Egentligen vet jag inte så mycket och råder dig att ta kontakt med en duktig advokat redan nu. Det kommer att betala sig! För rätt länge sen var det svajigt i mitt äktenskap och jag trodde att min man skulle lämna mig. Det blev inte så, men jag pratade med en advokat. Tyvärr minns jag inte om det här med bankkonton kommer fram när man skiljer sig, men jag är rädd att det gör det. Själv hade jag ärvt en del pengar och hade inte äktenskapsförord. Den jag ärvde av kände inte till att det måste testamenteras som enskild egendom, annars åker det rakt in i det gemensamma äktenskapets plånbok. Då var advokatens "hemliga" tips att helt enkelt ta hjälp av någon vän eller släkting som skulle ha ett bankfack i sitt namn. Där skulle jag helt sonika lägga mina kontanter som jag ville hålla undan från min man. Det krävs förstås en extremt pålitlig vän eller släkting, för ingenting hindrar dem att bara traska iväg med mina pengar!! (Om man inte lyckas få samtliga nycklar till bankfacket själv.) Men så gör tydligen folk när det kniper. Tipset var "hemligt" eftersom det tydligen inte är riktigt lagligt att göra så, och en advokat får inte uppmana eller tipsa om kriminella handlingar. Men hon himlade lite med ögonen och sa att hon "hört att somliga gör så, fast så får man ju inte göra".
Lycka till, det låter jobbigt alltihop!