• Leo08

Konstiga fläckar på tungan, vad är det??

Hej!
    Någon som vet vad min son har för fläckar på tungan?
    Fläckarna är rätt stora och den yta som man vanligt vis har på tungan är borta och blir ist jämn och ljus.
    Dom blir fler och större och sen försvinner det.
    Har aldrig varit med om det och därför ber jag om er hjälp, om ni nu har sett detta tidigare?
    Måste jag söka hjälp hos en doktor och hur farligt är det?
    Behövs det medicin eller försvinner det av sig själv?

Hoppas på svar från någon!
    Med vänlig hälsning.

• Svar på tråden Konstiga fläckar på tungan, vad är det??
  • dagg03

Det kan vara geografisk tunga. Är dock inte så insatt i vad det är, vet bara att min sambo har det och har haft det sedan han var liten. 

• Leo08
    dagg03 skrev 2014-02-12 16:17:00 följande:
    Det kan vara geografisk tunga. Är dock inte så insatt i vad det är, vet bara att min sambo har det och har haft det sedan han var liten. 

Okej, man har ju såna konstiga "piggar" på hela tungan, men alla dessa försvinner där fläckarna befinner sig. Har han det oxå så?

Är det farligt? Och behöver han medicin pga det?

Med vänlig hälsning.
  • Lovali

Geografisk tunga kan orsaka sveda i munnen

När man har så kallad geografisk tunga försvinner papillerna, som är små utskott på tungan. Tungan ser rödflammig och oregelbunden ut med röda områden, som ofta avgränsas av en vitaktig rand. Dessa röda "öar" gör att tungan påminner om en kartbild, därav namnet geografisk tunga.

Det vanligaste symtomet vid geografisk tunga är att det svider. Det är helt ofarligt, men kan vara obehagligt. Man kan dessutom vara orolig för att det är ett tecken på något allvarligt. Det är därför viktigt att få rätt diagnos.

Geografisk tunga kan förekomma periodvis hos både barn och vuxna. Hos de flesta ger geografisk tunga inga besvär men ibland kan man få sveda och en lätt brännande känsla på tungan. Man kan ha symtom i längre perioder och tungan kan med tiden bli sprucken och fårad. Orsaken till förändringen är inte känd.

Geografisk tunga är ofarligt och räknas inte som en sjukdom, men kan ändå vara obehagligt. Man kan dessutom vara orolig för att det är ett tecken på något allvarligt. Det är därför viktigt att få rätt diagnos.

• Alla hemma

Min son har med det och har haft sen han var liten. Läkaren säger att det är vanligt hos barn och helt ofarligt. Fick nån medicinsk term på vad det var, men det är inget som behandlas på nåt sätt.

• Leo08
    Leo08 skrev 2014-02-12 16:19:59 följande:
    Okej, man har ju såna konstiga "piggar" på hela tungan, men alla dessa försvinner där fläckarna befinner sig. Har han det oxå så?

Med vänlig hälsning.

Googlade nu på geografisk tunga

Och det är exakt så hans tunga blir, och sen försvinner d och sen kommer d igen och så fortsätter det så.

Med vänlig hälsning.
  • Leo08

Okej

Tack alla för ert svar!

Mycket snällt av er!

Med vänlig hälsning.

• dagg03
    Leo08 skrev 2014-02-12 16:19:59 följande:

Med vänlig hälsning.
    "Lovall" beskrev det hela väldigt bra. Det är precis som hon säger att de små "piggarna" försvinner där fläckarna är. Han äter ingen medicin för det och har inte gjort det heller. För säkerhetsskull borde ni kolla upp det, men det låter troligt att det är geografisk tunga som din son har. 
  • sagström

Samma här! Min dotter har haft det sen hon var rätt lite (drygt 2 nu). Var hos tandläkaren innan jul med detta och förklarade och de fattade inte vad det var. Ska tillbaka med henne imorgonbitti så ska de få se. Ofta är fläckarna någonstans i "cykeln" så jag hoppas inte de försvunnit helt imorgon. Det låter dock exakt som det som beskrivs här över. Har inte märkt att det stör henne.

• Leo08

Okej tack så mkt för svaren!

Med vänlig hälsning.

• Ann Nelly

Vill bara säga att min son också har geografisk tunga. Han lider inte av det och det är inte farligt.
    Det ser rätt häftigt ut när det blossar upp och det är inte likadant från gång till gång.
    Det verkar triggas mest när han äter/dricker syrliga saker men jag är inte säker.

• Leo08
    Ann Nelly skrev 2014-02-13 14:52:38 följande:
    Vill bara säga att min son också har geografisk tunga. Han lider inte av det och det är inte farligt.

Det ser rätt häftigt ut när det blossar upp och det är inte likadant från gång till gång.

Det verkar triggas mest när han äter/dricker syrliga saker men jag är inte säker.

Okej, tack för information.

Tänkte ta han till doktorn o se vad det säger, inte för att jag tror ni har fel, för ni har säkert rätt allihopa!

Men känner att detta måste kollas upp!
Svar på tråden Konstiga fläckar på tungan, vad är det??