• Ällvira

knöl ljumsken

Hej min son som är sex år har en knöl i ljumsken. Sökte för den i samband med provtagning för allergi. Han kräks och har diarre ofta och vi behöver hjälp att utreda om han är allergisk mot något.  Läkaren klämde mumlade "inte bra" och skickade honom till labbet för provtagning. Om det skulle vara ngn slags cancer syns det påproverna? Är så orolig att jag har svårt att sova. Tycker även att knölen blivit större

• Svar på tråden knöl ljumsken
  • Queen B
    Ällvira skrev 2014-02-13 14:03:23 följande:
    Ok ska göra det. Är skitnojjig. Tack
    Ever heard of a Troll? That would be ME ;)
  • Ällvira

Men min son verkar inte ha ont av det. Hur stor var knölarna då vid bråck?

• Queen B

www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Ljumskbrack-hos-barn/

Tycker du ska läsa igenom lite där finns även en bild, dock kan det se lite olika ut beroende på var det satt sig.

Men tycker att du ska söka akut och inte sitta och invänta ett samtal från läkaren imorgon. Är något i kläm eller så så är det ju OP direkt.

• Queen B
    Ällvira skrev 2014-02-13 14:54:26 följande:
    Men min son verkar inte ha ont av det. Hur stor var knölarna då vid bråck?
    Det kan jag svara på. Allt ifrån små golfbollar till stora tennisbollar till att det inte syns alls.
  • NoOx
    Queen B skrev 2014-02-13 15:18:42 följande:
    Det kan jag svara på. Allt ifrån små golfbollar till stora tennisbollar till att det inte syns alls.
    I might go fully retard and derp ur azz, just for Ze LULZ
  • Ällvira

Var hos husläkaren nu. Hon avfärdade min oro. Drar till barnakuten nu. Följer magkänslan. Bättre söka en gång för mycket än en gång för lite

• NoOx
    Ällvira skrev 2014-02-14 08:50:33 följande:
    Var hos husläkaren nu. Hon avfärdade min oro. Drar till barnakuten nu. Följer magkänslan. Bättre söka en gång för mycket än en gång för lite
    Bra de, hoppas de går bra.
  • Ällvira

Klart. Hon tyckte inte att vi ska vara oroliga. Den bör gå ner om ca en vecka. Annars tillbaka och känna på den

• Ällvira

Klart. Hon tyckte inte att vi ska vara oroliga. Den bör gå ner om ca en vecka. Annars tillbaka och känna på den

• Ällvira

• NoOx
    Ällvira skrev 2014-02-14 11:55:21 följande:
    Blev det nån diagnos? 
  • Queen B

Fortfarande inget ultraljud eller liknande?

• NoOx
    Ällvira skrev 2014-02-14 13:21:34 följande:
    Hon trodde svullna lymfkörtlar. Hoppas att det är så så man kan pusta ut
    Tycker det är synd om dom inte gjort ultra ljud/röntgen, dom borde inte gissa sig fram.

Va inne en gång i vuxen ålder för en inflammation i en piercing i läppen, när jag tog av tröjan för att få lungan lyssnad på hittade jag en stor knöl på bäckenbenet Precis i sidan. Ganska stor sak som ploppat upp, inget jag märkt förr.

Enligt läkaren där va det troligen brosk från när jag spelat landhockey och tacklats.
    Men hon skicka mig på akut röntgen och ortoped akut, ganska tur de för det var en tumör (godartad).

Menar inte att skrämmas, men tycker det är viktigt dom tar sig tid och kollar det ordentligt. Men allt handlar tyvärr om att spara tid och pengar i vården.
  • NoOx
    Ällvira skrev 2014-02-14 15:12:19 följande:
    Nej hon tyckte blodproverna var ok
    Ok, men det är varje fall en positiv sak....Men nästa fråga, vilka prover var det som var ok?
  • Ällvira

Fick en lista. Men man förstår ju inte allt. Menhon förstod att jag var mkt orolig och sa att hon tog oron på allvar. Hon skulle köra "stora kollen".

• NoOx
    Ällvira skrev 2014-02-14 15:25:12 följande:
    Fick en lista. Men man förstår ju inte allt. Menhon förstod att jag var mkt orolig och sa att hon tog oron på allvar. Hon skulle köra "stora kollen".
    Ok ok, jo känner igen de när man själv varit inne med våra knott. Man blir som en paralyserad badboll, kommer på allt man borde frågat o krävt när man är hemma.

Svårt att hänga med i alla läkar termer och konstiga prov.
  • Ällvira

Ja visst är det så. Jag fick ändå förtroende för läkaren. Kändes som om hon tog det på allvar. Knölen var rörlig och minskar den inte så skulle jag inte tveka att komma tillbaka. Min son sa " tänk om den första doktorn ja träffade bara klätt ut sig till doktor". Även han kände skillnad i bemötande

• NoOx
    Ällvira skrev 2014-02-14 16:29:52 följande:
    Ja visst är det så. Jag fick ändå förtroende för läkaren. Kändes som om hon tog det på allvar. Knölen var rörlig och minskar den inte så skulle jag inte tveka att komma tillbaka. Min son sa " tänk om den första doktorn ja träffade bara klätt ut sig till doktor". Även han kände skillnad i bemötande
    Barn e förbaskat smarta.
Svar på tråden knöl ljumsken