• Kejkej91

Hårande katt.

Jag har en kattpojke hemma, han är kastrerad och är innekatt, han är en blandning mellan norsk skogskatt och tuskisk van, dvs något långhårig.
    Min lilla herra tycker verkligen om att tappa päls, inte i den mängd att han blir kal men det ser inte jätte bra ut. Det kan bli väldigt mycket päls mellan varven, ibland klappar man honom och en tuss hanmnar i handen. 
    Han är 1 år äter blötmat två gånger om dagen med fri tillgång till hårdingar ifall han blir sugen under dagen detta fungerar bra för honom. 
    Finns det något komplement man kan ge/göra så han tappar mindre päls? Det ser inte kul ut för honom och detär inte kul för min soffa och mina kläder ; )

• Svar på tråden Hårande katt.
  • Kejkej91
    nemo1 skrev 2014-02-14 17:00:16 följande:
    Vad ger du för torrfoder resp. blötmat?
    Han får mjau blötmat, läste någonstans att det skulle vara bland det bästa, torrisar varierar, gav han eukanuba det som skulle vara det bästa på marknaden (stavning?) men det ratade han totalt så nu får han Perfect fit in home, de går ner för honom iaf.
  • nemo1

Prova att endast ge blötmat, det stämmer att Mjau är en av de bästa blötfodren och är ett helfoder. Perfekt fit är ju inte speciellt bra mat då den innehåller mycket spannmål och för lite fett. En katt blir inte tjock av animaliskt fett utan av spannmål.

• ForReal

Tappar den tussar menar du, alltså som en stor klump från vissa ställen? Det är inte riktigt normalt, och då bör du uppsöka veterinär. Om det däremot är att det blir som en boll av hår efter att du klappat hela honom, så är det normalt att dom börjar fälla en hel del framåt våren.

• Kejkej91
    nemo1 skrev 2014-02-14 19:51:28 följande:
    Prova att endast ge blötmat, det stämmer att Mjau är en av de bästa blötfodren och är ett helfoder. Perfekt fit är ju inte speciellt bra mat då den innehåller mycket spannmål och för lite fett. En katt blir inte tjock av animaliskt fett utan av spannmål.
    AAh, okej. Misstänkte att det inte var så bra med perfect fit. 
    Men hur delar man upp det bäst om man endast skall ge blötmat så det inte blir för lite?
  • nemo1
    Kejkej91 skrev 2014-02-15 11:15:02 följande:
    AAh, okej. Misstänkte att det inte var så bra med perfect fit. 
    Men hur delar man upp det bäst om man endast skall ge blötmat så det inte blir för lite?
    Ge fri tillgång. Maten blir inte dålig av att stå framme flera timmar om du måste jobba. Mina har fri tillgång och perfekta i hullet.
Svar på tråden Hårande katt.