• Misja

Fråga till er som gått ner genom att räkna kalorier

Jag har en övervikt på 25 kg och har sen ett par dagar börjat räkna kalorier och för in allt jag äter i Matdagboken, ett jättebra verktyg! Försöker hålla mig runt 1200 kcal.
    Min fråga till er är: Vad äter ni? Följer ni någon särskild diet? Jag kör en lågkolhydratvariant där jag försöker ligga under 30 g kolhydrater per dag. Än så länge vet jag inte om det kommer funka så jag tänker höra med er hur ni äter och vad som funkar för er?
    Hur kan era matdagar se ut?

• Svar på tråden Fråga till er som gått ner genom att räkna kalorier
  • Mamori

Jag har gjort det men behövde bara gå ner tre kg. Åt i princip nästan bara kolhydrater, tror vissa mår bättre med dem och vissa utan, det känner man nog. Åt ungefär lika många kcal som du. Åt oftast keldas toscanska tomatsoppa till frukost och en kopp kaffe. Sallad med grillad kyckling till lunch, vinegrette på vinäger och kryddor, ganska vanlig middag men liten portion. n

• Mirella

Jag kör med lifesum och äter vanlig mat som jag bara för in i deras matdagbok. Man kan även lägga till sina egna recept och räkna kcal på dem om man vill

• Erkki

Frukost: kvarg m banan+hallon.
    Mellanmål: morot

Lunch: skolmat. Lite potatis/ris mkt sallader.

Middag: ex lax mm blomkålsmos.

• thjafj

Ät ofta men lite, det gör jag och det fungerar mycket bättre än att äta mer och sällan :)

• Vivan

Att räkna kalorier är ett jättebra verktyg om man vill gå ner i vikt, om man kan hantera det och inte bli för besatt av kalorier.

Om du har 25 kg att gå ner tycker jag att du börjar lite väl lågt med 1300/dag. Eftersom att du kommer att behöva sänka ditt kaloriintag efter vart du går ner i vikt. Ska du sänka från 1300 kcal kan du inte sänka så mycket, det blir för lite mat. Se till att hålla ditt proteinintag högt (särskilt viktigt vid viktnedgång), 2 gram per kg kroppsvikt. Ex väger du 70 kg ska du få i dig 140 gram protein om dagen.

• Vivan

Att räkna kalorier är ett jättebra verktyg om man vill gå ner i vikt, om man kan hantera det och inte bli för besatt av kalorier.

Om du har 25 kg att gå ner tycker jag att du börjar lite väl lågt med 1300/dag. Eftersom att du kommer att behöva sänka ditt kaloriintag efter vart du går ner i vikt. Ska du sänka från 1300 kcal kan du inte sänka så mycket, det blir för lite mat. Se till att hålla ditt proteinintag högt (särskilt viktigt vid viktnedgång), 2 gram per kg kroppsvikt. Ex väger du 70 kg ska du få i dig 140 gram protein om dagen.

• Juno

Jag räknar! Och tycker som du att det funkar kanon. Kan äta allt men inte massor och hela tiden. Jag har tidigare kört lågkolhydrat typ GI men tyckte att det blev för bökigt med hela familjen. Nu äter jag kolisar men försöker hålla mer på dem

Idag blir det

Frukost: naturell yoghurt med branflakes och hallon
    Fika: Kiwi
    Lunch: Sallad med skinka och kokt ägg, lite dressing och två skivor grovt knäckebröd.
    Middag: Köttfärssås och spagetti, sallad med dressing
    Fika: macka med skinka, te

Träning. en timmes prommenad

• WhiteOleander

Att räkna kalorier är ju dieten i sig. Du kan äta vad du vill så länge du räknar kalorier men det bästa är ju att du äter nyttiga saker så att kroppen mår bra och det håller i det långa loppet. Äter du nyttiga saker istället för onyttiga kan du oftast även äta mycket mer och hålla dig mätt.

Frukost: Två knäckemackor med smör på, en omelett, en kopp te
    Mellanmål: Ett äpple + ett glas vatten
    Lunch: Kycklingsallad (och ibland med fullkornspasta ifall man vill ha det "matigare") och ett glas vatten
    Mellanmål: Lite olika bär och nötter + ett glas vatten
    Middag: Kalkonbröst med couscous, sås och sallad + ett glas vatten
    Kvällssnacks: Bör väl kanske undvikas men jag gillar att äta något på kvällarna. Då blir det t.ex. en halv påse popcorn(faktiskt ett väldigt kalorisnålt snack, en halv påse blir ca 100 kcal), bananchips, nötter, grönsaksstavar, smoothie eller liknande.

Så ser väl en typisk dag ut för mig när jag räknar kcal. Ett av dom bästa tipsen är att verkligen se till att få i dig ordentligt med vatten, det förbättrar hälsan, ger dig finare hy och ger mättnad. Ofta när man tror att man är hungrig är man egentligen törstig.

Svar på tråden Fråga till er som gått ner genom att räkna kalorier