• Free Spirit Free Love

Katt-novis!

Hej! 

Idag får jag hem min väns katt, det är en hona på ca 7 år som har bott med min vän hela sitt liv i olika lägenheter (hon har alltså alltid varit innekatt).
    Jag ska ta hand om hennes katt i en månad medan hon är på semester, sen ska vi se om jag ska ha kvar katten efter hennes semester om allt går bra! 

Nu vill jag ha all info jag kan få! Ge mig alla tips och råd som går då jag inte har bott med katt sedan jag var ca 4 år gammal :) 

• Svar på tråden Katt-novis!
  • nemo1

Är katten kastrerad och försäkrad? Ta med alla kattens saker inkl låda och den mat den är van vid. Låt katten ta allt i sin takt så kommer det säkert gå bra.

• Ful Anka

Gräv ur kattens avföring ur lådan varje dag och se till att det finns mat och vatten. Kela lite med den också, varje dag. Sen sköter katten resten själv. En så pass vuxen honkatt ska inte va några problem.

• Angel00

Har haft katt sedan jag gått i sexan och här är mina tips :)

Köp våtservetter - bra att ha för att torka hårbollar och om katten kräks.

Investera i en kattlåda med överdel - katter sprätter sand överallt i badrummet. Med överdel slipper du städa mer än du behöver.

Köp mat och sand hos i en djurbutik. - maten på Coop etc är sämre näringsmässigt och är spetsade med ämnen som gör katten beroende. Sanden är av sämre kvalitet och jag skulle se till att köpa en sand som klumpar. Mer ekonomiskt.

Köp klösbräda.

Resten är sunt förnuft :)

• Free Spirit Free Love

katten är försäkrad men inte kastrerad tror jag. ska fråga när hon kommer :) 

ja kommer få klösbräda, matskål, leksaker och mat som hennes ägare har med sig, men hon sa att jag borde köpa en ny kattlåda då hennes inte va så fräsch så jag gjorde det idag :) 
    vilken sand är den bästa att ha? 

Jag har haft hund i hela mitt liv så jag är van vid djur, och vet att man aldrig ska köpa hund/katt saker på tex coop då det oftast bara är skit i ;) 

Våtservetter var en bra idé! det ska ja köpa nästa gång jag går till affären! 

Något mer som ni kan komma på? :) 

• nemo1
    Free Spirit Free Love skrev 2014-02-13 17:35:10 följande:
    katten är försäkrad men inte kastrerad tror jag. ska fråga när hon kommer :) 

ja kommer få klösbräda, matskål, leksaker och mat som hennes ägare har med sig, men hon sa att jag borde köpa en ny kattlåda då hennes inte va så fräsch så jag gjorde det idag :) 
    vilken sand är den bästa att ha? 

Jag har haft hund i hela mitt liv så jag är van vid djur, och vet att man aldrig ska köpa hund/katt saker på tex coop då det oftast bara är skit i ;) 

Våtservetter var en bra idé! det ska ja köpa nästa gång jag går till affären! 

Något mer som ni kan komma på? :) 
    Våtservetter??Räcker med vanligt papper.
    Köp hellre en förvaringslåda ca 48 liters på ÖB ikea eller dyl med höga kanter så slipper du sanden på golvet mer.

Blötmat är mycket bättre än alla torrfoder som finns men något du får fasa in mycket långsamt om katten inte äter det nu. Du kan med fördel köpa blötmat i mataffären då Mjau i tetra är en av de bästa blötmatssorterna. Vad äter katten idag? Äter den torrfoder från mataffären får du tyvärr ge det första tiden för att inte magen ska braka då en flytt räcker till att börja med för den stackars katten. Fasa sedan in under flera veckor ett kvalitetsfoder från djuraffären (ej RC)
    Du bör även tänka på att en katt inte får lämnas hemma mer än några timmar utan tillsyn, enligt lag ska katten ha tillsyn minst två ggr per dygn. Många skaffar katt istället för hund bara för att dem tror att katten kan lämnas ett dygn eller tom mer än så själva.
    Katter ska aktivera varje dag för att må bra. Har du balkong så måste du näta in den innan katten får gå ut där (också enligt lag)
  • nemo1

En sak till. Om katten inte är kastrerad så gör det omedelbart då den annars kan kissmarkera, gäller även honor. En summa du gått kan kräva av din vän.

• nemo1

Bästa sanden är Extreme Classic eller Ever Clean, finns i djuraffär. Det luktar ingenting och mycket lätt att göra rent. Lådan ska fyllas med ca 10 cm för att det ska bli grävvänligt.Tänk nu mer än två ggr innan du tar över katten. Har du kattvakt? Har du råd? Blir katten sjuk eller skadar sig så kostar det massor med pengar även med försäkring. Har katten gått på p-piller i alla sina sju år så lär nog tyvärr juvertumörer komma som ett brev på posten. 

Läs kattstatus.se och läs ALLT som står där så att du vet vad du ger dig in på.

• Free Spirit Free Love

Så! 
    Nu har katten kommit hit och går runt och nosar överallt, nu ligger hon och breder ut sig i soffan :) 

Och hon är tydligen kastrerad så det behöver jag inte oroa mig för :)

Hon får torrfoder och blötfoder idag, och tänker använda det ett tag till då ja antar att det är samma princip som med hundar där man (som någon skrev tidigare) får fasa in ny mat. 

Jag pluggar på heltid så jag är ofta hemma och reser sällan iväg, men om jag gör det så har jag 2 kompisar som gärna är kattvakt förutom hennes ägare så det borde inte vara något problem. 
    Jag har ingen balkong, så jag behöver inte näta in den. Min vän har balkong, men katten har aldrig gillat att vara där ute, så jag antar att hon inte kommer att sakna det så mycket... 

Jag kommer vara hemma hela tiden med min pojkvän (som har haft katt hela sitt liv) fram till måndag för att hon ska känna sig trygg med mig och hennes nya hem.  

Några fler sidor eller råd? :) 

Svar på tråden Katt-novis!