• Anonym (Jossan)

Kan chefen tvingar mig att ta semester?

Jag jobba på ett företag som säljer tjänster (vill inte gå in på det närmare för att inte avslöja företaget). i somras (2013) blev jag och några andra ombedd att jobba största delen av sommaren eftersom vi hade så mycket att göra. Jag gjorde det gärna, för företagets skull och för att jag gillar mitt jobb. Jag hade två veckors semester och sparade tre veckor.

Nu har vi plötsligt arbetsbrist vilket innebär att vi inte har fullt att göra. Chefen säger att vi måste ta ut semester för att täcka upp för arbetsbristen. Jag hade sett fram emot semesterresa i maj och en lång sommarsemester. Nu tvingas jag vara ledig tre veckor i februari när ingen annan är ledig. Kan de verkligen tvinga oss att ta semester nu?

• Svar på tråden Kan chefen tvingar mig att ta semester?
  • MsM84

Enligt semesterlagen kan de bara tvinga dig att ta semester sommarmånaderna om jag kommer ihåg rätt.

• Anonym (X)

Men ha också i åtanke att om du kämpar emot förslag som är för företagets bästa kan det i förlängningen leda till nedskärningar och sämre löneutveckling. Inte som straff utan för att företaget går med mindre vinst.

• Anonym (sd)

Nej, det kan de inte göra.

• Anonym (X)

Om inte kollektivavtal säger annat gäller semesterlagen

11 § Om det inte går att komma överens om hur semesterledighet ska förläggas, bestämmer arbetsgivaren om förläggningen, om inte något annat har avtalats.
       Har beslut om förläggning av semesterledigheten träffats på något annat sätt än genom överenskommelse med en arbetstagare eller dennes företrädare, ska arbetsgivaren underrätta arbetstagaren om beslutet. Underrättelsen ska lämnas senast två månader före ledighetens början. Om det finns särskilda skäl, får den lämnas senare, dock om möjligt minst en månad före ledighetens början. Lag (2009:1439).
    12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni–augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det

• Anonym (Kanske)

Såvitt jag vet har du som arbetstagare rätt att kräva att du får fyra veckors semester under sommarmånaderna (juni-aug tror jag). Du är skyldig att ta ut tre sammanhängande veckor per år.

När semestern läggs ska planeras i samråd mellan arbetstagare och arbetsgivare, men det är arbetsgivaren som har sista ordet.

Min tolkning är att om du har så många semesterdagar sparade att du ändå kan få ut fyra veckor under sommaren, då kan arbetsgivaren beordra dig att ta ut resterande semesterdagarna i februari.

• Anonym (Jossan)
    Anonym (X) skrev 2014-02-13 21:48:10 följande:
    Om inte kollektivavtal säger annat gäller semesterlagen

11 § Om det inte går att komma överens om hur semesterledighet ska förläggas, bestämmer arbetsgivaren om förläggningen, om inte något annat har avtalats.
       Har beslut om förläggning av semesterledigheten träffats på något annat sätt än genom överenskommelse med en arbetstagare eller dennes företrädare, ska arbetsgivaren underrätta arbetstagaren om beslutet. Underrättelsen ska lämnas senast två månader före ledighetens början. Om det finns särskilda skäl, får den lämnas senare, dock om möjligt minst en månad före ledighetens början. Lag (2009:1439).
    12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni–augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det

Då ser det ju rätt mörkt ut. Det var ju en ganska tandlös lag, i stort innebär den att arbetsgivaren gör som den vill om den tycker sig ha själ till det Rynkar på näsan

• Anonym (X)
    Anonym (Kanske) skrev 2014-02-13 21:55:20 följande:
    Såvitt jag vet har du som arbetstagare rätt att kräva att du får fyra veckors semester under sommarmånaderna (juni-aug tror jag). Du är skyldig att ta ut tre sammanhängande veckor per år.
    När semestern läggs ska planeras i samråd mellan arbetstagare och arbetsgivare, men det är arbetsgivaren som har sista ordet.

