• Patio

Hur stort hus "behöver" man?

Min son och jag bor i ett radhus om 80 kvm (3 rok), fördelat på övervåning och nedervåning. Vi får alltså typ 40 kvm "var". Det huset ni kollar på är på 160 kvm (typ 6 rok(?)), fördelat på övervåning, entréplan, källarvåning. Ni får också typ 40 kvm "var". Kan inte förstå hur det kan anses som "trångboddhet"!?

• Patio
    Studentpappa skrev 2014-02-13 21:52:28 följande:
    160m2 räcker gott men i tre plan är det litet, då det blir trångt på varje plan.
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Jag skulle vilja påstå att planfördelningen gör det hela mer hållbart. 160 kvm fördelat på tre plan, anser jag är bättre än 160 kvm enplan.
  • Patio
    Studentpappa skrev 2014-02-14 07:15:14 följande:
    Då är vi av helt motsatta åsikter, speciellt då en trappa stjäl stor yta och har man bara ca 53m2 på varje plan blir det inte mycket kvar. Hall, kök och en toalett på våning ett så är det fullt sedan, opraktiskt enligt mig men alla tycker ju olika. Jag gillar hus i ett plan och stora rum.
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Jag har kök, vardagsrum, möblerbar hall, utrymme under trappen, samt en liten toalett med handfat och badrumsskåp på nedervåningen. Övervåningen har sonens sovrum, mitt sovrum, badrummet, samt en klädkammare som har använts som gästrum vid nått tillfälle, fast som nu ska göras till pysselrum. Ja, och en hall som är i det minsta laget (typ 1,5x2,5). Vi har det inte trångt!
  • Patio

Jag är nyfiken på hur ni gör. Så om du har tid, ork och lust, så får du väldigt gärna uppdatera! :)

• Patio
    Anonym ())) skrev 2014-02-14 19:54:12 följande:
    Vi funderar fortfarande Jättekul att läsa vad alla skriver.

Keep us updated! - Ja, om du har tid, ork och lust som sagt. ;)
    Anonym ())) skrev 2014-02-14 19:56:11 följande:
    Vi tycker inte att det är viktigt att barnen har egna rum. Tvärt om så är vi av den åsikten att barn är tryggare om de sover tillsammans (både och min man har delat länge som barn). Men om barnen ska få eget rum så skulle vi absolut kunna sova i det lilla tv-rummet mitt emellan de andra sovrummen. Tv-rum kan man ju ha i vardagsrummet eller källaren om man vill.

Men ellerhur!? - Medan barnen är små kan ju "tv-rummet" där uppe absolut fungera som "master bedroom". Jag står fast vid att huset är ett toppenboende (baserat på bilderna jag sett och så). Priset kan säkert diskuteras, om det bara är så.
  • Patio
    Anonym (Köp) skrev 2014-02-14 21:23:14 följande:
    Köp det om ni gillar det! Förstår inte att era vänner tycker att det är så litet? Vi bor två vuxna, två barn, ett barn på g och en hund i ett hus som är 110 kvm boyta plus källare. Vi har tre våningar och det gör att det sällan känns trångt eller som att vi måste vara "på" varandra om vi inte vill. Så om du frågar mig skulle 160 kvm fungera utmärkt! Huvudsaken är att NI gillar det :)

Ännu en som kan intyga på att kvm fördelade på flera våningar, känns mer rymligt och inte trångbott. :)
  • Patio
    LadyInRed skrev 2014-02-14 22:13:41 följande:
    Hur skulle fler våningar få det att inte kännas mer rymmligt? Det är väl en självklarhet att det känns mer rymligt med fler våningar!
    Du vet vad som har hänt, när allt har slutat i rött

Ja, fast alla i tråden var ju inte eniga om den saken...
  • Patio
    Anonym (...) skrev 2014-02-14 22:49:00 följande:
    ??? Det är väl allmänt känt att man tappar yta när det är flera våningar??

