• MalinEddie

Tre nätter med nanny på tv 4, vilket skitprogram!

Någon mer som ser detta? Jag blir riktigt upprörd!
    Jag ser redan här på FL att föräldrar är påverkade och undrar "ska man göra som nannyn på tv?" och det är hemskt att osäkra föräldrar påverkas av de metoder som förespråkas i programmet. Jag tänker t.ex på att låsa in barn som vill komma upp ur sängen och söker uppmärksamhet och närhet. Det är inte okej någonstans att låsa in ett barn eller neka det någon form av respons.
    Jag hoppas att de flesta är klokare än att ta till sig av detta.

Avskyr CIO-metoder.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-13 21:06
    Tre dygn med nanny heter det. Rätt ska vara rätt.
  • Svar på tråden Tre nätter med nanny på tv 4, vilket skitprogram!
  • Lilla W

@nobbbe missade du delen när mamman satt på sängkanten med stängd dörr och barnen skrek och grät utanför och berättarrösten sa att mamman nu stängde in sig i sitt sovrum? Bra metoder? Det finns mkt bättre sätt att få barna att lyssna på sina föräldrar än att få barn att ge upp och att sluta söka upp sin förälder. Man kanske kan ta reda på varför barnet söker kontakt? Man kan betinga bort många beteenden hos barn, det betyder inte att närhetsbehovet inte finns, det betyder bara att barnet vet att det är lönlöst att söka tröst! Gud va provocerad jag blir att folk inte förstår detta!

• liv

När storebror hetsade lillebror att göra fel och lillebror var ledsen för att han inte ville få skäll...

• Fanny b
    nobbbe skrev 2014-02-14 01:59:13 följande:
    Såg detta, tänkte bara påpeka att hon inte låste dörren. De kom in gång på gång, o mamman ledde dem tillbaka till sina egna sängar gång på gång, tills de gav upp o somnade i rätta sängar. Dörren var aldrig låst!
    Jag tyckte nannyn hade bra metoder :) såg inte hur det slutade. Men någonstans måste man väl ändå säga stopp & få barnen att förstå. & lära dem att de inte alltid kan få sin vilka igenom och viktigast - att lyssna på mamman!
    Fast jag tycker det är grymt att först låta barn sova hos en i flera år för att sedan abrupt säga att nu är det slut med det. Att barnen inte lyssnade på mamman tror jag berodde på att mamman var för otydlig emot dem. Problemet som jag tycker med utländska nannyprogram är just att det fokuseras för mycket på att barnen ska lyda sina föräldrar utan att det ta så står hänsyn till varför barnen inte gör det.
  • Dohgon

Jag förstår det lite faktiskt då mammans sömn blev störd natt efter natt och hon var utsliten. Självklart skall barnen få komma in om det är något, men att de natt efter natt skall störa för illa går ju inte heller för tror inte man som ensamstående klarar av det allt själv utan iaf sömn.

nu blev ju hela familjen lyckligare också så i stora hela så var det ju allt bara bra. Även fast jag också kände att just på natten var det lite hemskt. Men de somnade i sina sängar igen och andra natten försökte ena sonen bara en gång.

Barnen fick respekt för sin mamma och mamman blev em bättre mamma med regler.

• Prutt

Jag har bara sett en liten snutt av det, för någon vecka sedan. Precis när jag zappade över till kanalen var det en liten pojke på tv:n, han kan ha vart kanske fem år gammal, som gick runt i köket och letade efter sin mugg. "Var är min mugg?" frågar han ut i luften ett par gånger medan han letar, men båda föräldrarna ignorerar honom totalt. Till slut går han bort till sin pappa och kramar hans arm för att få hans uppmärksamhet, och frågar igen om muggen. Pappan blir då arg, och ryter i åt barnet att sluta. "Vi har gett bort din mugg", säger han surt. Barnet börjar gråta. "Har ni gett bort den? Min mugg?". I nästa sekund blir pojken uppsliten av en av föräldrarna och buren gråtandes till sitt rum, där de låser in honom eftersom han "betett sig illa".

"Oj, tur att föräldrarna ska få hjälp", tänkte jag när jag såg det (fast sen insåg jag att de redan fått hjälpen och att detta var reslutatet av den ).

• MalinEddie
    Zirkon skrev 2014-02-14 12:47:17 följande:
    Nä tkr inte det e brutalt, jävla daltande nu för tiden!
    Förklara gärna hur man daltar för att man är lyhörd för barnets känslor när man ändrar rutiner?

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Lilla W skrev 2014-02-14 09:37:33 följande:
    Man kan betinga bort många beteenden hos barn, det betyder inte att närhetsbehovet inte finns, det betyder bara att barnet vet att det är lönlöst att söka tröst! Gud va provocerad jag blir att folk inte förstår detta!
    Du är inte ensam! Jag har så svårt att förstå vissa som bara ser till att det fungerar sett till önskat beteende men inte tänker längre och frågar sig varför när det kommer till metoder likt dessa. Att något fungerar behöver ju faktiskt inte betyda att det är bra och att ett barn stannar i sin säng istället för att knalla in till mamma och krypa ner behöver ju faktiskt inte betyda att barnet plötsligt är sååå tryggt i sin säng utan kan också betyda att det har gett upp sina försök till kommunikation då ingen bryr sig ändå. Kanske ligger barnet livrädd i mörkret men varför signalera det? Ingen svarar ju..
    Avskyr CIO-metoder.
  • Zirkon

Tycker det överlag är mkt daltande nu för tiden. Minsta lilla o föräldrarna ger med sig o tassar på tå. Sen tycker inte jag att det varit speciellt brutala metoder på programmet. Av det lilla jag sett iaf..

Svar på tråden Tre nätter med nanny på tv 4, vilket skitprogram!