• Pippilompa

Dåligt KUB - avvikande provsvar men normalt ultraljud!?

Hej!

Hoppas några kloka här inne kan hjälpa mig med följande dilemma.

Vi var på KUB igår och jag är helt förvirrad och ledsen.

Under ultraljudet så allt mycket bra ut och vi såg ett tickande hjärta med två fina klaffar, ingen bred snackspalt, normalt huvudomfång för åldern, hel magsäck, två njurar, näsben etc MEN när mina provsvar presenterade fick vi en chock. Båda värdena var låga/dåliga och därmed är risken för trisomi 13 & 18 1/32. Dock ingen hög risk för trisomi 21 (down syndrom) men de andra kromosomavvikelserna är allvarligar och sällan förenade men överlevande foster pga multipla missbildningar.... Borde man inte sett något avvikande på utraljudet redan nu då eftersom det ofta handlar om grava missbildningar???

Vi blev erbjudna fostervattenprov men barnmorskan verkade inte alls oroad och sa att vi även kunde vänta till v18 och få ett ultraljud med läkare då och vid behov göra ett fvp då!?? Vi har inte bestämt oss ännu och resonerar fram och tillbaka - hit och dit - och inget känns rätt!!!

Jag har läst att många fått konstiga provsvar men ändå fått friska barn men är det någon som fått en vettig förklaring på varför proverna varit så dåliga???? 

Vad är det för prover som tas egentligen, två hormonvärden har jag uppfattat att det handlar om men sen vet jag inte mer. Någon som är insatt eller vet mer???

Snälla, kan någon hjälpa mig att komma fram till rätt beslut. Jag är så tacksam för svar och tankar.

• Svar på tråden Dåligt KUB - avvikande provsvar men normalt ultraljud!?
  • emmisss

Skulle jag fått dåliga provsvar oavsett om det var blodproven eller ul, sågade jag gjort fostervattenprov när man ska göra det...
    Alltså inte vänta till senare (vecka 18)

Men sedan beror ju allt på hur man ställer sig till om man får reda på att barnet har något kromosonfel, jag antar att ni har tagit ställning till hur ni skulle gått till väga (abort, eller behålla) beroende på hur det såg ut...

Vi gjorde kub och visste vad vi skulle göra om det visade dåliga siffror, eftersom jag vet hur vi skulle göra så skulle jag inte vilja göra en abort i vecka 18-19...därför skulle jag göra Fvp så tidigt som möjligt. Och för att slippa vara orolig fram tills dess...

Svårt...

• pgw

Är inte så där väldigt insatt, men lite vet jag, har jobbat en kort tid i branschen. Hormonerna som har kollats borde vara PAPP-A och hCG. Moderkakan utsöndrar de här hormonerna. Om fostret har en kromosomavvikelse, så är halterna av de här hormonerna ofta onormala, därför kollar man dem. Det kan också vara så att fostret är friskt, men att moderkakan av någon anledning inte producerar normala mängder. Jag har googlat runt en del, och hittat studier där man undersöker om avvikande nivåer av PAPP-A och hCG kan användas för att förutspå vem som kommer att drabbas av havandeskapsförgiftning. En annan liknande studie gällde graviditetsdiabetes. I de fallen är det alltså inte fostret det är fel på, utan mamman.

• Pippilompa

Ja, precis så resonerade vi igår direkt efter testet igår (beställde t o m tid för fvp innan vi lämnade MVC)

men så började vi fundera på riskerna med ett fvp som dessutom kan göras först v 15 sen tar det 1-2v att få svar, har vi otur så är vi då i v17....

Usch det är skitsvårt även om vi trodde vi visste hur vi skulle göra vid dåligt KUB så är vi nu helt vilsna..... 

• Pippilompa

Nu har vi bestämt oss för att gör fvp då risken för missfall är relativt liten och pga tidsaspekten. Vi fixar inte att gå i ovisshet till mitten eller slutet av mars och även om de efter ultraljudet skulle säga att det med största sannolikheten inte är några fel så är det endast med fvp vi få ett 100% besked.

Tack pwg för informationen ang PAPP-A och HCG, nu känner jag mig lite mer upplyst men ska ta reda på mer av läkaren. Pga mina låga värden (om det inte har med fostret att göra) så kanske de bör kolla upp mig extra noga om det nu är så att jag har en sämre fungerande moderkaka...??!!

