Inlägg från: Anonym (Hästen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hästen)

Idag köpte jag en häst...

Hej.

I en vecka eller två nu har jag legat och funderat på att köpa en häst, jag ska flytta in i ett litet hus i augusti och där finns också en stallplats. Det här är ca en mil utanför staden jag bor i så jag tänkte att varför inte, en häst är bra på många sätt, så jag hittade en på blocket som jag åkte och tittade på och sedan köpte, dom ska leverera den till mig i slutet på augusti.

Nu har jag lite frågor eftersom jag aldrig ridit på en häst förut, än mindre ägt en häst:

1. Anledningen till att jag främst ville ha en häst är för att jag dricker sprit/öl varje dag, jag dricker mig berusad, inte 1 - 2 stycken, så jag tänkte att de är perfekt när jag flyttar, för då kan jag supa hemma och sen ta hästen in till stan för att handla på bolaget/affären istället för att gå då de inte går några bussar där, men jag kom och fundera på en sak, är det lagligt att knyta fast hästen utanför bolaget medans man är inne och handlar?

2. Är det ens lagligt att rida inne i stan? Nu ligger ju affären och bolaget inte mitt inne i stan, men vid ett köpcentrum kan man säga.

3. Hur svårt är det att lära sig rida? Jag tänkte att jag ska titta på lite filmer där dom rider samt köpa en bok och läsa om lite tekniker och nybörjartips.

4. Vad ska jag köpa för mat till hästen? Jag antar att den behöver någon form av kraftfoder och hö eller gräs?

5. Om jag tar med mig ryggsäcken med ett par öl och rider in till stan, sätter mig på en filt på en gräsmatta och dricker några kalla och tittar på folket som går förbi, kan man ha hästen lös då utan att den rymmer eller måste man binda fast den i något?

6. Hur långt kan man rida på en häst om dagen?

7. Hur gammal blir en häst?

Ja det var väl dom frågorna jag hade nu, och för att slippa massa moralkärringar och annat pk folk som bara tänker skriva massa skit:

Jag är 27 år.
    Ja, jag dricker varje dag, minst ett par öl och några grogg, har gjort de ett par år.
    Ja, jag har körkort, både BE CE & D
    Nej, jag tänker inte hålla mig nykter för att jag ska kunna köra till stan, därför köpte jag hästen.
    Nej, jag jobbar inte, så jag kommer ha tid för hästens behov, den kommer ha det bra.
    Ja, jag har råd att mata hästen och mer där till, det är inga problem.

Nej, jag hittar inte på det här. "Troll" kommentarer kommer att anmälas.

PS: Tråden skapades så här sent eftersom jag kom hem precis, dom som hade hästen bor 60 mil från mig, så resan i bilen tog en jävla tid.

• Svar på tråden Idag köpte jag en häst...
  • Anonym (Hästen)
    Nenne666 skrev 2014-02-16 03:38:14 följande:
    Du lär vara ett troll. Men frågorna är intressanta ändå. Kan man binda en häst utanför netto om det är hyfsat glest med trafik?
    Varför skulle jag ta mig tid att skriva ett så här seriöst inlägg mitt i natten, när nästan ingen är vaken om jag skulle hitta på det?

Bara för att du kanske inte känner någon som mig betyder det inte att det inte finns någon som mig, det är helt sant, och jag tänker göra såhär för att jag vill. Jag har alltid gjort som jag vill, och kommer alltid göra det också.
  • Anonym (Hästen)
    Nenne666 skrev 2014-02-16 03:46:01 följande:
    Jo men okej . Allt du säger är kanske sant. Men vissa frågeställningar som du har hade vart kul att veta, även för mig, utan stallplats, häst eller alkoholkonsumtion som liknar din.
    Ja, men det är nog inget hästfolk vaken nu. För övrigt så kom jag på två frågor till.

1. Får man ens rida alkoholpåverkad?

2. Om hästen skiter mitt på cykelbanan/gatan, måste man plocka upp det då?
  • Anonym (Hästen)
    Nashico skrev 2014-02-16 03:51:24 följande:

Finner det lustigt att du köpte hästen innan du förstod om du kunde fullfölja dina önskningar först. Om du är berusad och rider kan du fortfarande bli fälld för vårdlöshet i trafik! 

Jag åkte förbi SKENE? (ligger några mil utanför Göteborg) och där stod 3 hästar fastbundna utanför en ICA! Helfestligt! 

De flesta alkisarna (vilket jag tycker du är iom ditt dagliga drickande) brukar skaffa hund. Det här är ju heltokigt i jämförelse och på ett sätt väldigt lustig frågeställning. 

Jag är en väldigt impulsiv person, får jag för mig att jag vill ha något så ska jag ha det nu, annars får det vara.

