• Pippilompa

Dåligt KUB - avvikande provsvar men normalt ultraljud!?

Hej!

Hoppas några kloka här inne kan hjälpa mig med följande dilemma.

Vi var på KUB igår och jag är helt förvirrad och ledsen.

Under ultraljudet så allt mycket bra ut och vi såg ett tickande hjärta med två fina klaffar, ingen bred snackspalt, normalt huvudomfång för åldern, hel magsäck, två njurar, näsben etc MEN när mina provsvar presenterade fick vi en chock. Båda värdena var låga/dåliga och därmed är risken för trisomi 13 & 18 1/32. Dock ingen hög risk för trisomi 21 (down syndrom) men de andra kromosomavvikelserna är allvarligar och sällan förenade men överlevande foster pga multipla missbildningar.... Borde man inte sett något avvikande på utraljudet redan nu då eftersom det ofta handlar om grava missbildningar???

Vi blev erbjudna fostervattenprov men barnmorskan verkade inte alls oroad och sa att vi även kunde vänta till v18 och få ett ultraljud med läkare då och vid behov göra ett fvp då!?? Vi har inte bestämt oss ännu och resonerar fram och tillbaka - hit och dit - och inget känns rätt!!!

Jag har läst att många fått konstiga provsvar men ändå fått friska barn men är det någon som fått en vettig förklaring på varför proverna varit så dåliga???? 

Vad är det för prover som tas egentligen, två hormonvärden har jag uppfattat att det handlar om men sen vet jag inte mer. Någon som är insatt eller vet mer???

Snälla, kan någon hjälpa mig att komma fram till rätt beslut. Jag är så tacksam för svar och tankar.

• Svar på tråden Dåligt KUB - avvikande provsvar men normalt ultraljud!?
  • fyrabarnsmor4
    fyrabarnsmor4 skrev 2014-02-17 14:17:05 följande:
    Vi ska göra KUB på måndag, nästa vecka.

Jag vet inte riktigt hur jag känner mig inför detta. Jag kommer att känna massor när jag går in på sjukhuset.
    Men fram tills dess vill jag inte tänka på hemska saker förrän jag fått svar. Sen kan vi börja diskuterar hur vi ska komma vidare efter fått provsvar (om det är kass?) annars är jag ganska lugn....

Vill önskar er lycka till med beslutet.
    Provet visar bra resultat så vi går inte vidare med MKP eller liknaden.

Vi fick:
    1/800 nåt på "risk" för 21
    1/ 10000 nåt för trisomi 13 och 18.

• hannas02 igen

Hej igen!

Vi hade vårt moderkaksprov förra veckan och har nu fått resultatet att allting är okej Glad

Själva provtagningen gick väldigt snabbt. Det kändes lite konstigt med nål genom magmusklerna men tog inte ont. Efteråt skulle man ta det lungt resten av dagen och undvika ansträngning.

Vi är glada att vi gjorde provet för nu vet vi att barnet är friskt och slipper oroa för detta.

• pgw
    hannas02 igen skrev 2014-02-25 13:50:51 följande:

Vi är glada att vi gjorde provet för nu vet vi att barnet är friskt och slipper oroa för detta.

Ett moderkaksprov berättar endast att barnet har normala kromosomer. Det är inte en allmän hälsogranskning av fostrets tillstånd, där är ultraljudsundersökningar bättre.
  • Pippilompa

Så roligt att det har gått bra för alla!!!

I onsdags var vi på sjukhuset för att göra fvp men vi gick därifrån utan att ha gjort undersökningen.

Läkaren börjad med att informera oss om fvp:et risker mm. m a o ville hon vet att vi var säkra på att vi ville göra undersökningen, jag sa då att det kändes som vi inte hade något val. Min man frågade då med vilken säkerhet hon med ett ultraljud kunden se om vår bebis hade trisomi 13 eller 18. Och till vår förvåning svarade hon 99% (hon hade jobbat i 10år och aldrig varit med om att man missat någon allvarlig form av missbildning/kromosomavvikelse så som trisomi 13 o 18 är).

Jag var ju dock inställd på att göra provet men blev osäker på om jag ville utsätta mig för risken....

Vi beslutade då i samråd med läkaren att gör ett grundligt u-ljud direkt och vid minsta misstanke så skulle vi avsluta med fvp men vi behövde inte gör något prov för även detta u-ljudet var utan anmärkning. Vi fick se en pigg liten krabat.

Nu väntar vi på rutin u-ljud om 3v och då få vi ännu säkrare besked. 

Känns bara sååå skönt.  

• Pippilompa

Hej!

Ville bara berätta hur det gick (om det är någon som läser gamla trådar)
    I somras föddes en fullt frisk gosse!!!

Så om någon orolig själ som nyligen varit på KUB och fått dåliga värden läser detta så vill jag bara säga. Måla inte fan på väggen! Det är sååå många som få avvikande värden utan att det är något fel alls på bebisen. I mina ögon skapar detta en obefogad oro som en gravid kvinna INTE behöver! Jag kommer aldrig mer göra KUB och kommer således ej rek. någon annan att göra det heller. Är man över 35år och orolig så skulle jag istället rek. FVP direkt!

