• Anonym (ledsen)

Hur berätta för 7-åringen att vår katt inte längre ska vara kvar hos oss ?

Klockan är lite efter sju denna söndag morgon och tårarna sprutar. Vi har en helt underbar katt, men med ett helt ohållbart beteende. Ända sedan han var liten har han kissat i vår säng. 

Innan trodde vi att det berodde på att han inte var kastrerad, men det har inte slutat efter att vi har kastrerat honom....
    Han kissar i vår säng både när han är själv i den, och när vi ligger i den. 
    Nu på morgonen vaknade vi bägge av att han kissat igen... 
    Han har även kissat på min mans huvudkudde, alltså precis brevid hans huvud... 
    Det känns som att det är något som inte står rätt till i vår älskade kisses huvud när han gör såhär, och läget är ohållbart.. 
    jag är gravid. Om ett halvår kommer lillebror ut och hur blir det då ? 

Jag vill tillägga att vår katt har allt han kan tänkas önska.. han får gå ut fritt, vi leker med honom, han får mat och rent vatten, en ren sandlåda. Vi har prövat med att byta kattsand. 

Inget hjälper.. 

Men det som gör mig mest förtvivlad är att jag vet att sonen kommer att ha väldigt svårt att förstå varför hans katt måste försvinna från oss... de är så fina tillsammans, är ute och leker i snön ihop, sonen bygger hinderbanor åt vår kisse som han hoppar över... 

men som sagt, detta går inte... nu sprutar tårarna igen...

hur ska vi berätta? vad säger man ? Nästa gång sonen kommer hem till oss efter att ha varit hos sin pappa kommer hans Sune att vara borta...

Någon med liknande erfarenheter? Jag minns att vi fick omplacera vår hund när jag var tolv år, och jag förstod aldrig varför.. jag ville rymma hemifrån och var så arg på mamma... 

fy fan, det känns ju overkligt.... 

• Svar på tråden Hur berätta för 7-åringen att vår katt inte längre ska vara kvar hos oss ?
  • Eleonor01

Har ni varit hos veterinären? Ofta så beror sådana beteende på sjukdom :/

• Anonym (ledsen)

vi pratade med veterinären inför kastreringen om detta, och kisse har varit där för koll. De kan inte se någon anledning till hans beteende.. det känns som om denna sjukdom sitter i hans huvud... 

• Eleonor01

Det finns många bra uppfödare m många bra tips. Försök hitta nån blogg å få kontakt m någon. Ni kanske kan behålla honom om det går att lösa?!? :) vi har tre stycken å har aldrig varit med om det. Lycka till

• Anonym (ledsen)

tack för dina råd.. men saken är att vi har sökt så mycket information som det finns omkring detta... och inget har blivit bättre... vi kan inte fortsätta att ha det såhär.. nu ligger han i vår säng och sover som om inget hade hänt... han sover där han för bara en stund sedan har kissat ner...

• Anonym (calle)

Om ni ska ge bort katten (ni tänker väl inte avliva) så låt pojken vara delaktig. Ge inte bort katten när han är hos sin pappa såna svek glömmer man inte som barn.

Låt honom vara med och hitta ett nytt hem, följa med och lämna katten och säga hej då. Barn behöver också avslut. Hur hade du velat bli behandlad om det var ditt husdjur?

Men jag håller med om att ni ska göra allt ni kan för att komma till rätta med problemet. Det duger liksom inte att ni varit hos veterinären och han inte hittar några fel. Katter är djur och de gör saker av en anledning. Det kan var lukter, revirtänkande eller annat som ligger bakom. Eller så får inte katten vara i ert sovrum helt enkelt.

• Anonym (Lådan?)

Hur rengör ni kattlådan? Använder ni något rengöringsmedel med doft? Katter kan vägra lådan pga en sådan sak.

