Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

Hämta på dagis varannan vecka

Det är pga dig som han har fått så lång resväg och behöver han hjälp kan du väl ställa upp. Det ligger väl i ditt intresse att barnet träffar sin far?

• Anonym (...)
    Anonym (kutym) skrev 2014-02-13 09:59:48 följande:

Om pappan vill dela ska även han dela och ta hälften av TS hämtningar och lämningar.
    Nej. Men han har kanske inget emot växelvis boende.

Ts, skrev pappan under dagisbytet eller bestämde du det själv?
    Anonym (kutym) skrev 2014-02-13 09:59:02 följande:
    Kutym är att uf (umgängesföräldern) hämta och lämnar samt står för kostnader i samband med det vid umgänge. Om det är mer än 10 mil enkel resa bör bf (boendeföräldern) dela på kostnaderna utefter förmåga, men det praktiska står ändå uf för. Man kan ta det till rätten om man vill för att få till ett avtal som säger annorlunda eller om man som uf anser att kostnaderna blir stora 'även om resan understiger 10 mil.
    Det handlar ändå oftast om att uf står för det praktiska medan bf bidrar utefter förmåga till det billigaste färdsättet eller till det färdsätt som är mest praktiskt för barnet.

Det finns alltså inga direkta regler, bara riktlinjer. Om ditt ex drar detta till rätten är det tveksamt om de ens tar upp det (eller är såna mål tvingande?) för det handlar om 2 ggr per månad och så pass liten bit.
    Fel. Kutym är att den som flyttat får ta ansvaret för umgängesresor.

• Anonym (...)
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 10:10:59 följande:
    Ja, fast SÅ lång resväg är det ju inte, och det handlar om 2 hämtningar/lämningar i månaden? Och även om det var jag som valde att flytta, fanns det ju bidragande orsaker till varför jag valde att flytta. Jag flyttade till den ort jag arbetar på, hade inte varit någon poäng att bo kvar på samma ort för han arbetade då borta hela veckorna (50 mil bort)  och han hade ändå inte kunnat tagit hand om barnet om jag hade valt att bo kvar på hans hemort vid den tidpunkten vi separerade. Så det finns ju anledningar till att jag flyttade.

Ja, det ligger i mitt intresse att han träffar sin pappa. Men vi har gemensam vårdnad och jag tycker inte att det är mycket begärt att hämta/lämna på dagis 2 dagar i månaden, men det tycker du eller?
    Vissa dagar kan 1 timmes hämtning/lämning bli problematisk. Ja? Det är ditt problem. Varför hade han inte KUNNAT det?

4 dagar blir det,  om barnen är lediga under fredagarna varannan vecka, om inte så blir det 8, men det är intressant med kvinnor som förminskar pappans insats.
  • Anonym (...)
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 10:16:37 följande:
    Jag kommer inte ihåg, det var 2 år sedan jag flyttade. Men jag antar att båda föräldrarna brukar skriva under sådanna saker? Det var som sagt inte ett alternativ att bo kvar på hans ort, då han aldrig var hemma på orten iallafall.
    Nej det är absolut inte alltid som boendeföräldern frågar umgängesföräldern om det är okej med en flytt och byte av dagis. Många chansar och lämnar in ansökan utan umgängesförälderns underskrift.

Han kan kanske ha växelvis nu?
  • Anonym (...)
    Anonym (kutym) skrev 2014-02-13 10:37:30 följande:

Har man ensam vårdnad gör man som man vill. Vid gemensam måste båda skriva under barnets adressändring. Man kan flytta iaf och då görs en undersökning om var barnets huvudsakliga dygnsvila är. Uf har då endast möjligheten att stämma bf genast och så samtidigt lämna in om interimistiskt beslut om att barnet ska ha boendet hos uf istället.

Ang dagis så måste inte båda skriva under, den som har det huvudsakliga ansvaret måste få bestämma om barnets vardagliga saker själv.
    Ts och pappan har gemensam vårdnad och tråden handlar om henne......