Jo jag vet vart det ligger, jag har också sett det i lite mindre samhällen som rättvik, heby, östervåla och så vidare, men det här är en större stad, i storlek med, hmm vad ska man säga.. trollhättan kanske..

Läste nyss på trafikverkets hemsida att ridning tillhör allemansrätten, alltså räknas som gående - därav kan man inte fällas för vårdslöshet i trafik då de är ett fordonsrelaterat brott.

Jag är ingen vanlig "alkis" i den bemärkelsen. Jag har ett fint hem, gott om pengar (går inte på några bidrag, inte A-kassa heller), sitter inte på torget och super, sköter mina alldagliga sysslor ändå även fast jag blandar en grogg direkt när jag vaknar på morgonen.
  • Anonym (Hästen)
    Nashico skrev 2014-02-16 03:55:12 följande:

Sedan är det ju också så att hästen kanske inte alls gillar att du är berusad, de har ett extremt "sjätte sinne" och kan mycket väl få panik. Vad gör du då? 

Du bör verkligen verkligen verkligen försöka ta riktiga ridlektioner! Du måste lära dig att tolka hästars signaler. 

Jag känner en brud som bor ca 20 mil från mig som jag vet rider, kanske ska bjuda över henne någon vecka då så får hon lära mig allt hon hinner på den tiden. Känner ingen i den här staden jag bor i nu, den ligger 40 mil från min hemstad och jag har ganska nyligen flyttat hit.
  • Anonym (Hästen)
    Nashico skrev 2014-02-16 04:08:55 följande:

Du kan t.o.m fällas för gångfylla! (Känner en som blivit just det)

Vårdlöshet i trafiken har inget med motordrivna fordon att göra. sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5rdsl%C3% B6shet_i_trafik

"Vårdslöshet i trafik är i Sverige brottsrubriceringen för ett trafikbrott där en trafikant i väsentlig mån har brustit i omsorg och varsamhet på sätt som inneburit att fara för trafikolycka uppstått. Den som döms för vårdslöshet i trafik fårpåföljden dagsböter eller i grova fall fängelse i högst två år."

Alltså ett trafikrelaterat brott, du är inte trafikant som gående.

"Gångfylla" som du skriver är egentligen: Omhändertagande av berusad person på allmän plats, det är inget brott man kan bli dömd för, det är ett omhändertagande, som vid upprepade tillfällen inom en begränsad period kan leda till att transportstyrelsen beslutar om ett omhändertagande av körkortet.

Men det gäller ju inte för mig, eftersom jag inte dricker mig berusad i den bemärkelsen medans jag är ute, jag är bara lite allmänt rund om fötterna och mår bra helt enkelt.
  • Anonym (Hästen)
    Nashico skrev 2014-02-16 04:12:20 följande:
    Det är absolut en god idé. Anmäl dig till en ridskola till hösten? Eller privatlektioner? Sätt upp en annons utanför netto att du vill ta ridlektioner, att du har egen häst osv. Sedan kan det ju komma en 15-16 åring som hjälper dig med det väsentliga då och då och som inte kostar skjortan. Hästtjejer har dessutom stenkoll på vad din häst lär behöva. Du kanske t.o.m kan tänka dig att låna ut hästen ngr timmar/vecka i gengälld med att du får ridlektioner då och då av någon. För det är DYRT med häst och få har råd att ha egen. 
    Som sagt, vad det kostar är inga problem. Jag är dock inte intresserad av ridskola då dom förmodligen skulle kasta ut mig med huvudet före när jag kommer dit och luktar sprit.

16 åriga hästbrudar är jag inte heller så intresserad av att ha springandes hos mig hela tiden, bättre med någon som är 25 - 30 år då som man kan ta några grogg och snacka lite skit med. Sätta upp lappar och så är inte riktigt min grej, om ingen hjälper mig när jag ber någon så gör jag det själv tills jag kan istället.
  • Anonym (Hästen)
    Nenne666 skrev 2014-02-16 04:28:32 följande:
    Skippa hästen, be nån köra hem spriten tilldig istället. Betydligt billigare och enklare.
    Hästen är redan köpt och jag ser fram mot det här. Kommer kännas bra att ha någon form av ansvar i sitt liv.

Kanske är en bra läxa om jag får barn någon gång i framtiden, vem vet? Den som lever får se.
  • Anonym (Hästen)
    Anonym (K) skrev 2014-02-16 04:54:52 följande:
    Typisk fredagstråd trots lördagnatt, men ok.

Har du inte en extrem superbalans som inte försämras något när du dricker så räkna med många turer nere på backen. 

Generellt fixar mycket få att "lära sig själva rida", speciellt inte i vuxen ålder, och gör man det tar det för de flesta lång tid. De flesta behöver några års erfarenhet innan de är mogna att rida ut själva. 

