• Ällvira

knöl ljumsken

Hej min son som är sex år har en knöl i ljumsken. Sökte för den i samband med provtagning för allergi. Han kräks och har diarre ofta och vi behöver hjälp att utreda om han är allergisk mot något.  Läkaren klämde mumlade "inte bra" och skickade honom till labbet för provtagning. Om det skulle vara ngn slags cancer syns det påproverna? Är så orolig att jag har svårt att sova. Tycker även att knölen blivit större

• Svar på tråden knöl ljumsken
  • NoOx

kan vara ljumsbråck med klämd tarm? Både jag o mina söner har haft det. och det är ju inte bra ibland.

I might go fully retard and derp ur azz, just for Ze LULZ
  • Queen B

Nämde dom bråck överhuvudtaget? 

Ever heard of a Troll? That would be ME ;)
  • Queen B

Vilket som så tycker jag att du ska söka akut. Måla inte fan på väggen tjejen även om det är tufft! Men återigen tycker att du ska söka igen och få kollat efter ett eventuellt ljumskbråck.

Ever heard of a Troll? That would be ME ;)
  • DrB

Har din som 2 pungkulor i pungen? Ibland kan pojkars testiklar ligga kvar i ljumskkanalen eller glida upp dit vid rörelse. Ett annat alternativ är ett ljumskbråck, detta brukar vara mjukt och lätt att trycka inåt igen om det ej är inklämt, vid inklämning brukar dock barnet ha rejält ont i intervaller. Mitt sista alternativ är en förstorad lymfkörtel som kan stå för en reaktion på eventuell retning/inflammation i området eller från benet eller i vissa fall pga annan sjukdom i lymfsystemet! Se till att det utreds ordentligt då samtliga orsaker kräver uppföljning/åtgärd!

• DrB

Om barnet har ont i intervaller krävs akut påtitt på kirurgakuten i annat fall snar/akut tid för utredning på vårdcentralen!

• DrB

Cancer kan synas på proverna varför man alltid gör en sådan utredning vid en oklar knöl på detta sätt.

• Ällvira

De nämnde inte bråck. Hon mumlade bara. Ska ringa mig imorgon . Ska kräva utredning!

• NoOx
    Ällvira skrev 2014-02-13 13:38:32 följande:
    De nämnde inte bråck. Hon mumlade bara. Ska ringa mig imorgon . Ska kräva utredning!
    Testa barn akuten där du bor istället, så slipper du undra och om ditt barn har problem av det så fixas det snabbare.
  • NoOx

Kan tillägga att jag hade/har knuta i ljumske.

Har opererats v-sida för ljumskbråck vid ca 6-7 års ålder, och ena kulan hade vandrat upp.
    Nått år senare höger sida, plus vandrande kula .

Och nu som vuxen har jag nytt bråck vänster sida och ven/kula, dock putar de inte ut alltid i ljumsken.

Sen som sagt sönerna, båda två på höger sida och ljumskbråck. Den ena hade försvunnen/vandrande kula.

Vi gick rakt till akuten eftersom dom inte verkade må bra, och samma för min del som liten. Moder min tog mig till akuten.

Svar på tråden knöl ljumsken