• oceanney

Begagnad bil såld som helt felfri - direkt in på verkstad för kopplingsbyte - vad gäller?

Hej! Köpte en bil där allt skulle funka felfritt enligt bilfirman. Provkörde givetvis men det var inte förrän vi lämnade bilfirman och började gasa på lite mera på motorväg som vi märkte att kopplingen släppte. Direkt in på verkstad för kopplingsbyte. Vad gäller rent juridiskt? Även om en bil inte får ha dolda fel tycker jag att det får finnas någonslags rim och reson när man köper begagnat och jag hade kunnat tänka mig att vi splittar kostnaden för kopplingsbytet. Men det retar mig att bilförsäljaren (ett företag) inte ens svarar på mail så nu vill jag ta reda på vad som gäller innan jag tar nästa steg. 

• Svar på tråden Begagnad bil såld som helt felfri - direkt in på verkstad för kopplingsbyte - vad gäller?
  • Tuva78

Hmmm - vad står i kontraktet? Finns någon sorts garanti (3-månaders eller likn) eller har du köpt den "i befintligt skick"? Är det det senare så har du tyvärr inget skydd - men har du nån sorts garanti så skall bilfirman betala. Beror helt på hur ni köpt bilen.

• oceanney

Har ej köpt "i befintligt skick". Allt skulle funka perfekt på bilen. Det finns en ettårsgaranti via ett försäkringsbolag men tror inte det gäller koppling (det är ju en slitdel). Undrar mer vad konsumentköplagen säger. Det här var ju helt klart ett dolt fel.

• Nyfikna72

Sånt här är ju svårbevisat för man kan ju föreställa sig att bilfirman inget visste dom heller och det är ingen som vet vad ni är för bilförare. Det går att slira sönder en helt ny koppling på ett par minuter om man vill det....... Vill ni bråka lite så borde ni väl kunna mötas halvvägs men de kanske chansar på att ni inte orkar strida om det.

• Emmalinnéa
    Tuva78 skrev 2014-02-12 15:48:36 följande:
    Hmmm - vad står i kontraktet? Finns någon sorts garanti (3-månaders eller likn) eller har du köpt den "i befintligt skick"? Är det det senare så har du tyvärr inget skydd - men har du nån sorts garanti så skall bilfirman betala. Beror helt på hur ni köpt bilen.
    Hur menar du inget skydd vid köp "i befintligt skick"?
     Bara för att det skulle stå så så friskriver sig inte säljaren från ansvar, konsumentlagen gäller.

Här kan ts läsa konsumentlagen och vad som gäller även om dennes bil inte var köpt i befintligt skick.
    www.konsumentverket.se/vara-omraden/bilar-och-fordon/salja-bil-som-privatperson/
  • oceanney

Tack för länken Emmalinnea. Jag såg den också igår. Enligt denna verkar jag helt klart ha konsumentköplagen på min sida. Frågan är bara hur man hävdar sin rätt? Har kontaktat konsumentvägledare på bilens ort men vad kan dom göra? Komma med rekommendationer?

• Nyfikna72

För att du ska få rätt så ska du ju kunna bevisa att felet fanns där vid köp och hur gör man det på en slitagedel? Det kan ju lika gärna vara så att ni slirade sönder den på hemvägen?

• Emmalinnéa
    Nyfikna72 skrev 2014-02-13 19:33:01 följande:
    För att du ska få rätt så ska du ju kunna bevisa att felet fanns där vid köp och hur gör man det på en slitagedel? Det kan ju lika gärna vara så att ni slirade sönder den på hemvägen?
    Sexmånadersregeln

Säljaren ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Men alla fel som visar sig inom sex månader är inte säljarens ansvar. Säljaren är inte ansvarig för felet om han eller hon kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Ett fel är inte heller ursprungligt om du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller ha vanvårdat varan. Felet kan även bero på att varan har kortare hållbarhetstid än sex månader. Då är inte heller säljaren ansvarig.

För fel som visar sig efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

• Cogito ergo sum

Vad var det för märke? 