Som ryttare räknas man just som fordon i vissa sammanhang gällande trafik, så ta inte för givet du inte gör det. Troligen är det inte tillåtet, på liknande sätt som det inte är tillåtet att cykla berusad. Cykla berusad är dock många som gör utan att bli dömda för det. Tror inte heller jag hört att det skett kontroller på det, men märks det och/eller lokal polis har koll på att du dricker så kan de säkert ge sig på det. 

I det här beror också mycket på vad fan för häst du köpt. Det finns de som är fullt trafiksäkra och snälla och "stadiga" att rida på samtidigt som de är lydiga. 95% eller så är det inte. 

Det finns även mycket djurskyddsregler om hur du får hålla hästar, det måste du läsa på om. Har för mig det dessutom inte är tillåtet att hålla en häst själv, den måste ha sällskap. I nödfall kan t ex ko eller liknande gå an. 

Nej du kan inte låta hästen gå lös. Även om den är lydig och du skulle kunna lära dig och den att göra det kanske hemma är det inte troligt i stadsmiljö, hästar är djävligt lättskrämda djur. 

Hur långt den kan ridas beror helt på dess form, din vikt i förhållande dess form, allmänna hälsotillstånd, verkning, benställning etc. Ja och på hur du rider samt hur bra du är på att rida. Är du inte världens största naturbegåvning med superflax då någon lär dig (och denne någon faktiskt är riktigt kunnig) och du råkat på slump köpt en perfekt häst samt större delen av vägen inte är asfalt och du magiskt hittar en riktigt bra hovslagare är det inte troligt hästen kommer hålla länge alls för det här. 

Hur gammal en häst blir beror helt på aveln bakom och hur den tagits om hand, utfodrats och liknande. Upp till runt 20 år är väl ganska vanligt, beror på ras en hel del. 

En vuxen trehjuling hade nog varit ett smartare val. En sån där som man kan använda om man har dålig balans. 

Det är inte troligt du hittar en 25-30 åring som faktiskt är kunnig som är sugen på att grogga och hjälpa till. Vuxna har normalt råd att rida själva på vettigare sätt om de vill. 

Skulle aldrig få för mig att rida berusad. Även om jag inte pysslat med det de senaste 10 åren har jag innan det drygt 10 års erfarenhet och haft flera hästar. Något av de viktigaste för att det ska funka att rida är balansen. Hur påverkad man blir med det varierar väl, men trots erfarenhet skulle jag åka i backen. Då har vi inte ens gått in på omdömesproblematiken och reaktionsförmågan. Nedsatt reaktionsförmåga ökar även det risken att åka i backen. 
    Hmm... jadu jag vet inte vart vi ska börja.

Det finns ingen lag som säger att det är olagligt att cykla onykter, Däremot är det olagligt att dricka så mycket så du inte kan framföra cykeln på ett betryggande sätt. Så här står det i lagen om TRAFIKFÖRORDNINGEN: "Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt." (Med detta menas bla cykel, rullstol osv inte motorfordon)

Rattfylleri regleras av kapitlet om trafikbrott.

Cykel räknas som ett fordon utan motor, därför regleras det av trafikförordningen, att både gå och rida på en häst räknas som just gående och regleras varken av trafikförordningen eller kapitlet om trafikbrott.

Det är fler hästar i närheten, det är inga problem. vi rider i så fall genom skogen in till stan, inte på vägen eller liknande.

Vad du tycker är ett smart val eller inte är det skiter jag fullständigt i, jag gör vad jag vill och du gör vad du vill.
    Tyckte jag skrev ganska tydligt att moralkärringar inte behöver lägga sig i, så varför du skrev alls är för mig en gåta.
  • Anonym (Hästen)

Till dom som har gett ett seriöst svar tackar jag väldigt mycket. Jag förstår att det kommer att bli ett stort ansvar och allt som kommer där till, jag har inte så mycket bättre för mig så jag fattar inte varför vissa anser att jag inte skulle kunna ta hand om en häst precis lika bra som dom själva, om inte bättre eftersom jag har all tid i världen.

Bara eftersom jag inte kan just nu så borde jag inte ha en häst? Alla är väl nybörjare någon gång eller hur? Vissa gör mig bara förbannad över deras egen dumhet.

Jag får väl köpa ett får eller två och ha tillsammans inne med hästen då, dom är ju ganska fina och mysiga ändå.

I hagen där hästen går ute går det andra hästar också så där har den sällskap av fler hästar och det är okej att jag har hästen där för dom som har hagen.

Den är inte sjuk, dom hade alla papper från veterinär i Strömsholm och jag tror inte att dom ger ut falska intyg.

Den här hästen kommer vara som min bäste vän, jag kommer inte missköta den, men jag måste få en tid på mig att lära mig.

Svar på tråden Idag köpte jag en häst...