• Anonym (Sökare)

Erfarenhet av WeMind Göteborg?

Jag försöker få min allmänläkare att förstå att jag behöver hjälp. Men han vägrar skriva mig en remiss till psykiatrin, han tycker att min medicinering (antidepp och ångestdämpande) funkar bra. Han har även sagt att han misstänker någon slags diagnos. Men inget görs åt det.

Det hjälper inte mig!

Jag har försökt få honom att förstå i flera månader.

Jag orkar inte ha det så här längre, så jag har googlat runt och fann då WeMind i Göteborg, där de kan ta emot privatpersoner, göra utredningar och tillämpa KBT.

Jag är villig att betala bara jag får bli utredd och veta vad fasen som är FEL på mig.

Jag har mått dåligt ända sen jag var fjorton år nu, och jag fyller fyrtio år i år. :(

Hjälp, jag behöver verkligen hjälp...

• Svar på tråden Erfarenhet av WeMind Göteborg?
  • Anonym (VC)

Olika vårdcentraler kan variera i sin bedömning. Om du inte är nöjd med din läkare så besök helt enkelt en annan vårdcentral. Du kan ju ex ringa runt till olika och kolla om de har egna psykologer. Kan tyvärr inget om det specifika företag du frågar om.

• Anonym (Sökare)
    Anonym (VC) skrev 2014-02-12 18:07:55 följande:
    Olika vårdcentraler kan variera i sin bedömning. Om du inte är nöjd med din läkare så besök helt enkelt en annan vårdcentral. Du kan ju ex ringa runt till olika och kolla om de har egna psykologer. Kan tyvärr inget om det specifika företag du frågar om.
    Den psykologen jag har just nu gör ingen utredning. Jag har flackat runt bland vårdcentraler nu i flera år, så jag är ganska less på det..därför funderade jag seriöst på att gå till en privatklinik. 
  • Anonym (VC)

OK, vet bara det att det skiljer sig mellan olika vårdcentraler vilken inställning man har till detta. Men visst är privatkliniken ansluten till regionen/landstinget så skall väl det funka det med. Egentligen rätt sjukt att man skall behöva söka privat för att få hjälp.

• Anonym (Sökare)
    Anonym (VC) skrev 2014-02-12 18:12:53 följande:
    OK, vet bara det att det skiljer sig mellan olika vårdcentraler vilken inställning man har till detta. Men visst är privatkliniken ansluten till regionen/landstinget så skall väl det funka det med. Egentligen rätt sjukt att man skall behöva söka privat för att få hjälp.
    Det är det! Man får ingen hjälp fast man skriker om det. De skickar bara på en tabletter och säger att man ska se glad ut ändå :(
  • Anonym (VC)

Vill man ha något får man betala för det själv, det kostar om man vill ligga på topp för det är inte gratis. Tabletter löser inget men för landstinget är det billigt för stunden för det skjuter problemet på framtiden och/eller det kan vara billigare att äta medicin livet ut än att få en adekvat behandling. Man tänker kortsiktigt och ser enkom till budgetmålen där individen försvinner. Se till att komma under behandling så försvinner behov av både medicin och terapi på sikt.

• Anonym (när psyk.)

Fast du behöver väl ingen remiss för att söka till psykiatrin. Kanske behövs remiss för att starta en utredning men inte för en första kontakt.

När jag kraschande 2010 vände jag mig till vårdcentralen. Och där är ju kunskapen om psykisk ohälsa lika med noll. Efter några månader av dåligt mående så stod jag inte ut längre. Kollade landstingets hemsida, ville absolut inte söka mig till akutpsyk utan valde att ringa till när-psykiatrin i min ände av länet. Efter ett långt samtal med en sjuksköterska fick jag komma på bedömningssamtal, två stycken vill jag minnas. Sen togs jag upp i remissgruppen/ mottagningsmötet de har typ varje vecka. Där berättade PTP psykologen om vad hon konmit fram till under bedömningssamtalen och så beslutades det vilken behandling jag skulle få.

När det sedan blev aktuellt med ADHD utredning så ringde jag bara min läkare på vårdcentralen och berättade att både jag och psykologen ville att en utredning skulle göras och då skrev hon en remiss, eftersom det tydligen behövdes en sådan. Oj vad långt det blev. Men kanske värt att kolla upp.

• Anonym (Sökare)
    Anonym (när psyk.) skrev 2014-02-12 18:28:50 följande:
    Fast du behöver väl ingen remiss för att söka till psykiatrin. Kanske behövs remiss för att starta en utredning men inte för en första kontakt.
    När jag kraschande 2010 vände jag mig till vårdcentralen. Och där är ju kunskapen om psykisk ohälsa lika med noll. Efter några månader av dåligt mående så stod jag inte ut längre. Kollade landstingets hemsida, ville absolut inte söka mig till akutpsyk utan valde att ringa till när-psykiatrin i min ände av länet. Efter ett långt samtal med en sjuksköterska fick jag komma på bedömningssamtal, två stycken vill jag minnas. Sen togs jag upp i remissgruppen/ mottagningsmötet de har typ varje vecka. Där berättade PTP psykologen om vad hon konmit fram till under bedömningssamtalen och så beslutades det vilken behandling jag skulle få.
    När det sedan blev aktuellt med ADHD utredning så ringde jag bara min läkare på vårdcentralen och berättade att både jag och psykologen ville att en utredning skulle göras och då skrev hon en remiss, eftersom det tydligen behövdes en sådan. Oj vad långt det blev. Men kanske värt att kolla upp.

