever man någon slags tomhet efter en abort?
Hur reagerar kroppen efteråt?
Hur ser smärtbilden ut efter ingreppet?
Ursäkta om det kan verka okänsligt men var detta ett misstag själva befruktningen/oplanerat gravid. Eller missade piller. En del tjejer funkar Implanon bra för, en sådan där liten stav under huden på armen typ som tips.
Jag var extremt tom. Jag var varken lättad eller ledsen efteråt. Det var lite som att det kändes overkligt på något sätt. Händelsen var för sjuk och otrolig i mina ögon för att jag skulle kunna se den som verklig.
Som sagt så kan man ha rester kvar i livmodern efteråt. Dom tog bort det mesta som fanns kvar och undersköterskan såg inga tydliga rester som satt kvar på livmoderväggen så jag fick åka hem. Sedan hade jag återbesök för nytt VUL exakt en vecka efteråt för att se om allting hade blödit ut på egen hand. Det hade det gjort så jag slapp skrapa, vilket man får göra om rester finns kvar. Jag blödde i 2 veckor efter aborten och hade en vecka med bruna flytningar. Så det tog nästan exakt 3 veckor för mig att återställas i livmordern om man säger så. Min mjölkproduktion i brösten försvann efter cirka 1 - 2 månader efter aborten (vet inte exakt, men det var då som dom gick tillbaka från att vara spända)
Smärtligt så var det ingenting speciellt. Jag hade dock mensvärk under tiden som jag blödde efteråt vilket jag aldrig har annars. Mitt underliv är även förändrat innuti då det känns annorlunda under samlag. Är lite känsligare än tidigare vid djup penetrering, men jag har inte förändrats på något negativt sätt.
Den där frågan blir svår att svara på. Graviditeten var inte planerad, men jag hade heller inte tagit mina p piller på ett tag pga slarv och lathet vilket är en grymt egoistisk handling att göra! Det insåg jag först nu i efterhand. Idag använder jag p ring istället för piller då jag inte kan sköta dom som jag ska göra uppenbarligen.