Inlägg från: Anonym (Liknande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Liknande)

Hur stort hus "behöver" man?

Vi bor i ett liknande hus, rummen är lite större i vårt hus, men fördelningen/planlösningen är väldigt likartad. Vårt hus är 125+60 tror jag (osäker på biytan). Vår familj består av 2 vuxna och snart 2 barn. Vi bor på två våningar istället för tre, i ett suterränghus.

Jag trivs väldigt mycket med vårt hus. Jag har dock ibland önskat att de gemensamma ytorna var större. Ett stort lekrum på samma plan som vardagsrum/kök hade varit optimalt, nu  har vi ett kombinerat kontor/lekrum istället. Jag tror att det i det långa loppet kommer vara skönt att ha sovrummen på en annan våning än de gemensamma ytorna, men som det är nu så leker 2,5-åringen väldigt sällan i sitt rum eftersom vi vill ha koll på det han gör. Då blir det mer naturligt att han leker i vardagsrummet/kontoret om dagarna och sedan sover i sitt rum. Men som sagt, i förlängningen tror jag det kan vara skönt.

• Anonym (Liknande)
    Patio skrev 2014-02-15 23:44:49 följande:

Lite OT... Du skriver att du bor i suterräng. Är det så att ni har fönster på fyra väggar uppe och på tre väggar nere? Eller endast på en vägg nere? Ni har alltså bottenplan på båda våningar? Har ni sovrummen nere? En till fråga; känns nedervåningen ibland mer som en källarvåning? Lite murrigt, typ? Ja, och en fråga till: hur ofta måste ni fixa med dräneringen? Det är ju lättare att få fukt i ett hus "under jord", så att säga. Sorry för OT, men blev lite nyfiken. :)

Vi bor i suterräng med väldigt lite nedgrävt, det är bara tvättstugan som är utan fönster, resten av bottenvåningen är på markplan (två av sovrummen och ett allmänutrymme). Så ja, fyra väggar med fönster uppe, tre väggar med fönster nere- men det är kortsidan som är nedgrävd, så väldigt liten yta. Övervåningen är till största delen "en våning upp" så att säga, man går in i höjd med vägen men sedan när man lämnar hallen så är man "på övervåningen" (svårt att förklara :P)

Jag tycker inte att nedervåningen känns källaraktig, det skulle vara tvättstugan då. Nackdelen med ett suterränghus som vårt är ju att slänten blir väldigt brant. Bra pulkabacke, visst, men ett h-vete att klippa på somrarna.

Dräneringen behövs inte göras så ofta, men någon gång sådär, vart 20-25:e år kanske? Vi har inte behövt göra det ännu, men vi har bara bott här i 2 år.
Svar på tråden Hur stort hus "behöver" man?