Inlägg från: Sebbe |Visa alla inlägg
  • Sebbe

Trivselhus?

Tänkte att jag kanske kan nå ut till många olika människor här för att få lite tips och åsikter. Jag och min sambo har funderat på om vi ska satsa på att köpa hus eller bygga hus. Vi har därför börjat kolla på olika företag som säljer färdiga "huspaket". Är det någon av er som har byggt hus med typ A-hus, Trivselhus, Fiskarhedenvillan eller något annat företag? Fungerade det som ni trodde? Otrevliga eller trevliga överraskningar? Hur var er upplevelse? För och nackdelar såhär i efterhand? Och en fråga som är viktig för mig, upplevde ni att det var okej att förändra, lägga till eller ta bort delar på huset? Tex ta bort några kvm, eller lägga till ett grovkök? Annars kanske ni har bekanta som har delat med sig av sin upplevelse? Hade varit kul med svar! Tack på förhand.

• Svar på tråden Trivselhus?
  • Sebbe
    Ful Anka skrev 2014-02-12 09:19:04 följande:
    Köp en en-plans villa i vitt mexi tegel från 1970-talet så kan du ägna dig åt att slappa på fritiden.

Tack för ditt svar men det är tyvärr inte det vi letar efter, vi vill ha ett ganska stort hus och vi är dessutom väldigt kräsna med planlösning och tomt så bygga eget känns viktigt att kolla upp.
  • Sebbe
    victory tilly skrev 2014-02-12 09:45:50 följande:
    Har byggt ett Eksjöhus som vi fick nyckelfärdigt. Vi har bott här sedan augusti -13 och är supernöjda med allt! Allt från första mötet med säljaren, hela planeringsprocessen, deras flexibilitet med att hitta lösningar, tidsplanen som hölls, trevliga byggare, priskalkylen som stämde och vilja att rätta till småfel nu när bygget är klart. Jag hade absolut valt Eksjöhus igen! Mitt tips är att gå på massor av visningar med olika byggföretag och prata med deras säljare. Personkemi är A och O. Dessutom får man en känsla för hur kvalitén är i respektive hus. Vi var på många visningar och såg både bra och dåliga byggen. Vi har bott i hus innan, mexitegel byggt -80 och det var absolut inte mer vila. Däremot en massa tråkiga och kostsamma renoveringar på tur, takbyte, toalettrenovering, köksbyte, pannbyte och gräva runt grunden. Vi har en något högre månadskostnad nu, men samtidigt inga överraskningar med vitvaror som pajar osv. Vi kan bara njuta! Nu när våren kommer blir det till att lägga lite plattor osv men det är sånt som man gör en gång så det klart Lycka till!!

Tack för ditt svar! Här kommer ett gäng följdfrågor! Funderade ni någonting på att inte ta det nyckelfärdigt? Fanns det något ni ville/kunde göra själva? Varför bestämde ni er för att köpa helt nyckelfärdigt? Hade det påverkat kostnaden mycket? Hur gjorde ni med tomt? Köpte ni en egen eller hade eksjöhus "att välja bland" Vad för småfel menar du? Hur fria var ni med materialval? Kan du tipsa om saker att titta extra noga på när det kommer till kvalitén på olika hus.?
  • Sebbe

Tack för svaret! Det var ju kanon med bloggen! Ska kika på det!

Svar på tråden Trivselhus?