Försöker bara brainstorma lite.. Vilken skitjobbig situation

• Anonym (ledsen)

Jag tar gärna mot tips på hur man formulerar sig för att omplacera en katt som pissar i ens säng medan man ligger i den.. katthemmet i stan svämmar över som det är av stackars hemlösingar men visst kan vi kolla.. 
    men som sagt, annars tar jag gärna emot info om hur man hittar ett nytt hem åt en kisse med detta beteende. 

du tycker inte att det räcker med att ha varit hos veterinär, testat ny sand, testat sprayer till höger och vänster, att han får kärlek, fri tillång till att gå ut, stimulering etc? 
    Då vill jag gärna att du kommer med några konkreta tips vi kan testa. 

det är för jäkla trist att tonen känns så anklagande. jag skriver för att vi har ett jätteproblem som vi kämpat med ett bra tag, det är inte så att vi sitter här och är bekväma och dömer ut vår katt utan att vi har försökt hitta problemet, men vi har som sagt en bebis på gång, och eftersom katter ofta görs sånthär när det sker stora saker i deras vardag är inte hoppet på topp att det kommer bli bättre sen. det vore ju en sak om han pissade när sängen var tom, men när han bokstavligen pissar PÅ oss.. ledsen men har aldrig hört om nåt liknande...

visst kan vi stänga ute honom från vårt sovrum, men då pissar han troligen bara i soffan som han gjort förr... som vi har fått byta ut två gånger.

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Lådan?) skrev 2014-02-16 08:13:45 följande:
    Hur rengör ni kattlådan? Använder ni något rengöringsmedel med doft? Katter kan vägra lådan pga en sådan sak.

Försöker bara brainstorma lite.. Vilken skitjobbig situation
    hej, tack snälla.. nej vi rengör den med varmt vatten bara... såå trist situation... funderar på att testa ännu en annan kattsand och feliway nu... och försöka några veckor till, för som jag skrev ovanför.. det är inget bekvämt och lättvindigt beslut vi tar här...
  • Momalicious

Om ni beslutar er för att göra er av med katten så låt sonen vara delaktig. Det är bättre att han är med och ser, annars kommer han alltid att ha frågor.

• Anonym (calle)
    Anonym (ledsen) skrev 2014-02-16 08:14:38 följande:
    Jag tar gärna mot tips på hur man formulerar sig för att omplacera en katt som pissar i ens säng medan man ligger i den.. katthemmet i stan svämmar över som det är av stackars hemlösingar men visst kan vi kolla.. 
    men som sagt, annars tar jag gärna emot info om hur man hittar ett nytt hem åt en kisse med detta beteende. 

du tycker inte att det räcker med att ha varit hos veterinär, testat ny sand, testat sprayer till höger och vänster, att han får kärlek, fri tillång till att gå ut, stimulering etc? 
    Då vill jag gärna att du kommer med några konkreta tips vi kan testa. 

det är för jäkla trist att tonen känns så anklagande. jag skriver för att vi har ett jätteproblem som vi kämpat med ett bra tag, det är inte så att vi sitter här och är bekväma och dömer ut vår katt utan att vi har försökt hitta problemet, men vi har som sagt en bebis på gång, och eftersom katter ofta görs sånthär när det sker stora saker i deras vardag är inte hoppet på topp att det kommer bli bättre sen. det vore ju en sak om han pissade när sängen var tom, men när han bokstavligen pissar PÅ oss.. ledsen men har aldrig hört om nåt liknande...

visst kan vi stänga ute honom från vårt sovrum, men då pissar han troligen bara i soffan som han gjort förr... som vi har fått byta ut två gånger.
    Katter är DJUR. De är inte människor som ändrar beteende för att de får "fri kärlek".
    Min ton är inte anklagande, det är ditt dåliga samvete som förvränger den.

Det finns fler saker du kan testa.

Den vanligaste protesten är mot toalådan, vilket kan bero på:

Lådans placering (ej i anslutning till matplatsen).

Katten vill ha separata lådor för kiss och bajs.

Lådan är för liten (vill ha svängrum för ”stora” saker).

Typ av lådinnehåll (vanlig sand, kattsand, pellets, tidningspapper, etc.)

Lådan redan använd men inte tömd vid nästa besök.

Alltför noggrann rengöring av lådan eller tvärtom.

Du har redan bestämt dig för att avliva katten. Då tycker jag du ska vara ärlig mot ditt barn. Han är förmodligen ingen idiot och kommer förstå (nu eller senare) att ni tagit bort katten och det kommer han ta som ett svek.

När jag var 8 fick vår hund åka på "hundkollo" som han aldrig kom hem ifrån. Han var avlivad och jag kan säga att jag än idag kan känna en viss bitterhet mot mina föräldrar för att de inte var ärliga med varför Brownie var tvungen att tas bort.
Svar på tråden Hur berätta för 7-åringen att vår katt inte längre ska vara kvar hos oss ?