• Calendula

Åh, vad skönt att höra!! Stort grattis!

Själv sitter jag i den hemska situationen som du tidigare var i, dvs tagit kub testet och allt såg fint ut på ultraljudet med nackspalt på 1,6 mm men mina blodprov var urusla vilket gjorde att sannolikheten för trisomi 13&18 var stor: 1/66. Hade väldigt lågt papp-a värde och även lågt beta hcg.

De ville skicka mig vidare på moderkaksprov men vägrade både mkp och fv prov.

Nu har jag tagit det noninvasiva blodprovet men denna väntan på svar är olidlig. Inom 2 veckor lär jag veta det.

Skönt att läsa att det kan gå bra trots dåliga blodprovsvärden. Nu hoppas jag att det även skall gå lika bra för oss!

• Charlie40
    Calendula skrev 2014-10-19 22:53:47 följande:

Åh, vad skönt att höra!! Stort grattis!

Själv sitter jag i den hemska situationen som du tidigare var i, dvs tagit kub testet och allt såg fint ut på ultraljudet med nackspalt på 1,6 mm men mina blodprov var urusla vilket gjorde att sannolikheten för trisomi 13&18 var stor: 1/66. Hade väldigt lågt papp-a värde och även lågt beta hcg.

De ville skicka mig vidare på moderkaksprov men vägrade både mkp och fv prov.

Nu har jag tagit det noninvasiva blodprovet men denna väntan på svar är olidlig. Inom 2 veckor lär jag veta det.

Skönt att läsa att det kan gå bra trots dåliga blodprovsvärden. Nu hoppas jag att det även skall gå lika bra för oss!

Måste fråga vart du gjorde blodprovet? Och vad det kostade! Jag har gjort två avbrytanden inom loppet av ett år och första gången tog vi kub fick risk 1:7 för Trisomi13 gjorde då ett mkp som bekräftade det hemska. Avbröt v 16. Gravid igen och gör mkp direkt får reda på Trisomi21. Avbröt v 16. Har nu bestämt oss för ett sista försök. Men orkar varken mkp eller ny "förlossning" så blodprovet låter bra då det lan göras tidigt. Berätta gärna hur det går för er. Lycka Till
  • Calendula
    Charlie40 skrev 2014-10-19 23:26:55 följande:

Måste fråga vart du gjorde blodprovet? Och vad det kostade! Jag har gjort två avbrytanden inom loppet av ett år och första gången tog vi kub fick risk 1:7 för Trisomi13 gjorde då ett mkp som bekräftade det hemska. Avbröt v 16. Gravid igen och gör mkp direkt får reda på Trisomi21. Avbröt v 16. Har nu bestämt oss för ett sista försök. Men orkar varken mkp eller ny "förlossning" så blodprovet låter bra då det lan göras tidigt. Berätta gärna hur det går för er. Lycka Till

Oj! Jag beklagar verkligen det ni gått igenom!

Tog NIPT testet hos BB Stockholm i gamla stan. Det kostade 8500 kr men för oss fanns det ingen tvekan om att ta det då det ändå finns en risk med mkp och fvp. Har haft flera missfall och detta är vår sista chans, då jag är över 40.

Var det endast blodproverna som visade dina värden eller var det en kombination av både mätning av nackspalt + ultraljud? De frågade mig på BB Stockholm hur stor nackspalten var och när jag sade att den var bra, dvs under 3 så sade de att det var ok att ta NIPT testet.

Jag håller tummarna för er att det går bra nästa gång och rekommenderar att ta dna testet då det inte finns någon missfallsrisk med det!
  • Charlie40
    Calendula skrev 2014-10-19 23:44:44 följande:
    Oj! Jag beklagar verkligen det ni gått igenom!

Tog NIPT testet hos BB Stockholm i gamla stan. Det kostade 8500 kr men för oss fanns det ingen tvekan om att ta det då det ändå finns en risk med mkp och fvp. Har haft flera missfall och detta är vår sista chans, då jag är över 40.

Var det endast blodproverna som visade dina värden eller var det en kombination av både mätning av nackspalt + ultraljud? De frågade mig på BB Stockholm hur stor nackspalten var och när jag sade att den var bra, dvs under 3 så sade de att det var ok att ta NIPT testet.

Jag håller tummarna för er att det går bra nästa gång och rekommenderar att ta dna testet då det inte finns någon missfallsrisk med det!
    Jag fick fint ul vid kubtestet men dåligt blodprov. Vid andra gången gjordes inget riktigt ul mer bara ett för att se att bebisen levde innan mkp, dagen innan. Ingen mätning eftersom vi ändå skulle göra mkp. Vi vill inte riskera missfall och lägger gärna pengarna. Är också över 40 och tiden är knapp. Ska ta gravtest i dagarna så hoppas ett frö växer och är friskt denna gång. Det var. 1 nov våran första flicka "föddes" vi fick Flickor båda gångerna. Så det är då tredje graviditeten på 1 år. Håll tummarna'
Svar på tråden Dåligt KUB - avvikande provsvar men normalt ultraljud!?