Inlägg från: camus |Visa alla inlägg
  • camus

Uppskattar ni kvinnor stil?

Jag har en känsla av att en del män är stilmässigt överklädda relativt kvinnors preferenser. En Snyggt skuren kavaj och högkvalitativ skjorta och ett par randsydda skor med lädersula uppmärksammas mest av andra stilmedvetna män. Kvinnor vill tycks föredra Paradisehotell-looken eller möjligen dressman-killar. Är det verkligen så tragiskt att ni kvinnor verkligen fördrar farfarströja, slitna jeans, tumring, mysbyxor, peak performancejacka osv framför t ex kläderna nedan?

Inspiration från Eton

Gieves&Hawkes AW 2013 - Hand Tailored in Britain

• Svar på tråden Uppskattar ni kvinnor stil?
  • camus

Era svar belyser lite av min poäng.

Bilderna kommer från olika källor, men jag påstår att de representerar exempel på vad stilsäkra och medvetna män tycker är snyggt. En bild kommer från en av de främsta skrädderierna i London som syr på beställning och efter måtttagning (s k bespoke). En annan bild är från Italien och en är en inspirationsbild från Sveriges främsta skjorttillverkare.

Men, all denna spets i god stil är helt ointressant i kvinnors ögon. Där går det det lika bra med selleri...förlåt jeans och t-shirt.

• camus
    Roxanan skrev 2014-02-12 21:14:58 följande:
    Jag fullkomligt älskar män som har bra känsla för stil. Inte någon dokusåpa-stil utan män som kan klä sig ordentligt. Som inte ser kavaj och skjorta som det mest uppklädda man någonsin behöver bära. Någon som har förmågan att uppskatta djupare parfymer än Axe eller JPG. Klädsnobberi är sexigt.
    Jag blir rörd. Det finns hopp.
  • camus
    lövet2 skrev 2014-02-12 21:25:43 följande:
    Jag gillar inte stilen på bilderna, nej. Killen ser ut som en fjant.

Precis.

Han råkar bära en kavaj som tagit ett par veckor att sy efter hans personlig mått och som justerats ett
    par- tre gånger på vägen. Hans skjorta, slips och halsduk har valts ut av en professionell stylist som har full koll på färg, form och manlig stil. 

Jag ser den smakfulla kombinationen. Kvaliteten och passformen. Du ser en fjant.

Båda har förstås rätt, men du har ändå fel.

• camus
    Virriga Vera skrev 2014-02-12 21:43:56 följande:
    Men det du tycker är god stil kanse en annan inte tycker är god stil. Det jag menar är att de olika stilarna är inte bra eller dåliga, de är bara olika. Allt handlar om smak och tycke
    Nej, mycket är tycke och smak, men inte allt. Det finns några grundläggande regler gällande stil som är universella.

Till exempel:

Foppatofflor, mysbyxor, tubsockor är alltid dålig stil

Mörkblå flanellkavaj, randsydda skor, vit skjorta, klassisk klocka är alltid god stil
  • camus
    lövet2 skrev 2014-02-12 22:08:32 följande:
    En fåfäng, utseendefixerad kille, som inte ens törs välja sina egna kläder. En fjant. Nej, sådana killar gör mig bara full i skratt.
    Nu är han ju en modell som får betalt för att visa kläderna. Men, du har tydligen lite svårt att förstå frågan. Det handlar inte om personerna på bilderna utan kläderna.

Jag undrar lite nyfiket hur du föredrar att män klär sig. Onepiece och keps är en favorit antar jag? Eller en stilig fleecetröja kanske?
  • camus
    lövet2 skrev 2014-02-12 23:23:00 följande:
    Tja, en flanellskjorta, canadabyxor och kniv i bältet till vardags. Blåjeans till lite finare kanske. Normala kläder typ ...
    VI har lite olika syn på vad som är snyggt, men jag skulle aldrig kalla din typ av man för fjant
  • camus
    Zoja skrev 2014-02-12 23:40:31 följande:
    Du menar någon som har: full koll på färg, form och manlig stil enligt vad som är mode just nu.  
    Nej, kläderna på bilderna hade varit fullt gångbara för både 50 och 30 år sedan. Det är snarast ett stil som utmejslats och förfinats under det senaste århundradet och som kan betecknas som tidlös. Visst finns det detaljer som skiftar med modet, men det är i sammanhanget marginellt.
  • camus
    Sebastian72 skrev 2014-02-13 00:12:57 följande:
    Blå kavaj går alltid bort. Mockasaken ganska snygg men för mycket detaljer. Och för övrigt finns det inget som slår en skön skjorta och jeans. Funkar överallt. Ska man börja bry sej så är det väl skorna som sätter pricken.
    En blå kavaj är bland det snyggaste och mest användbara plagget i varje välklädd mans basgarderob, så ditt avfärdande går tvärs emot alla vedertagna definitioner på vad som är snyggt.

Inget ont om sköna skjortor till jeans, men det är svenska mäns standarduniform och utförs oftast säckigt, opersonligt, urtvättat och trist.
  • camus
    Prutt skrev 2014-02-13 00:30:47 följande:

Småbarnsmammorna på familjeliv är kanske inte de mest lämpliga att ställa frågan till... Om det nu inte är just denna målgrupp du tänkt klä upp dig för, förstås. Annars brukar det väl vara så att kvinnor med stil föredrar män med stil.

Är själv småbarnspappa som uppskattar att det finns småbarnsmammor med stilkänsla. Så jag tänkte att det omvända också kanske gällde.
Svar på tråden Uppskattar ni kvinnor stil?