Inlägg från: Anonym ())) |Visa alla inlägg
  • Anonym ()))

Hur stort hus "behöver" man?

Jag och min man har hittat ett hus. Vår familj består av oss och vår 4-åriga dotter och en nyföding.

Huset är 160 kvm på tre plan

- Övervåning med två sovrum + litet tvrum och toalett
    - Mittenvåning med sovrum, kök, vardagsrum och badrum
    - Källare med liten gillestuga, tvättstuga, hall och rum.

Det finns också två mindre matkällare.

Mina vänner säger att huset är alldeles för litet, men hur stort hus behöver man? Vi bor i lägenhet idag på 140 kvm och det känns rätt lagom, men vi saknar trädgård.

Vad är ER uppfattning om hur stort hus man bör ha?

• Svar på tråden Hur stort hus "behöver" man?
  • Anonym ()))
    mr me skrev 2014-02-13 19:50:23 följande:
    160 kvm totalt eller 160 kvm boyta?

Räknas källaren som biyta och utöver de nämnda 160 kvadraten?
    160 kvm totalt. 100 kvm boyta, men då räknas knappt övervåningen heller då det är snedtak där.
  • Anonym ()))
    mr me skrev 2014-02-13 19:56:33 följande:
    Då kan jag förstå dina vänner om de tycker att det är lite lite på två vuxna och två barn, i synnerhet om ni tänker er ett tredje barn inom en snar framtid. Men det vet ni ju bäst själva om det räcker eller inte.
    Nej, inga fler barn
    Vi är nöjda med två.

Vi ser ju att barnen får var sitt sovrum och eget tvrum när de blir större på översta planet. Jag och min man kan då flytta ner till första våningens sovrum och eventuella gäster får plats i gillestugan.

Men hur stort hus anser ni att man behöver?
    Våra vänner bor på 300 kvm och det tycker jag är för stort. De har rum som de inte ens möblerat än.
  • Anonym ()))
    mr me skrev 2014-02-13 20:03:50 följande:
    Det har så mycket med personliga preferenser, planlösning och storlek på rummen att göra. Det är ganska svårt att säga vad som är lagom stort och vad som inte är det.

Jag hade nog räknat MINST 35 kvadratmeter boyta per person i alla fall. Och eventuella källare, gillestugor räknas då utöver det. Utgå från SCB:s statistik som är en ganska bra mall:

www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efte.../

Om ni ska bo 4 personer på 100 kvm boyta så anses ni rent statistiskt vara väldigt trångbodda.
    Ojdå, är det så? Vi bodde 3 på 58 kvm tidigare och det gick det också
  • Anonym ()))
    Lena skrev 2014-02-13 20:06:07 följande:
    Vi bor på 100+55, två vuxna och två barn. Lite litet tycker jag men trivs. 120+60 hade varit lagom.
    Vad är problemen i ert hushåll? Vi har ju identifierat förvaring som en faktor men det finns massor av i detta hus. Vi äger inte så mycket saker, det är mest jag som har en hobby som tar plats men då tänker jag mig att jag tar garaget till det 
  • Anonym ()))
    mr me skrev 2014-02-13 20:07:45 följande:
    Verkar vara ett fint och välplanerat hus. Sedan tror jag iofs inte att det blir ni utan barnen som flyttar ned, åtminstone när de närmar sig tonåren. Jag misstänker att ert äldsta barn kommer att ockupera gillestugan... :)
    Det tror (och hoppas) jag också. Där finns egen ingång också så det skulle ju passa bra

Jag tycker huset är väldigt välplanerat och om det inte vore för olyckskorparna som säger att vi kommer att bo för trångt så hade vi redan köpt huset
  • Anonym ()))
    Lena skrev 2014-02-13 20:09:17 följande:
    Ett av barnens rum är lite litet, så även köket och ett av badrummen.
    Det finns bara ett badrum, det andra är en toalett.
    Köket är bara litet om man inte räknar matdelen, annars tycker jag det är bra storlek på det rummet.

Rummen är inte superstora men inga garderober heller

Hur stort tycker du man behöver?
  • Anonym ()))
    Malima skrev 2014-02-13 20:14:19 följande:
    Vi har 1 barn och 1 på jäsning, sen är vi nog nöjda. Jag hade lätt kunnat köpa det där huset!
    300kvadrat är ju väldans stort! Tänkt allt man måste städa!!!
    Så tänker jag också. Roligare kan man ju ha
    Kontra skrev 2014-02-13 20:16:10 följande:
    Vi bor i ett hus på 105 kvm, uppdelat på två våningar. Inte stort mao, men det räcker nääästan till pt oss(2 vuxna och 2 barn). Hade det funnits en toa uppe hade vi klarat oss utan problem. Men nu finns inte det så vi ska bygga ut och passar på att göra ett sovrum(gästrum) till samt större badrum och v-rum nere. Men det är bara lyx egentligen ;). När vi har byggt ut kommer vi ha ca 140 kvm
    Ja, vi hade inte toa på nedervåningen i vårt förra hus och det var inte så kul, men här finns toalett på båda våningarna. 140 kvm är ju inte superstort heller man visst vänjer man sig att bo lite mindre?
    Ypperligt skrev 2014-02-13 20:16:13 följande:
    Ett otroligt fint hus! Är det ett bra läge och område (och att ni har råd med allt), så tycker jag att ni ska slå till! Jag ändrar en sak från förra inlägget: källarvåningen kanske inte ska gå till gästerna? ;) Hm, fast med en fin bäddsoffa, så kan ju ni nyttja det som relaxrum när ni inte har gäster på besök. Perfekt med egen ingång!
    Ja, området är lugnt och det bor bara barnfamiljer och pensionärer där. Det är nära affärer, skola och vår dotters dagis.
    Kan vara mysigt att tända i brasan där nere i källaren, lite synd bara att det inte finns braskamin på bottenplanet men det kan man ju sätta in om man vill.

• Anonym ()))
    Ypperligt skrev 2014-02-13 20:21:18 följande:
    Vill även tillägga att kvm-ytan kan ni skita i i det där huset. Grejen är ju den att om ett barn vill se Bolibompa, ett annat vill se film och ni vill se nyheterna, så har ni ju tre rum att välja på - vardagsrum uppe, på entréplan, samt nere i källaren. Det där huset är fördelat på tre våningar - ni kommer GARANTERAT inte att kliva på varann. Man kan lätt gå undan om man vill. Inget rum är för litet (som någon påstod). Släng in en golvbrunn och en duschslang på övervåningen så har kidsen en egen dusch. Passa på att göra det samma i källaren. ;)
    Ja, så är det ju. Man kan alltid gå undan och man kan även gå ut i garaget och pyssla om man vill (vi kommer använda det som hobbyrum).

Vi skulle kunna sätta in ett litet badkar på övervåningen, för det finns plats för det. Skönt när man har små barn.
Svar på tråden Hur stort hus "behöver" man?