• Thelmasmamma

Bilbarnstol Axkid eller Beemoo?

Hej! :) Det börjar bli dags att köpa första riktiga bilbarnstolen till min 10 månader gamla dotter och det finns ju en hel del att välja mellan! :) Jag har fastnat för Axkid Kidzone och Beemoo Safe och undrar om någon har nån erfarenhet av någon av dessa? Eller har ni någon annan som ni kan rekommendera? Vill gärna ha en som man kan använda både bakåt och framåt och upp till 25 kg. Tack på förhand!

• Svar på tråden Bilbarnstol Axkid eller Beemoo?
  • Sisisisi

Du bör aldrig använda en kombistol framåt. Använd den bakåt tills den är urvuxen istället och köp sen en bältesstol som funkar till 10-12 år.

Axkid minikid är mest populär. Det är väl Beemoo safe mini som är samma som den.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Thelmasmamma

Okey, tack. Varför ska man inte en kombistol framåt? Axkid och Beemoo är alltså i princip samma fast olika märken?

• Sisisisi
    Thelmasmamma skrev 2014-02-15 15:05:25 följande:
    Okey, tack. Varför ska man inte en kombistol framåt? Axkid och Beemoo är alltså i princip samma fast olika märken?
    De är för tunga och mindre säkra än en bältesstol. Dessutom ska barnen åka bakåt så länge det går, alltså tills stolen är urvuxen.
    Ja, Beemoo är samma som axkid, de har bytt ut ett märke bara.

• Sisisisi

besafe izi plus är min favoritstol, den funkar dock inte lika länge som minikid. Britax maxwAy är också en bra populär stol med lång användningstid.

• lillasysterfia

Vi har axkiden till vår 3,5 åring och är nöjda med den! Är smidigt med bältet i den, man behöver aldrig ställa om när barnet växer. Nackstödet åker ner när man drar åt bältet så allt hamnar på rätt plats! Har en brio zento till 1,5 åringen och den tycker vi är ok. Men jag rekommenderar axkiden!

• Thelmasmamma

Lillasysterfia, är det Kidzone eller minikid du har? Har också funderat på en zento, men tycker den verkar lite hård, är den det? Vilken rekommenderar du av dom, är det axkid?

• momomo

Rekommenderar Minikid.

Enda nackdelen jag har sett är att den är bred, så det kan bli svårt i en smal bil om tre stolar (eller två + en vuxen) ska rymmas i baksätet).

Men den är rymlig, lättmonterad, tar måttligt med plats ( vuxen kan sitta i passagerarstol framför i en skoda fabia) och automatjusterad allteftersom barnet växer eller om olika stora barn använder den.

• Thelmasmamma

Momomo, det låter ju bra eftersom vi har en golf 4 1,6 idag :) Visst kan man vicka den när den sitter monterad i bilen? Alltså sätta eller luta barnet.

Lillasysterfia, kan man vicka på Kidzone när barnet sitter i?

• momomo
    Thelmasmamma skrev 2014-02-16 13:09:13 följande:
    Momomo, det låter ju bra eftersom vi har en golf 4 1,6 idag :) Visst kan man vicka den när den sitter monterad i bilen? Alltså sätta eller luta barnet.

Lillasysterfia, kan man vicka på Kidzone när barnet sitter i?

Den går inte att vicka bakåt när den är monterad, utan lutningen bestämmer man en gång för alla.

Om bilsätet är mycket bakåtlutat så kan man behöva fylla ut under stödbygeln med hopvikt badlakan eller så. Det behövde vi göra i förra bilen, en golf, där vi hade en maxway, annars gick det inte att få lutningen bra. Tror att det blir liknande lutning på minikid.
  • lillasysterfia

Kidzone går inte att luta med barnet i. Tror att modellen med izofix går att luta med barnet i. Men är ett ljusterbart ben fram på stolen som är smidigt. Det jag gillar när man sätter in stolen är spännbanden drar åt sig själv om man säger så. :)

• Thelmasmamma

Momomo och lillasysterfia, tack för era svar! Tycker det här med bilbarnstol är så svårt! Man ska ju sätta det viktigaste man har i dom så jag vill vara säker på att den är bra. Och ingen av dom finns tyvärr att kika på i nån butik i närheten heller :/ Verkar vara många andra modeller som har vickfunktion när barnen sitter i, vet inte om det är så himla viktigt egentligen, men tror samtidigt att det kan vara skönt för barnen att få ändra läge ibland.

Ja, lillasysterfia, det är en av anledningarna till att den är intressant :)

• veh
    Thelmasmamma skrev 2014-02-15 15:05:25 följande:

För att när barnet vänds framåt ska man sätta fast barnet med vanligt bälte, inte med stolens bälte. Och vid en ev. Krock där barnet slungas framåt, så får hen en rätt tung stol (stolar som är godkända för att vara bakåt är tunga) i ryggen, vilket riskerar att ge rejäla skador. Det säkraste för barnet är att sitta bakåtvänt så länge barnet får plats i stolen (och gör det till en regel att aldrig någonsin fråga, eller prata om, ifall det är obekvämt för barnet med böjda ben). När barnet har vuxit ur den bakåtvända stolen, så är den urvuxen även framåtvänd, och då är det läge att byta till en bältesstol som är framåtvänd.
  • veh

Och där glömde jag att jag hade tryckt på visa endast, och tyckte det var tråkigt att TS inte hade fått något svar... Läge för sängen, alltså

Svar på tråden Bilbarnstol Axkid eller Beemoo?