• scrapparlotta

Kastrera katterna på torsdag, tänka på nåt?

På torsdag ska vi kastrera våra katter, en hankatt och en honkatt. Vad ska vi tänka på ang. detta?? Innan op, får dom äta nåt på morgonen?

Efteråt, hur är dom? Drogade och virriga eller? Vi ska hämta dom på em nångång, kommer dom piggna till såpass under kvällen att dom kommer att kunna gå på kattlådan själva under natten sen? Och äta, får dom göra det efteråt sen?

Jag är ledig torsdag och min sambo är hemma på fredag (fast han ska sova liten stund, jobbat natt) Sen har vi då lör och sön. då vi är hemma. Men på måndagen, hur blir det då med hennes stygn och sånt? Hankatten kommer inte ge sig på hennes sår eller? Vad händer om dom drar upp stygnen? Hur länge behöver hon ha tratt och vi vara oroliga för såret?

Kommer hon klara av att gå på kattlådan, dricka och äta med tratten?

Många frågor...hhehehe

• Svar på tråden Kastrera katterna på torsdag, tänka på nåt?
  • Jacqueline

Dom ska helst vara fastande ,har inte vet sagt det så är det jävligt dålig stil!!

Hanen kommer troligast att vara minst påverkad men båda kommer behöva lugn och ro när som kommer hem så dom kan piggna till och bli sig själva lättare.

Dom kommer alltså vara lite groggy (om ni nu får hem dem direkt efter ingreppet).

Katter brukar läka fort om dom bara får vara ifred ,alltså inget pillande på såren osv och dom får inte slicka på sina sår.

• elyse

Man brukar få med eller så kan man köpa en tratt som katten ska ha runt halsen så att den inte kan slicka sig på stygnen. 

• scrapparlotta
    Jacqueline skrev 2014-02-15 14:24:21 följande:
    Dom ska helst vara fastande ,har inte vet sagt det så är det jävligt dålig stil!!
    Hanen kommer troligast att vara minst påverkad men båda kommer behöva lugn och ro när som kommer hem så dom kan piggna till och bli sig själva lättare.
    Dom kommer alltså vara lite groggy (om ni nu får hem dem direkt efter ingreppet).
    Katter brukar läka fort om dom bara får vara ifred ,alltså inget pillande på såren osv och dom får inte slicka på sina sår.
    Nä det sa dom inget om....maten alltså. Vi ska lämna dom mellan 8 och 9 på morgonen, så kvällen innan får dom äta va??

Sen ska vi hämta på em, så jag antar att dom får vakna upp där och vara vakna en stund där va. För så lång tid tar väl inte op.

Vi får stänga in dom på var sin toa i några dagar då...där finns ju kattlåda och så blir det lugnt och mörkt.
  • Jacqueline
    scrapparlotta skrev 2014-02-15 15:00:06 följande:
    Nä det sa dom inget om....maten alltså. Vi ska lämna dom mellan 8 och 9 på morgonen, så kvällen innan får dom äta va??

Sen ska vi hämta på em, så jag antar att dom får vakna upp där och vara vakna en stund där va. För så lång tid tar väl inte op.

Vi får stänga in dom på var sin toa i några dagar då...där finns ju kattlåda och så blir det lugnt och mörkt.
    Ja men tar veterinären uppvaket så lär dom vara ganska så vakna när ni får hem dem ,lite slitna/sliriga kanske men vakna.
  • Jasmin Karlsson

De ska vara fastande, så ja mat kvällen innan, men ta sedan bort matskålar under natten, ingen frukost. Vatten kan de dricka.
    Kan vara trötta under kvällen sen, får äta på kvällen när de kommit hem. De kommer kunna gå på lådan och kissa/bajsa.

• Dexter dot com

Jag skulle inte ha dom ihop och jag skulle heller inte våga lämna honkatten själv förens stygnen är läkta. Även om hon har tratt så är dom fenomenala på att få av den och katter brukar själv bita bort sina stygn.