Min trapp tar inte ens upp 4kvm. Då har jag dessutom ett utrymme under trappen för exempelvis en fåtölj, liten golvlamps, plus ett litet bord med böcker, eller ett litet skrivbord med laptop, plus stol samt en liten vägghängd hylla, eller bara låta stänga igen under trappen och använda utrymmet som diverseförvaring. För tillfället står där under trappen en fåtölj i hörnet med liten passande golvlampa bakom, en gunghäst som står vid de nedersta trappstegen (dvs ingen ståhöjd), samt sonens lilla affär framför fåtöljen, på sidan liksom - där det är som högst (full ståhöjd). Att vi har våra 80kvm fördelade på en övervåning och en nedervåning, gör att bostaden blir mycket mer rymlig. Man kliver aldrig på varann precis. ;)
  • Patio
    Anonym (1plan) skrev 2014-02-15 22:22:00 följande:
    Räkna inte kvadrater utan planlösning och om det passar er. Vi har idag ett vanligt 1,5plans hus på 155kvm (2vuxna +2barn), sovrummen och badrum uppe och kök/tvätt/wc v-rum samt kontor/gästrum nere. Hade vi flyttat idag hade jag valt bort det helt. Med erfarenheten jag har idag hade jag haft ett enplanshus, ev 1plan +källare (för ett hobbyrum och förvaring). Jag hade satsat på stora gemensamhetsytor, alla sovrummen på entreplan med en rejäl tvättstuga i anslutning. Helt idiotiskt att gå upp och hämta tvätt, ner och tvätta upp och vika in. Man ska göra det enkelt för sig. Samt att barnen mest är inne på rummen nu, uppe. Det hade vart trevligare att ha dom på ett plan så att man ser varandra mer.

Hm, en lite ny infallsvinkel... Tror att du kan ha en poäng i lite av det du skriver. Även jag som förespråkar våningshus, kan nu se en del positivt med entréplanshus.
  • Patio
    Anonym (Liknande) skrev 2014-02-15 22:57:57 följande:
    Vi bor i ett liknande hus, rummen är lite större i vårt hus, men fördelningen/planlösningen är väldigt likartad. Vårt hus är 125+60 tror jag (osäker på biytan). Vår familj består av 2 vuxna och snart 2 barn. Vi bor på två våningar istället för tre, i ett suterränghus. Jag trivs väldigt mycket med vårt hus. Jag har dock ibland önskat att de gemensamma ytorna var större. Ett stort lekrum på samma plan som vardagsrum/kök hade varit optimalt, nu  har vi ett kombinerat kontor/lekrum istället. Jag tror att det i det långa loppet kommer vara skönt att ha sovrummen på en annan våning än de gemensamma ytorna, men som det är nu så leker 2,5-åringen väldigt sällan i sitt rum eftersom vi vill ha koll på det han gör. Då blir det mer naturligt att han leker i vardagsrummet/kontoret om dagarna och sedan sover i sitt rum. Men som sagt, i förlängningen tror jag det kan vara skönt.

Lite OT... Du skriver att du bor i suterräng. Är det så att ni har fönster på fyra väggar uppe och på tre väggar nere? Eller endast på en vägg nere? Ni har alltså bottenplan på båda våningar? Har ni sovrummen nere? En till fråga; känns nedervåningen ibland mer som en källarvåning? Lite murrigt, typ? Ja, och en fråga till: hur ofta måste ni fixa med dräneringen? Det är ju lättare att få fukt i ett hus "under jord", så att säga. Sorry för OT, men blev lite nyfiken. :)
  • Patio
    Anonym (Liknande) skrev 2014-02-16 20:52:06 följande:
    Vi bor i suterräng med väldigt lite nedgrävt, det är bara tvättstugan som är utan fönster, resten av bottenvåningen är på markplan (två av sovrummen och ett allmänutrymme). Så ja, fyra väggar med fönster uppe, tre väggar med fönster nere- men det är kortsidan som är nedgrävd, så väldigt liten yta. Övervåningen är till största delen "en våning upp" så att säga, man går in i höjd med vägen men sedan när man lämnar hallen så är man "på övervåningen" (svårt att förklara :P) Jag tycker inte att nedervåningen känns källaraktig, det skulle vara tvättstugan då. Nackdelen med ett suterränghus som vårt är ju att slänten blir väldigt brant. Bra pulkabacke, visst, men ett h-vete att klippa på somrarna. Dräneringen behövs inte göras så ofta, men någon gång sådär, vart 20-25:e år kanske? Vi har inte behövt göra det ännu, men vi har bara bott här i 2 år.

Ah, okej. Tack för svar! :)
Svar på tråden Hur stort hus "behöver" man?