Jag försökte kontakta psykiatrin i min stad, men fick meddelande tillbaka att dom endast tar emot via remiss.

Så när jag pratade med min läkare om detta, då bokade han en tid till samtal hos en psykolog, men denne gör ingen utredning utan hon vill sätta mig i gruppterapi med "andra med likartade problem"....

Jag behöver ingen gruppterapi, jag behöver få veta vad som är fel, eftersom inga mediciner hjälper och det har gått halva mitt liv nu =(

• Anonym (vårdgivare)
    Anonym (Sökare) skrev 2014-02-12 18:52:34 följande:

Jag försökte kontakta psykiatrin i min stad, men fick meddelande tillbaka att dom endast tar emot via remiss.

Så när jag pratade med min läkare om detta, då bokade han en tid till samtal hos en psykolog, men denne gör ingen utredning utan hon vill sätta mig i gruppterapi med "andra med likartade problem"....

Jag behöver ingen gruppterapi, jag behöver få veta vad som är fel, eftersom inga mediciner hjälper och det har gått halva mitt liv nu =(

Vad vill du ha för typ av utredning? En utredning ska börja förutsättningslöst egentligen, så att man inte missar något, men olika ställen utreder olika saker. Vad tror du att det skulle landa i? En diagnos är egentligen bara en ett namn på olika typer av svårigheter och hjälper inte i sig, även om jag verkligen förstår att man vill förstå sin problematik!
    Låter underligt att han säger att han "misstänker diagnos". Medicinerar du bör han ha satt en diagnos. Tyvärr är det väldigt svårt att komma till psykiatrin i vissa regioner.
    Gruppterapi fungerar bra för många olika problem, varför tror du inte att det skulle fungera? 
  • Anonym (Sökare)
    Anonym (vårdgivare) skrev 2014-02-12 19:20:41 följande:
    Vad vill du ha för typ av utredning? En utredning ska börja förutsättningslöst egentligen, så att man inte missar något, men olika ställen utreder olika saker. Vad tror du att det skulle landa i? En diagnos är egentligen bara en ett namn på olika typer av svårigheter och hjälper inte i sig, även om jag verkligen förstår att man vill förstå sin problematik!
    Låter underligt att han säger att han "misstänker diagnos". Medicinerar du bör han ha satt en diagnos. Tyvärr är det väldigt svårt att komma till psykiatrin i vissa regioner.
    Gruppterapi fungerar bra för många olika problem, varför tror du inte att det skulle fungera? 
    Jag har genomgått gruppterapi tidigare. Jag vill ha en utredning för min egen skull. För att lära känna mig själv, och förstå vad tusan det är som är fel på mig. Jag är inte ute efter en massa bidrag, det behöver jag inte. Jag vill göra det för min egen ro liksom.
  • Anonym (vårdgivare)

Det kan jag förstå, jag tänkte mest om det var personlighetsstörning eller neuropsykiatri du undrade över. Om du har kontakt med psykolog borde denna kunna remittera om läkaren inte vill.
    Sedan låter det konstigt att läkare anser att du förbättrats och inte du själv, det är ju ffa på det du uppger man gör bedömning om måendet...

• Anonym (Sökare)
    Anonym (vårdgivare) skrev 2014-02-12 20:08:20 följande:
    Det kan jag förstå, jag tänkte mest om det var personlighetsstörning eller neuropsykiatri du undrade över. Om du har kontakt med psykolog borde denna kunna remittera om läkaren inte vill.
    Sedan låter det konstigt att läkare anser att du förbättrats och inte du själv, det är ju ffa på det du uppger man gör bedömning om måendet...

Ja, jag har förklarat för min läkare flera gånger, att jag mår pest och pina, att medicinerna inte hjälper, har till och med frågat om vi inte kan tänka byta mot någon annan sort? Men då sa han att nää då, det kommer bli bättre, du sitter ju inte och gråter nu, eller hur? Då mår du bättre...jättepeppad blir man.

Psykologen förstår jag mig inte riktigt på, hon sitter bara och hummar, sist sa hon att jag inte skulle påbörja något med tanke på mitt mående. Men jag har gått där i över ett ÅR liksom? :/

• Anonym (vårdgivare)

Låter konstigt. Ang WeMind är min uppfattning att det är bra i Sthlm, har tyvärr inte koll på gbg. Lyckatill!

Svar på tråden Erfarenhet av WeMind Göteborg?