• MoaElis

Grammatik, någon med koll?

Jag försöker plugga till ett prov i grammatik men jag känner mig ganska borta. Jag gör just nu ett test-prov, endast för att träna mig och några frågor förstår jag inte alls, så undrar om någon skulle kunna förklara dessa:

1. Utifrån exemplet "Vi tog stegen mot tomten för att skrämma bort anden. "Förklara hur man kan förstå innehållet på olika sätt med hjälp av begreppen prosodi, accent och betoning.

2. I svenska språket finns det flera sätt att skapa nya ord. Vilka ordbilningsmetoder har använt för att skapa orden nedan? 

Soffpotatis

Betrakta

Bio

Sommarledigt

3. Vad menas med att ett grafem inte kan ha egna ljud? Ge exempel. 

Jag tar gärna emot länkar med övningar mm i ämnet...

• Svar på tråden Grammatik, någon med koll?
  • madonni

Tomten kan betyda olika saker beroende på uttal en jultomte eller gården utanför huset. Stegen kan betyda stegen man går med fötterna el stegen man klättrar upp på.

• MoaElis

Okej... Hur skulle man kunna förklara det? funderar fortfarande på de andra..

• mindless

Har du läst wikipediaartiklarna som behandlar just dina frågor? Läs om prosodi och ordaccent för din första fråga, ordbildning för din andra samt grafem för din tredje. Där bör du hitta svar på nästan alla dina funderingar.

Några korta kommentarer. Stegen, anden och tomten kan betyda två saker var. Skillnaden ligger i uttalet. Säg orden i de olika betydelserna och lyssna noga på skillnaden.

För andra frågan: fundera på från vilka ord respektive ord har bildats. Vad har hänt med dessa ord när det nya har bildats?

För tredje frågan (förutsatt att jag förstår den rätt): Kan du tänka dig ord där ett visst enskilt grafem inte i sig betyder ett visst ljud, utan att det får sitt ljud genom att det står tillsammans med andra grafem?

Har du fler funderingar svarar jag gärna på frågor. 

• MoaElis

Jo jag har läst en del men jag är nog lite trög i det här... Men jag tror att jag förstår fråga 1-2 ganska okej nu. Men fråga 3 förstår jag inte helt.

• mindless

Sista frågan är luddigt formulerad. Jag tolkar den på följande sätt: I ordet lås kommer varje grafem att realiseras med ett specifikt språkljud (tre grafem blir till tre fonem). I ordet peng har dock vare sig n eller g ett specifikt eget ljud kopplat till sig. De uttalas inte enligt sitt "inneboende värde" utan kombinationen står för ett fonem som inte har ett grafem kopplat till sig. Detsamma gäller vissa andra kombinationer som sch och tj. Dessa grafem har alltså inte egna ljud. 

Ett ännu tydligare exempel skulle vara h:et i hjälp som knappast ger någon skillnad i uttal jämfört med den tänkbara stavningen jälp

Detta under förutsättning att jag förstått frågan rätt. Om du har möjlighet så be att få den förtydligad, för den är genuint svår att förstå. 

Svar på tråden Grammatik, någon med koll?