BYTE av dagis måste båda skriva under....
  • Anonym (...)
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 11:04:49 följande:
    Fast är det ens revelevant att jag har flyttat? 25 min är ju inte världens ände.
    Då så. Varför inte ställa upp och skjutsa barnet om pappan får förhinder? Det tar bara en timme tur och retur för dig med.
  • Anonym (...)
    ernstina skrev 2014-02-13 11:32:06 följande:
    Som det står i trådstarten hade TS planer inbokade den dagen, och därför kunde hon inte köra.
    Risken finns att barnen blir kvar hemma hos Ts tills pappan kan komma och hämta.
  • Anonym (...)
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 11:42:33 följande:
    Ja, det är ju precis vad jag gör! Men jag hade planer för kvällen, det hade inte han, han hade bara inte lust att köra. 
    Kvällen? Hur sent åker de egentligen? Risken finns att de blir kvar med dig.
  • Anonym (...)
    Anonym (Nya) skrev 2014-02-13 12:05:16 följande:

Du sa längre upp i tråden att du inte visste om han skrev på men det vet du nu nån minut senare? Jo tjena

Ts, är det bättre att barnen blir kvar hos dig till sena kvällen?
  • Anonym (...)
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 12:46:35 följande:
    Bättre än vadå?
    Än att du inte behöver slösa 50 minuter-1 timme av din tid med att skjutsa barnen den korta vägen till pappan?
  • Anonym (...)
    ernstina skrev 2014-02-13 13:38:03 följande:
    Nu handlade det väl om att hämta på förskolan? TS hade planer för kvällen eftersom hon var barnledig, pappan skulle hämta. Nu ändrar han sig dagen innan och förväntar sig att TS ska ändra sina planer för att han inte orkar åka...
    Ska man som boendeförälder inte kunna planera något på sina barnlediga tid? Om umgängesföräldern helt plötsligt inte orkar hämta, då ska man ställa in sina egna planer och lyda blint? Det finns ju tillfällen då man lämnar på morgonen och åker till arbetet, sen kan man ha aktiviteter i direkt anslutning till arbetstidens slut, eller gud förbjude, åker bort direkt efter lämningen...
    Det är ju inte så att den förtvivlade fadern i god tid meddelat sin belägenhet och med alla medel försökt lösa transportfrågan, och TS hårdnackat vägrat hjälpa till av principskäl...
    Kommer han inte så får Ts vackert hämta dem och ta hand om dem eller ska hon låta dem stanna i förskolan?
  • Anonym (...)
    Louga skrev 2014-02-13 13:04:14 följande:
    Men snälla ni, sluta lägg sa mycket skuld pa TS! Pappan bor inte 25 mil ifran utan 25 minuter ifran! Det är inget! Klart att han skall aka och hämta sitt barn om han har ett intresse att fa hem barnet till han. Specielt om TS har nagot planerat och pappan bara är lat som inte vill sätta sig i bilen.
    Det är lika nära för Ts. Varför vägra bara för att man kan? Ts skriver inget om vilken tid barnen ska till pappan och vilken tid hon är upptagen.

Att Ts bytte dagis och flyttade för att hon var "lat och bekväm" och inte ville åka 25 minuter till jobbet ser du inget problem med? Konstigt.
  • Anonym (...)
    Louga skrev 2014-02-13 14:02:38 följande:
    Varför skall da pappan vägra bara för att han kan da? varför skall det plötsligt vara ok?
    (ps jag skriver med en hand pa ett franskt skrivbord. där av fel i text)
    Därför att det är så. Man kan aldrig tvinga en förälder att hämta sina barn.
    Louga skrev 2014-02-13 13:57:32 följande:
    Nej det tycker jag inte eftersom det är skillnad pa att aka 5 ganger varje vecka 25 min/en väg än att aka 25 min/en väg varannan vecka.

25 minuter en väg? Är han redan på orten dit Ts har flyttat barnet eller vad menar du? Är barnet ledig från förskolan på fredagar?
  • Anonym (...)
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 14:43:10 följande:
    Ja, barnet är ledigt på Fredagar. 
    Det är väl ändå minst 50 minuter varje gång han hämtar och lämnar?

• Anonym (...)
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 21:36:01 följande:
    Hur gick det med länken? :)
    Hur gick det med barnen och hämtningen?
Svar på tråden Hämta på dagis varannan vecka