Inlägg från: Anonym (***) |Visa alla inlägg
  • Anonym (***)

Hämta på dagis varannan vecka

Hej TS,

Måste erkänna.. tycker ditt inlägg är lite märkligt. Verkar som om du vill hålla på principer istället för att samarbeta. Du skriver någonstans (har nu INTE läst alla inlägg) att han kan vara lite svår att ha att göra med... kanske han säger samma sak om dig.

Samtidigt förstår jag din känsla i det hela, du hämtar och lämnar alltid annars. Dessutom så har/hade du något inplanerat.
    Om jag hade varit du så hade jag sagt följande...
    "Du kan inte räkna med att jag kan hämta när det är din tur. Har jag inget annat inplanerat kan jag hämta på dagis men då får du hämta hemma hos mig istället. Har jag något planerat, då får du be någon annan hämta och meddela dagis. Du har ingen rätt att bli sur för att jag planerar vad jag vill göra när jag inte ska ha barnet."

Lycka till!

• Anonym (***)

Jag säger så här.... glöm vad Anonym(Nya) säger. Det som finns beslutat är det som gäller och inga pågående förhandlingar, tolkningar, omskrivningar eller något beslut som gäller i ett enskilt ärende (gäller någon annan). Här är en länk till ett sammandrag: www.socfamratt.se/samarbetssamtal/samarbetssamtal-sol/577-resekostnader-vid-umgaenge Här är en länk till Föräldrabalken: lagen.nu/1949:381 Läs kaptile 6, §15 Vad de flesta familjerätter använder sig av är att resor understigande 10 mil får den förälder som inte är bofärälder betala själv. I de fall som boföräldern beslutas att bidra till kostnaden så är det billigaste färdsätt, tex buss eller tåg om det finns som som kostnaden skall beräknas på. Har man gemensam vårdnad av barnet får man inte ens flytta inom samma kommun, inte ens om dagiset blir det samma. Den andra föräldern har rätt att sätta sig emot flytten men kommer i praktiken ingen vart med en sådan sak. Har den förälder som inte har boende skrivit på flytten, även om den är 15 mil enkel resa, så gäller fortfarande ovanstående vad gäller resor för umgänge.

• Anonym (***)
    BioBonus skrev 2014-02-19 11:26:49 följande:
    Dessutom så verkar det vara svårt för Anonym(NYA) att hitta länken igen... Så den existerar nog inte :)

Precis - den är nog "gone with the wind" ! Och sen är det olika för alla! Har man en dom så får man rätta sig efter den men den domen är inte applicerbar på någon som INTE har en dom . Då får man rätta sig efter grunderna och funkar inte det - skaffa sig en egen dom.
Svar på tråden Hämta på dagis varannan vecka