• Skarre

köpråd Ford Focus eller annan kombi

Hej,

Är ute efter en ny bil, har sålt vår Polo men behöver något större pga familj.

Är student och mammaledig. Så har lite begränsad budget som ligger på max 50.000 kr.

Har titta en hel del på Ford Focus -06-07 1.8. Verkar vara en väldigt fin bil som går bra. Det som skrämmer mig något är Servicekostnaderna. Om jag har förstått det rätt så är det service var 1000e mil. Varannan liten (ca 1800 kr) varannan stor (ca 4000kr)

Åker man några mil per år så blir ju detta en väldigt stor kostnad.

Några reflektioner om detta stämmer angående Servicekostnaderna.
    Vad skall man titta efter för vanliga fel och finns det någon annan bil som ni tror skulle vara bättre.

Tack!

• Svar på tråden köpråd Ford Focus eller annan kombi
  • FruSjöström

Råd nummer ett - glöm flexifuel! Horribla servicekostnader.

Runt 50k finns många goda alternativ. Personligen hade jag nog valt en VW Golf eller Toyota Corolla i den storleksklassen. Bensinmotorer 1.6-1.8-liter. Pålitliga märken och motorer.

• MtillMoJ

Vi köpte en Ford mondeo, helt ny, tror det var 06. Trots rådet "ingen Ford på våran gård". Den var mer inne på verkstaden än vad vi hade den själva! Men IOM att den inte rasade ihop helt så vägrade dom ta tillbaka den. Vi fick inte ens lånebil då den gick sönder första gången dag nummer 2! Hade helt klart valt ett annat märke av bil! (Som du nog förstår! )

• Malima

Vi har en ford focus kombi och är jättenöjda. En av de bra sakerna är att den har kamkedja istället för kamrem vilket brukar vara dyrt att byta!

• isolande

Ford fokus har riktigt dåligt rykte bland mina bekanta bilmekarkompisar. Toyota avensis har vunnit typ alla säkerhetstester i sin kategori och är utnämnd till typ bästa andrahandsbilen av alla. Har en 05.a själv och är sååååå nöjd. Som en balsal till bra pris :)

• Skarre

Många verkar gilla Toyota, men den har ju ett betydligt högre inköpspris än vad Ford Focus har. Kan ju vara så att det lönar sig i slutändan.

Men känns inte så roligt att köpa en bil som har gått allt för långt.

Focusen FF, har ju något tätare serviceintervall, men det känns spontant som att servicen är något billigare också. Så skillnaden blir nog inte lika stor som vid första anblicken.

Har tittat lite på Kia Ceed också, men även där något högre inköpspris.

Otroligt jobbigt att köpa bil känner jag:/

• k girl

Vi har en Ford Focus -05 och är jättenöjda med den. Jag älskar att köra den, bekväm, man sitter högt i den, väghållningen är bra och den rymmer våra två barn även om bilen inte är störst. Till nackdelarna hör att den är kall för landsändan jag bor i. Motortemperaturen sjunker om man har mycket värme i kupén och bränsleåtgången blir alltså lite större än utlovat. Den är inte så snål när man har vinterdäck och det är kallt ute (nu talar jag alltså om -15 och lägre temperaturer). Bagageluckan har också enormt lätt att frysa fast, men återigen, det är mycket landsvägskörning i ett av norrlänen - kallt och snöigt. Vi har inte varit in med vår på verkstad annat än för service och, men det ingick i bilfirmans garanti, fix av fjädringen. 

• SonOfSagan

Vi hade en focus -05 (gen 2) med 2 litersmotorn, som är en betydligt trevligare motor, och vi var otroligt nöjda med den. Som några nämner är inte FF en speciellt bra alternativ men jag skulle inte påstå att focus rent generellt är ett tryggt val. Måndagsexemplar finns bland alla bilar. Annars kan man kolla på franskt, föreslagsvis peugeot eller citroen, då de har ett lågt andrahandsvärde och man får nytt och fräscht för låg penning. Vill du ha något dödssäkert som aldrig går sönder får du nog leta ihjäl dig men jag vill påstå att du kan satsa ganska tryggt på en focus utan oro.

• pappa6703

Jag tycker du ska köpa en Toyota. Nästa alla bilar ska ha service 1 gång om året, om man kör 500 mil eller 2000 mil om året. Ang bilmärke, titta på nybilförsäljningen hur många bilar ett märke säljer på ett år och jämför med hur många som är till salu på blocket av en årsmodell. Ingen vill ha en bil som krånglar. Har ägt en fransk bil som var på verkstad i snitt var annan månad.
    Lycka nu till med bilköpet.

Svar på tråden köpråd Ford Focus eller annan kombi