Jag återkommer med info.

• hannas02
    Pippilompa skrev 2014-02-13 15:06:51 följande:
    Nu har vi bestämt oss för att gör fvp då risken för missfall är relativt liten och pga tidsaspekten. Vi fixar inte att gå i ovisshet till mitten eller slutet av mars och även om de efter ultraljudet skulle säga att det med största sannolikheten inte är några fel så är det endast med fvp vi få ett 100% besked.

Tack pwg för informationen ang PAPP-A och HCG, nu känner jag mig lite mer upplyst men ska ta reda på mer av läkaren. Pga mina låga värden (om det inte har med fostret att göra) så kanske de bör kolla upp mig extra noga om det nu är så att jag har en sämre fungerande moderkaka...??!!

Jag återkommer med info.

Hej,
    också vi var på KUB tidigare i veckan och UL såg ut fint med allting på plats. Lyckan varade så där 7 minuter då sköterskan hade fått fram siffrorna från KUB: vi har förhöjt risk (1:160) då gränsen är 1:200.

Var på ultra vecka 12+2 och följande dag beställde vi remiss och ska ta moderkaksprov nu en vecka efter ultran. Svaren blir lika bra som fvp (100% rätt på kromosomerna) men det kan tas när som helst efter v11 så man slipper gå runt och vara orolig flera veckor. Och sen är det ju den aspekten att ifall nåt är allvarigt fel så blir det ev abort så tidigt som möjligt...

Från moderkaksprov får man svar efter ca 1 vecka.

• Pippilompa

Ja efter att jag rekat här på familjeliv och läst div. artiklar så har jag förstått att det inte är helt ovanligt att man få dessa värden trots fint ultraljud men som tur är så är det också vanligt att det är "falskt alarm" så, "hannas02", vi har oddsen på vår sida även om jag vill passa mig väldigt noga för att ta ut något i förskott...

Så skönt att ni fick moderkasprov redan en vecka efter. Vi blev tyvärr ej erbjudan moderkaksprov, var i v 13+2 vid KUB och har fått tid för fvp 26/2. Jag har läst lite och uppfattat att det är samma tillförlitlighet och går till på ungefär samma sätt och innebär samma risk men är då betydligt bättre i avseendet att man slipper vänta och plågas av ovissheten. Ev finns inte alternativet i vårt landsting men jag ska ringa på måndag. Jag sover som en kratta - bara grubblar o grubblar så det vore skönt och få det gjort...om möjligheten finns.

• emmisss

Erbjuden och erbjuden! :) vi är så snälla svenskar och tar vad vi får i vården! :)

Säg att hellre vill göra moderkakaprov...

• hannas02

Det värsta är att man helt tappade glädjen med att vara gravid. Har inte heller sovit något vidare och grubblar massor...

Vi bestämde oss att inte berätta om graviditeten före UL (ifall något var fel) och hade sett framemot att kunna avslöja nyheten på alla hjärtans dag för föräldrarna osv. Nu måste vi fortfarande vänta ett par veckor :/

Men å andra sidan kan man sen känna sig mer säker efter att ha fått svaret. Det är första barnet för ossa så det känns extra nervöst.

Hoppas du Pippilompa kommer att få göra provet så snabbt som möjligt och att svaret blir att allt är okej! Glad

• fyrabarnsmor4

Vi ska göra KUB på måndag, nästa vecka.

Jag vet inte riktigt hur jag känner mig inför detta. Jag kommer att känna massor när jag går in på sjukhuset.
    Men fram tills dess vill jag inte tänka på hemska saker förrän jag fått svar. Sen kan vi börja diskuterar hur vi ska komma vidare efter fått provsvar (om det är kass?) annars är jag ganska lugn....

Vill önskar er lycka till med beslutet.

• Kaksmulan1

Hej
    Vi fick dåligt svar på kub pga blodvärden, just papp-a. Ultraljudet va fint ( absolut viktigast är att nackspalten är bra)
    Så vi fick en chock när vi fick dåligt svar. Gjorde moderkaksprov veckan efter och allt va fin fint. Har idag en kärnfrisk 18månaders dotter :)
    Ser ul bra ut så jan man oftast ta det lugnt, värre om ul är dåligt.

Svar på tråden Dåligt KUB - avvikande provsvar men normalt ultraljud!?