• Emma30

Utväxt på trampdynor?

Jag hittade 2 utväxter på trampdynorna på tårna på mammas katt. Hade vuxit ut så det såg ut som klor. Någon som har sett något sådant förut? Hon är 12 år. Har det med åldern att göra eller något annat?

• Svar på tråden Utväxt på trampdynor?
  • Emma30
    nemo1 skrev 2014-02-15 23:06:46 följande:

Lägg in en bild.

Har inte möjlighet till det nu :/ plus att jag klippte ner dom lite.. Eller ganska mkt. Var rädd att hon skulle fastna nånstans o göra sig illa.
  • Birmafröken

Det är en tillväxt av hornlagret i trampdynan. Det kan bli så ibland, men är inte något farligt eller något man behöver göra något åt. Det finns ingen känsel i hornutväxten, så det går bra att klippa av den om den blir så lång att den besvärar.

• Emma30
    Birmafröken skrev 2014-02-16 09:45:04 följande:

Det är en tillväxt av hornlagret i trampdynan. Det kan bli så ibland, men är inte något farligt eller något man behöver göra något åt. Det finns ingen känsel i hornutväxten, så det går bra att klippa av den om den blir så lång att den besvärar.

Ok :) det syntes rätt tydligt att det var dött. Annars hade jag inte vågat klippa..

Det kan inte ha nåt att göra med maten? För 4 månader sen klippte jag klorna på henne o då fanns inga utväxter. Sen har hon bytt mat efter där nån gång. Hon kommer inte ihåg när exakt..
  • Birmafröken
    Emma30 skrev 2014-02-16 12:22:22 följande:
    Ok :) det syntes rätt tydligt att det var dött. Annars hade jag inte vågat klippa..
    Det kan inte ha nåt att göra med maten? För 4 månader sen klippte jag klorna på henne o då fanns inga utväxter. Sen har hon bytt mat efter där nån gång. Hon kommer inte ihåg när exakt..
    Vad jag vet vet man inte med säkerhet varför en del katter får utväxter på trampdynorna. Det finns lite olika teorier, men jag har inte hört talas om att maten skulle kunna påverka den tillväxten på något sätt.
  • Feltryck01

De här hormonutväxterna, är det därför äldre katter kan få riktigt tjocka klor? Har sett det på två äldre katter nu och de är riktigt läskiga. Svårare att klippa än "vanliga" klor.

• Emma30
    Feltryck01 skrev 2014-02-16 12:48:52 följande:

De här hormonutväxterna, är det därför äldre katter kan få riktigt tjocka klor? Har sett det på två äldre katter nu och de är riktigt läskiga. Svårare att klippa än "vanliga" klor.

Trodde de var för de inte skalar dom ordentligt? Men jag vet inte? :O jag brukar få skala några av mina katters klor ibland när jag klipper
  • Feltryck01

Skala? Typ ta bort död vävnad bara? Ja det händer ju med min ungkatt också, nästan som att klorna ömsat bort en bit.. Om du förstår vad jag menar.

• Emma30
    Feltryck01 skrev 2014-02-16 13:03:50 följande:

Skala? Typ ta bort död vävnad bara? Ja det händer ju med min ungkatt också, nästan som att klorna ömsat bort en bit.. Om du förstår vad jag menar.

Ja precis :) det brukar ligga lite klo "skal" här o där.
Svar på tråden Utväxt på trampdynor?