• oceanney
    Emmalinnéa skrev 2014-02-13 20:07:35 följande:
    Sexmånadersregeln

Säljaren ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Men alla fel som visar sig inom sex månader är inte säljarens ansvar. Säljaren är inte ansvarig för felet om han eller hon kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Ett fel är inte heller ursprungligt om du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller ha vanvårdat varan. Felet kan även bero på att varan har kortare hållbarhetstid än sex månader. Då är inte heller säljaren ansvarig.

För fel som visar sig efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Jag läste detta och det ser ju hoppfullt ut men hur går jag vidare??? Bilfirman svarade inte på mitt mail. Ska givetvis skriva fler men jag vill ha på fötterna innan jag gör vidare. 
  • oceanney

Vända sig till ARN? En massa jobb för att få rätt där när deras beslut är ju bara vägledande och inte tvingande.... 

• Px3

Jag är inte säker på att sexmånadersregeln är fullt ut tillämplig om säljaren friskrivit sig från felansvar (befintligt skick). Då kan man kanske bara föra talan om skicket på bilen avviker från sedvanlig standard (koppling och kamrem måste ju t.ex. bytas vid visst intervall). Försök kontakta säljaren och gör upp i godo. Vad kostade bytet? Obs att säljaren också har rätt att själv reparera innan ni gjorde det.

• oceanney
    Px3 skrev 2014-02-17 19:27:32 följande:
    Jag är inte säker på att sexmånadersregeln är fullt ut tillämplig om säljaren friskrivit sig från felansvar (befintligt skick). Då kan man kanske bara föra talan om skicket på bilen avviker från sedvanlig standard (koppling och kamrem måste ju t.ex. bytas vid visst intervall). Försök kontakta säljaren och gör upp i godo. Vad kostade bytet? Obs att säljaren också har rätt att själv reparera innan ni gjorde det.
    Säljaren har inte friskrivit sig från någonting och bilen är inte såld med några formuleringar om "befintligt skick". Lustigt att ingen vet hur man gör för att tillämpa konsumentköplagen? Är tandlösa ARN verkligen enda instansen?
    Bytet kostade 12000 kr.
  • Awesome

Har du ringt bilfirman eller bara mailat? När man köper begagnad bil från firma så gäller garantin oftast tre månader eller ett antal mil, beroende på vad som infaller först. När fel upptäcks så ska säljaren genast kontaktas och erbjudas möjlighet att åtgärda felet, eller hänvisa dig till den verkstad de samarbetar med.

Har du själv anlitat verkstad utan att kontakta säljaren så kan det bli problem.

• Px3
    oceanney skrev 2014-02-18 09:21:55 följande:
    Säljaren har inte friskrivit sig från någonting och bilen är inte såld med några formuleringar om "befintligt skick". Lustigt att ingen vet hur man gör för att tillämpa konsumentköplagen? Är tandlösa ARN verkligen enda instansen?

Bytet kostade 12000 kr.

Det kanske är tillräckligt för att orka bråka. Om du vill tillämpa konsumentköplagen har du två möjligheter. Du kan vända dig till arn, som inte är en domstol utan bara kan ge rekommendationer. Fördelen är en smidig och enkel process. Du kan också i ett nästa steg använda arns utslag vid en process i tingsrätt (TR) som ett bevis, om du vinner. Den andra möjligheten är att vända sig direkt till TR med en stämningsansökan. Målet kommer då handläggas på ett förenklat sätt. Det finns formkrav på en sådan ansökan, som du kan läsa om bla på domstolsverkets hemsida. Innan en stämning ges in bör du alltid ha försökt förhandla en lösning. Fördelen med tingsrätten är att det kan meddelas en tredskodom om motparten inte medverkar. Jag tror att era chanser att vinna ett mål är begränsade, eftersom ni inte gav säljaren möjlighet att själv reparera. Mitt råd är att tala med säljaren för att försöka få viss kompensation (tex vad delarna kostade).
Svar på tråden Begagnad bil såld som helt felfri - direkt in på verkstad för kopplingsbyte - vad gäller?