Dom brukar må bäst av att få vakna till ordentligt i ett mörkt tyst rum och inte få mat förens ett par timmar efter att dom är helt vakna. Blötmat är bäst då tuben i halsen kan ha irriterat strupen.

• scrapparlotta
    Dexter dot com skrev 2014-02-15 17:57:46 följande:
    Jag skulle inte ha dom ihop och jag skulle heller inte våga lämna honkatten själv förens stygnen är läkta. Även om hon har tratt så är dom fenomenala på att få av den och katter brukar själv bita bort sina stygn.

Dom brukar må bäst av att få vakna till ordentligt i ett mörkt tyst rum och inte få mat förens ett par timmar efter att dom är helt vakna. Blötmat är bäst då tuben i halsen kan ha irriterat strupen.
    I hop ska jag inte ha dom, dom får vara på var sin toa. Min sambo är ledig på måndagen med, men sen på tisdag och frammåt så är det ju ingen hemma förstås. Men då är det 4 dagar sen hon op.
  • Lady Paraplyh

Hankatter läker på tre dagar, då jag har kastrerar en hankatt har de varit som vanligt en timme efter ingreppet. Men de ska hållas inne tre dagar om katten är utekatt ändå så såret hinner läka ordentligt. Hankatter har får inga stygn eller tratt.

Honkatten kommer vara medtagen 1-2 dagar, det är vanligt att de kissar på sig det första dygnet, så ha gärna något du inte är rädd om under henne. Det tar ca tre veckor för en honkatt att läka och en del sätter tratt på honorna. Honan får också smärtstillande några dagar efter kastreringen.

Se till att det är någorlunda rent på golvet så de inte får smutts i såren. Och ha katterna inne tills såren har läkt.

Det är jättebra att du kastrerar dina katter, det borde alla göra!

Så till sist, öron-/chipmärk gärna då du ändå är där. Många mottagningar har rabatt på det nu.

• scrapparlotta
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-15 19:54:59 följande:
    Hankatter läker på tre dagar, då jag har kastrerar en hankatt har de varit som vanligt en timme efter ingreppet. Men de ska hållas inne tre dagar om katten är utekatt ändå så såret hinner läka ordentligt. Hankatter har får inga stygn eller tratt.

Honkatten kommer vara medtagen 1-2 dagar, det är vanligt att de kissar på sig det första dygnet, så ha gärna något du inte är rädd om under henne. Det tar ca tre veckor för en honkatt att läka och en del sätter tratt på honorna. Honan får också smärtstillande några dagar efter kastreringen.

Se till att det är någorlunda rent på golvet så de inte får smutts i såren. Och ha katterna inne tills såren har läkt.

Det är jättebra att du kastrerar dina katter, det borde alla göra!

Så till sist, öron-/chipmärk gärna då du ändå är där. Många mottagningar har rabatt på det nu.
    Ja jag tänkte faktiskt höra av mig och höra om dom inte kan chipmärka dom samtidigt. Utekatter är dom inte än, dom är bara 6 månader. Men även om det tar tre veckor att läka, vi måste väl kunna jobba och lämna henne på dagarna under denna tid??
  • Guldbarb

Tratt är inte alltid man får till hankatt (ni kan be om det även hanar kan vara på) till honan kan ni ta en tröja ni inte använder och klippa av ena ärmen. Mät i passande längd och klipp hål för fram och bakben. Det gör att hon slipper tratten och kan äta ordentligt m.m. Det är dock bra att ha tratten på när ni är hemma eller om hon kan vara helt utan så att såret får vädra. Vår ena hona behövde vi ha tröjärm på eftersom hon rev med tratten på stygnen. Tror inte vi har varit hemma mer än någon dag (en helg kanske?) med katterna efter kastrering oftast. Så länge katten verkar må bra efter så är det ingen fara att lämna

Svar på tråden Kastrera katterna på torsdag, tänka på nåt?