• Felidae

Någon som testat positivt på Ureaplasma? Penicillin hur länge, o hjälpte det?

Juliette F skrev 2014-03-22 12:21:11 följande:
    Tack för Trevis-tips!! Jag tar en del liknande tabletter redan, känns lite bättre i magen idag. Nu är ju min 25-dagars kur över om 8 dagar, tack och lov!

Vi tar tabletterna i samband med mat numera, och då lindrar det en hel del - bränner mindre. Enligt Penny ska man tänka på att inte ta antibiotika och mjölkprodukter samtidigt, utan låta det gå minst en timme mellan, annars kan upptaget av medicinen bli sämre tydligen. Samma sak gäller om man äter järntillskott.

Jag vet inte hur / om mannen testas på Serum, min man är ju inte testad - bara jag - och enligt Serum så är det i princip 100% säkert att partnern har bakterien om den andra partnern har den, för den är extremt smittsam.

Jag har har läst att man kan testa via urin. Har sett en sajt på nätet om detta http://www.testdiagnostics.com/uk/product/ureaplasma-urealyticum-test, tror även man kan testa mannen. Mensblod (enbart kvinnan så klart) är dock det enda helt säkra testsättet, enligt Penny. Andra tester kan ge falska negativa. Obestämd Penny tycker inte vi behöver testa om oss efter kuren, men om vi vill så får vi  - men hon är säker på att ureaplasman är mkt mindre eller borta, så man kan göra ett nytt "säkert" IVF efter en sån här hästkur.

Vi har inte bestämt helt hur vi går vidare nu, då jag behöver en aqua scan först och ev en hysteroskopi på Serum. Därefter ska maken testa spermier, för att se om vi kan använda dom för ett färskförsök. Så det är mycket pengar på kort tid, vi vår se framöver!

Penny verkar tycka att man alltid ska äta lite antibiotika före varje IVF, om man testat positivt på ureaplasma en gång. För säkerhets skull.
    Hej! Hur har det gått för dig/er? Vilken antibiotika och dos fick ni utskrivet? Jag letar info för att själv veta hur jag ska gå vidare för att bli botad! 
  • Felidae
    mangostan skrev 2014-04-09 21:55:43 följande:

Hej!

Intessant med en ueraplasma tråd. Jag har precis fått resultat på ureaplasma parum (positiv) och ureaplasma urealyticum (negativ). Det är lite svårt att hitta bra information om detta och jag hade aldrig hört talas om det tidigare. Det hittades bara för att jag fick ett sent missfall (vecka 17) och det togs  lite extra prover efteråt.
    Nu ska jag äta lite antibiotika och hoppas att det försvinner och håller sig borta så att det inte blir ett orosmoment om vi skulle försöka skaffa barn igen.

Som jag förstått har man ganska nyligen börjat titta på det här och se samband mellan det och missfall så jag hoppas att de kommer införa det som ett standardtest under graviditeter i framtiden.

Hej! Vilken antibiotika tog du och blev du botad? Hittar inte heller så mycket info och det är så mycket olika bud. Behöver bestämma hur jag ska gå till väga 
Svar på tråden Någon som testat positivt på Ureaplasma? Penicillin hur länge, o hjälpte det?