• Pingu2014

Periodisk fasta. 16:8 och 5:2. Tips och pepp!

Hej!

Jag gör ett nytt försök att starta en tråd som går ut på att dela med sig av tips och pepp kring periodisk fasta.

Själv har jag valt att testa 16:8 och är idag inne på dag 2. Svårt att ge någon större utvärdering men det känns väldigt bra än så länge.

Mitt mål är att gå ner 3-4 kilo och känna mig mer hälsosam.

Jag väljer hälsosam kost och försöker hålla mig kring 1500 kcal om dagen. Fokus på nyttiga fetter, restriktivt med kolhydrater och då kolhydrater av god kvalitet, bra kött och mycket frukt och grönt.

Är ganska tillåtande till en liten guldkant på kvällen innan 20.00.

På helgen fastar jag, så länge vi inte har vänner på middag eller är bortbjudna på middag, då bryter jag fastan och återupptar den dagen efter igen.

Mitt ätfönster är 12.00-12.00.

Någon likasinnad som vill vara med?

• Svar på tråden Periodisk fasta. 16:8 och 5:2. Tips och pepp!
  • Pingu2014

Hoho! Ingen som vill hänga på?

• onoff

Jo jag :). Dag ett här nu, väntar på att klockan ska bli 12 så jag får äta ;)

• Pingu2014
    onoff skrev 2014-02-19 09:53:34 följande:
    Jo jag :). Dag ett här nu, väntar på att klockan ska bli 12 så jag får äta ;)

HURRA! Välkommen Bara 40 minuter kvar
  • onoff

Var alldeles svimfärdig och illamående 11.30 så det får bli ätande mellan 11.30-19.30 idag. Nu mår jag mycket bättre tack och lov :) hur var det för dig första dagen?

• Pingu2014
    onoff skrev 2014-02-19 12:29:45 följande:
    Var alldeles svimfärdig och illamående 11.30 så det får bli ätande mellan 11.30-19.30 idag. Nu mår jag mycket bättre tack och lov :) hur var det för dig första dagen?

Oj, ja så skall man ju såklart inte må. Jag är van att inte äta så mycket innan 12 så för mig är det inte några större problem. Det är dag tre för mig idag, började egentligen i förra veckan men helgen innehöll en del ätande så jag känner att starten blev i måndags.

jag tänker att jag kör på detta 7 dagar i veckan så långt det går, De gånger vi har gäster eller blir bortbjudna så äter jag på de tider som maten serveras. Men som huvudsaklig kosthållning kör jag såhär;

Ätfönster 12-20
    Max 1500 kalorier/dag
  • onoff

Jag tänker inte hålla koll på kalorierna. Har ingen ork till det. Tänker äta "bra" mat bara, och så får vi se hur bra det går :) märker redan att jag har smalnat av lite och jeansen sitter bättre, konstigt nog, efter en sån kort tid. Men brukar samla på mig en hel del vätska när jag äter onyttigt så det är nog det som släpper nu :) men alla minus är bra minus! Ner ska vi hursomhelst :) tränar du något?

• Pingu2014
    onoff skrev 2014-02-19 14:29:40 följande:
    Jag tänker inte hålla koll på kalorierna. Har ingen ork till det. Tänker äta "bra" mat bara, och så får vi se hur bra det går :) märker redan att jag har smalnat av lite och jeansen sitter bättre, konstigt nog, efter en sån kort tid. Men brukar samla på mig en hel del vätska när jag äter onyttigt så det är nog det som släpper nu :) men alla minus är bra minus! Ner ska vi hursomhelst :) tränar du något?
    Ja det är fantastiskt hur snabbt man märker skillnad på kroppen

Jag promenerar dagligen, det är det enda. HATAR träning så jag får göra det som känns realistiskt- att ta längre promenader med hunden varje kväll.

Själv?
  • Godnatt

Syftet med periodisk fasta är framför allt att skydda sig mot ålderssjukdomar. Inte att gå ned i vikt även om det kan vara en positiv bieffekt. Enligt djurförsöken på möss visade det sig att det är protein som är den största boven i mutationerna inne i cellerna, och det är under fastan i 2-3 dygn under exempelvis en månads tid som gav kroppen tid för att åtgärda det som förstörts i cellerna. Detta är än så länge inte bekräftat på människa. Däremot vet man att folk som haft det knapert med mat levt längre än andra.

Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
Svar på tråden Periodisk fasta. 16:8 och 5:2. Tips och pepp!