• mr me

Hur stort hus "behöver" man?

160 kvm totalt eller 160 kvm boyta?

Räknas källaren som biyta och utöver de nämnda 160 kvadraten?

• mr me
    Anonym ())) skrev 2014-02-13 19:53:39 följande:
    160 kvm totalt. 100 kvm boyta, men då räknas knappt övervåningen heller då det är snedtak där.
    Då kan jag förstå dina vänner om de tycker att det är lite lite på två vuxna och två barn, i synnerhet om ni tänker er ett tredje barn inom en snar framtid. Men det vet ni ju bäst själva om det räcker eller inte.
  • mr me
    Anonym ())) skrev 2014-02-13 19:59:29 följande:
    Nej, inga fler barn
    Vi är nöjda med två.

Vi ser ju att barnen får var sitt sovrum och eget tvrum när de blir större på översta planet. Jag och min man kan då flytta ner till första våningens sovrum och eventuella gäster får plats i gillestugan.

Men hur stort hus anser ni att man behöver?
    Våra vänner bor på 300 kvm och det tycker jag är för stort. De har rum som de inte ens möblerat än.
    Det har så mycket med personliga preferenser, planlösning och storlek på rummen att göra. Det är ganska svårt att säga vad som är lagom stort och vad som inte är det.

Jag hade nog räknat MINST 35 kvadratmeter boyta per person i alla fall. Och eventuella källare, gillestugor räknas då utöver det. Utgå från SCB:s statistik som är en ganska bra mall:

www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Hushallens-ekonomi/Inkomster-och-inkomstfordelning/Inkomster-och-skatter/Aktuell-pong/302201/Behallare-for-Press/368569/

Om ni ska bo 4 personer på 100 kvm boyta så anses ni rent statistiskt vara väldigt trångbodda.
  • mr me
    Anonym ())) skrev 2014-02-13 20:01:51 följande:
    www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-norra-skallbe...
    Verkar vara ett fint och välplanerat hus. Sedan tror jag iofs inte att det blir ni utan barnen som flyttar ned, åtminstone när de närmar sig tonåren. Jag misstänker att ert äldsta barn kommer att ockupera gillestugan... :)
  • mr me
    Anonym (scb) skrev 2014-02-13 20:07:01 följande:
    Det stämmer inte alls:

"Definition av trångboddhet enligt norm 3: Fler än två boende per rum, kök och ett rum oräknade, samt enpersonshushåll i ett rum och kök eller mindre. Finns samboende i hushållet reduceras rumskravet med ett rum."
    Nej, förlåt, men man ligger hursomhelst långt under snittet för riket. I synnerhet om man betänker de som bor i villa/småhus.
  • mr me
    Anonym ())) skrev 2014-02-13 20:09:21 följande:
    Det tror (och hoppas) jag också. Där finns egen ingång också så det skulle ju passa bra

Jag tycker huset är väldigt välplanerat och om det inte vore för olyckskorparna som säger att vi kommer att bo för trångt så hade vi redan köpt huset
    Ni kan väl lägga ett bud iaf?
  • mr me

Bjuder ni förresten hela Familjeliv på inflyttningsfest sedan? ;)

• mr me
    Anonym ())) skrev 2014-02-13 20:29:52 följande:
    Jo, men risken är ju att vi får det
    Ja och då får ni väl ta det?

Jag tänkte på att garaget nog går att mura igen dörren på om man vill och på så sätt kan man få ett större rum i källarplan om man så skulle önska. Det är inte alls ovanligt att folk gör så med den typ av hus som har garage i källarplan.
  • mr me
    Anonym (ka) skrev 2014-02-13 20:43:49 följande:
    Vi bor 2 vuxna och 2 barn på 70kvm, fungerar fint för oss. Förstår inte hur 160kvm inte skulle räcka.
    Det kanske beror på storleken på barnen? Jag misstänker att ni överväger att flytta på er när barnen blir större, köper man hus däremot så är det inte lika lätt att sälja och köpa nytt...
  • mr me
    Anonym ())) skrev 2014-02-13 20:45:07 följande:
    Planerar ni att bo så på lång sikt? Jag är nog mest rädd att mina vänner ska få rätt om huset och att vi ska sitta där om några år med ett för litet hus och en kollapasad bomarknad så att man inte kan sälja huset...
    Huset har iaf potential för att bli "större" eftersom ni, om ni så önskar, kan inreda hela källarplanet. Det skulle iaf jag ha siktat på att göra ganska omedelbart eftersom det, om inte annat, ger en värdeökning på huset.

Fristående garage kan man alltid bygga till för en i sammanhanget mindre kostnad.

T.ex:

www.eksjohus.se/husmodeller/garage
    www.alvsbyhus.se/husprogram/garage-carport
Svar på tråden Hur stort hus "behöver" man?