• Anonym (Donerar)

Varför vill man skänka pengar till djur när man kan skänka pengar till människor?

Frågan väcktes när någon frågade vad andra tyckte att hon skulle skänka pengar till. Hon ville bli månadsgivare men visste inte till vad. Förslagen rullade in och det var då jag började fundera. Det kom förslag på allt från att ge pengarna till Världsnaturfonden till BRIS. En del av mig tycker ju att det är bra att det finns olika alternativ och att man kan få välja vilken verksamhet man vill stödja. Men en annan del kan inte förstå: vad är det som gör att en del människor hellre vill lägga pengar på att rädda djurliv, än på att rädda människoliv? Varför skänker man pengar till exempelvis Djurens rätt eller Världsnaturfonden när man kan ge dem till exempelvis BRIS eller Barncancerfonden? Tänker man inte så ingående på att det ena lidandet tillhör djur och det andra människa eller anser man helt enkelt att djurliv är lika värdefullt som människoliv? Hjälp mig gärna förstå.

• Svar på tråden Varför vill man skänka pengar till djur när man kan skänka pengar till människor?
  • GrönaDruvan

Till att börja med så skänker jag pengar lite då och då till människor, men det som dras varje månad från mitt konto är pengar till WWF.

Jag vill skänka till djur, dels för att vissa arter håller på att utrotas och dels för att djuren är mer hjälplösa än människor. Jag avskyr när djur lider.

Fast som sagt så skänker jag pengar då och då till annat också. Barncancerfonden, mot bröstcancer osv...

• Prutt

Det finns gott om människor som anser att djur är lika värdefulla som människor, och till och med de som anser att djuren är värda mer! Själv förstår jag det inte heller fullt ut, men jag accepterar att de tycker så.

• viseversa

För att man värnar och vill skydda djur från utrotning pga just MÄNNISKAN. Jag själv skulle hellre skänka pengar till djur och natur än till människor.

• Anonym (gör båda)

För mig finns det ingen motsättning mellan att hjälpa djur och människor. Jag ger till välgörenhet för båda.

• Anonym (Donerar)
    Anonym (gör båda) skrev 2014-02-15 09:49:44 följande:
    För mig finns det ingen motsättning mellan att hjälpa djur och människor. Jag ger till välgörenhet för båda.

Jag förstår hur du menar och tycker att det är fint att du till och med skänker till båda. Men jag måste ändå fråga, säg att du med dina pengar alltså räddar en panda och en människa. Vad är det som gör att du hellre vill rädda en av varje framför att rädda två människor?
  • Anonym (Djur och natur)

Jag skulle enbart skänka pengar till djur och natur och inte till människor. Till djuren för att många arter är utrotningshotade eller på något sätt är drabbade av människan. Natur är självklart. Vi människor skiter där vi bor, förstör så otroligt mycket, förgiftar den här planeten. Utan planeten Tellus kan inte vi människor överleva och det är där vi måste börja, anser jag. Och sedan som svar på din fråga: jag anser att djur har samma värde som människan. De är hjälplösa till det de utsätts för pga människan.

• Anonym (gör båda)
    Anonym (Donerar) skrev 2014-02-15 09:53:07 följande:
    Jag förstår hur du menar och tycker att det är fint att du till och med skänker till båda. Men jag måste ändå fråga, säg att du med dina pengar alltså räddar en panda och en människa. Vad är det som gör att du hellre vill rädda en av varje framför att rädda två människor?

Man kan också fråga sig varför jag ger pengar till cancerforskning men inte hjärt- och kärlsjukdomsforskning och därför hellre räddar cancersjuka än hjärtsjuka. Man kan inte göra allt, men jag försöker göra det jag kan både för att hjälpa djur och människor.
  • Anonym (...)

Eftersom att vi människor är orsaken till att vissa djur är påväg att utrotas eller har utrotats, och för mig är inte djur mindre värda än människor bara för att jag råkar vara människa.
    Dör en människa så överlever arten. Dör en elefant/tiger/noshörning så finns det risk att arten försvinner.

• Anonym (Smart)
    Anonym (Djur och natur) skrev 2014-02-15 09:57:34 följande:

Jag skulle enbart skänka pengar till djur och natur och inte till människor. Till djuren för att många arter är utrotningshotade eller på något sätt är drabbade av människan. Natur är självklart. Vi människor skiter där vi bor, förstör så otroligt mycket, förgiftar den här planeten. Utan planeten Tellus kan inte vi människor överleva och det är där vi måste börja, anser jag. Och sedan som svar på din fråga: jag anser att djur har samma värde som människan. De är hjälplösa till det de utsätts för pga människan.

Människor är också hjälplösa inför vad de utsätts för av andra människor.
Svar på tråden Varför vill man skänka pengar till djur när man kan skänka pengar till människor?