Min tolkning är att om du har så många semesterdagar sparade att du ändå kan få ut fyra veckor under sommaren, då kan arbetsgivaren beordra dig att ta ut resterande semesterdagarna i februari.
    Vart står det att man är skyldig att ta ut tre sammanhängande veckor per år?
  • Anonym (X)
    Anonym (Jossan) skrev 2014-02-13 21:56:21 följande:

Då ser det ju rätt mörkt ut. Det var ju en ganska tandlös lag, i stort innebär den att arbetsgivaren gör som den vill om den tycker sig ha själ till det Rynkar på näsan

Men facket kan hjälpa dig förhandla om det är särskilda skäl
  • Lena

Normalt sätt får du bara spara fem semesterdagar från ett år till nästa så det är rimligt då behöver ta ut två av veckorna innan semesteråret är slut. Oftast 31/3.

• Anonym (Kanske)
    Anonym (X) skrev 2014-02-13 22:02:57 följande:
    Vart står det att man är skyldig att ta ut tre sammanhängande veckor per år?

Har ingen källa tillhands, men på tidigare arbetsplats granskade facket att alla fick minst tre veckor sammanhängande. Mitt intryck var att det var semesterlagen som styrde detta och inte något lokalt avtal eller liknande.
  • Anonym (Jossan)
    Lena skrev 2014-02-13 22:21:31 följande:
    Normalt sätt får du bara spara fem semesterdagar från ett år till nästa så det är rimligt då behöver ta ut två av veckorna innan semesteråret är slut. Oftast 31/3.

Fast detta var ju som arbetsgivaren bad oss göra och vi var schysta och ställde upp. Då var det ingen som sa att vi var tvungna att ha semester mitt i vintern. Möjligen är det juridiskt rätt, men skruttigt av arbetsgivaren att luras Skrikandes
  • Kjell2
    Anonym (Jossan) skrev 2014-02-13 21:40:26 följande:

Jag jobba på ett företag som säljer tjänster (vill inte gå in på det närmare för att inte avslöja företaget). i somras (2013) blev jag och några andra ombedd att jobba största delen av sommaren eftersom vi hade så mycket att göra. Jag gjorde det gärna, för företagets skull och för att jag gillar mitt jobb. Jag hade två veckors semester och sparade tre veckor.

Nu har vi plötsligt arbetsbrist vilket innebär att vi inte har fullt att göra. Chefen säger att vi måste ta ut semester för att täcka upp för arbetsbristen. Jag hade sett fram emot semesterresa i maj och en lång sommarsemester. Nu tvingas jag vara ledig tre veckor i februari när ingen annan är ledig. Kan de verkligen tvinga oss att ta semester nu?

Som arbetstagare har man rätt att få ut sin semster och att få tre eller fyra, jag har glömt vilket, samanhängande sommarsemester. I övrigt bestämmer arbetsgivaren. Du har alltså rätt att ta ut delar av din semester under sommaren. Chefen kan inte lägga all din semster under t ex februari.

Vidare måste ansökan och beslut om semster ske med viss framförhållning, jag tror två månader. Chefen kan alltså nu inte besluta att du ska ta ut semster i februari. Kommer beslutet nu är det april som gäller.

Det kan finnas undantag i lokala avtal.

Du bör ta ett snack med facket.
  • Astrofys

Ett litet tillägg är att man kan inte bli tvingad att ta ut semester om man inte har någon semester att ta ut, t.ex. för att man är nyanställd.   

• Lady Paraplyh
    Anonym (Jossan) skrev 2014-02-14 07:14:34 följande:
    Fast detta var ju som arbetsgivaren bad oss göra och vi var schysta och ställde upp. Då var det ingen som sa att vi var tvungna att ha semester mitt i vintern. Möjligen är det juridiskt rätt, men skruttigt av arbetsgivaren att luras

Det är inte säkert att arbetsgivaren luras, det kan vara så att han/hon tog förgivet att du kände till reglera också och att det är en miss i kommunikationen.
Svar på tråden Kan chefen tvingar mig att ta semester?