Anonym (ledsen) skrev 2014-02-16 08:14:38 följande:
Jag tar gärna mot tips på hur man formulerar sig för att omplacera en katt som pissar i ens säng medan man ligger i den.. katthemmet i stan svämmar över som det är av stackars hemlösingar men visst kan vi kolla..
men som sagt, annars tar jag gärna emot info om hur man hittar ett nytt hem åt en kisse med detta beteende.
du tycker inte att det räcker med att ha varit hos veterinär, testat ny sand, testat sprayer till höger och vänster, att han får kärlek, fri tillång till att gå ut, stimulering etc?
Då vill jag gärna att du kommer med några konkreta tips vi kan testa.
det är för jäkla trist att tonen känns så anklagande. jag skriver för att vi har ett jätteproblem som vi kämpat med ett bra tag, det är inte så att vi sitter här och är bekväma och dömer ut vår katt utan att vi har försökt hitta problemet, men vi har som sagt en bebis på gång, och eftersom katter ofta görs sånthär när det sker stora saker i deras vardag är inte hoppet på topp att det kommer bli bättre sen. det vore ju en sak om han pissade när sängen var tom, men när han bokstavligen pissar PÅ oss.. ledsen men har aldrig hört om nåt liknande...
visst kan vi stänga ute honom från vårt sovrum, men då pissar han troligen bara i soffan som han gjort förr... som vi har fått byta ut två gånger.
Katter är DJUR. De är inte människor som ändrar beteende för att de får "fri kärlek".
Min ton är inte anklagande, det är ditt dåliga samvete som förvränger den.
Det finns fler saker du kan testa.
Den vanligaste protesten är mot toalådan, vilket kan bero på: Lådans placering (ej i anslutning till matplatsen).
Katten vill ha separata lådor för kiss och bajs.
Lådan är för liten (vill ha svängrum för ”stora” saker).
Typ av lådinnehåll (vanlig sand, kattsand, pellets, tidningspapper, etc.)
Lådan redan använd men inte tömd vid nästa besök.
Alltför noggrann rengöring av lådan eller tvärtom.
Du har redan bestämt dig för att avliva katten. Då tycker jag du ska vara ärlig mot ditt barn. Han är förmodligen ingen idiot och kommer förstå (nu eller senare) att ni tagit bort katten och det kommer han ta som ett svek.
När jag var 8 fick vår hund åka på "hundkollo" som han aldrig kom hem ifrån. Han var avlivad och jag kan säga att jag än idag kan känna en viss bitterhet mot mina föräldrar för att de inte var ärliga med varför Brownie var tvungen att tas bort.